نباید امنیت و استقلال دانشگاه را گرفت عكس: FV PRESIDENT.IR

معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم معارفه منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری که با رای اعتماد سه روز پیش نمایندگان پارلمان تصدی این وزارتخانه را برعهده گرفت، وزارت علوم را جای مهمی توصیف کرد و گفت: دانشگاه جای بسیار مهم و حساسی است و همه توجه دارند فردی انتخاب شود که از همه جهات مورد قبول قرار بگیرد و نقش ایفا کند. او از غلامی به‌عنوان چهره‌ای بی‌ادعا، متواضع، با متانت، صبور و مثال‌‌زدنی یاد کرد.

غلامی حالا تصدی وزارتخانه‌ای را برعهده دارد که به گفته دولتی‌ها و بسیاری از نمایندگان مجلس، ۲۰ نفر از گزینه‌های مورد نظر حسن روحانی به‌دلیل برخی مخالفت‌ها، از رسیدن به آن باز ماندند؛ موضوعی که به طولانی شدن روند معرفی وزیر علوم کابینه دوازدهم ازسوی روحانی انجامید.

نباید امنیت دانشگاه را گرفت

جهانگیری در ادامه جلسه معارفه منصور غلامی به موضوع امنیت و استقلال دانشگاه‌ها اشاره و تاکید کرد که نباید امنیت و استقلال دانشگاه را گرفت. او با بیان اینکه در دوره قبل تلاش کردیم در بحث هیات امنایی دانشگاه‌ها فقط استقلال بودجه‌ای مطرح نباشد، تاکید کرد: جهت‌گیری کشور باید این باشد که امنیت، استقلال و منزلت استاد و دانشگاه نباید گرفته شود. به تاکید اسحاق جهانگیری، اگر تشکل‌های سیاسی و علمی آسیبی دیده، باید آنها را بازسازی کنیم. او با بیان اینکه در دولت یازدهم تلاش خوبی انجام شد؛ ولی این مسیر نیازمند ادامه راه است، گفت: باتوجه به رویکرد و شخصیت غلامی می‌شود به ایشان امیدوار بود. ایشان از سوابق اجرایی خوبی برخوردار است.

مدیریت دانشگاه چند پاره نباشد

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه نظام پژوهشی کشور گرفتار چند مساله ازجمله چندپارگی است، عنوان کرد: دانشگاه نباید مدیریتش چندپاره باشد. دانشگاه باید در بودجه و جذب استادانش و اداره دانشگاه قدرت داشته باشد و قدرت و استقلالش نباید از آن گرفته شود.  جهانگیری همچنین به وفور فارغ‌التحصیلان اشاره کرد و گفت: توسعه کشور جز از طریق توسعه علمی امکان‌پذیر نیست. او با تاکید بر اینکه باید به مسائلی که دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند توجه کرد، گفت: یک وقتی هست که از دانشگاه‌ها انتظار دیگری داریم و فکر می‌کنیم که دانشگاه، نقطه شناسایی مسائل کشور و پیدا کردن راه‌حل مسائل کشور است و این انتظار بزرگی است؛ اما دور از توان نیست. در سال‌های اخیر نظام علمی کشور با شرایط مساعدی روبه‌رو شده است. البته برخی جاها هم مشکل داریم که باید به آنها توجه شود.  او با بیان اینکه در زمینه توسعه علمی، باید دانشگاه‌ها تجهیز شوند، یادآور شد: یک زمانی گفته شد که ارتباط ما با اکثر مجله‌ها قطع شده و اینکه آیا ما پول نداشتیم که بپردازیم؟ خیر. ما کشور پولداری هستیم. ممکن است که کشور را بد اداره کنیم و از پولمان خوب استفاده نکنیم.

به پارک‌های علم و فناوری دل بسته‌ایم

معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ما به پارک‌های علم و فناوری دل بسته‌ایم، گفت: باید برای جوانان فارغ‌التحصیل اشتغال ایجاد شود؛ اشتغالی که متناسب یک جوان تحصیلکرده بوده و بازدهی خوبی هم داشته باشد. او با بیان اینکه در دانشگاه‌های تهران اتفاق مهمی در حال وقوع است که اصلا منعکس نشده است، افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه بسیار مهم است. اقتصاد ما به نفت وابسته بوده و این سال‌ها وابستگی کمتر شده و به حدود ۳۵ تا ۳۶ درصد رسیده است.

یک عده خط و نشان می‌کشند!

جهانگیری همچنین با بیان اینکه دانشگاه‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی می‌توانند بیشتر کمک کنند، تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی فقط برای دوران تحریم نیست. ما کشوری هستیم که در آن عده‌ای آدم بیکار نشسته‌اند و خط و نشان می‌کشند. البته ما که گوش نمی‌کنیم و کار خودمان را انجام می‌دهیم. می‌شود اقتصاد را به‌گونه‌ای ساخت که از تکانه‌های بیرونی خیلی آسیب نبیند. اینکه چگونه اقتصاد را از نفت جدا کنیم باید مورد توجه قرار گیرد و تنها چیزی که اقتصاد می‌تواند به آن متکی باشد، فکر جوان‌هایش است.جهانگیری گفت: مردم باید به مدیریت و آینده خود اعتماد داشته باشند. قرار بود یک شوک سیاسی با سخنرانی ترامپ علیه ایران وارد شود، برای فضای سازی در داخل کشور؛ دیدیم که مردم به آن حرف اعتماد نکردند و به توان داخلی خود اعتماد کردند و کسی دستپاچه نشد ارز و سکه بخرد و کار غیرعادی از مردم ندیدیم، اگر مردم این‌گونه باشند شوک سیاسی و اقتصادی اثر نمی‌گذارد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: وقتی قیمت نفت از ۱۲۰ دلار تا ۳۰ دلار رسید مردم احساس نکردند، اقتصادشان به هم ریخته است، ممکن است دستگاه‌ها در بودجه به سختی افتاده باشند؛ اما مردم احساس کردند تیمی که وجود دارد، می‌تواند چارچوب اقتصاد کشور را با نفت ۳۰ دلار خوب جمع کند؛ بنابراین آن شوک هم به اقتصاد کشور آسیبی نزد.

اتصال توسعه کشور به وزارت نیرو

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین دیروز در مراسم معارفه رضا اردکانیان، وزیر نیرو و تودیع حمید چیت‌چیان، با اشاره به اینکه وزارت نیرو یکی از بخش‌هایی است که زیرساخت‌های اصلی توسعه کشور را فراهم می‌کند، گفت: سرنوشت توسعه کشور به وزارت نیرو متصل است؛ چراکه آب و برق از زیربناهای اصلی توسعه هستند. اسحاق جهانگیری با اشاره به برخی بحران‌ها و مسائل کشور که وزارت نیرو در رفع آن نقش موثری ایفا کرده است، یکی از تلخ‌ترین اتفاقات را قطع آب و برق مردم استان خوزستان در جریان ریزگردهای سال گذشته دانست و گفت: در این شرایط سخت دست‌اندرکاران وزارت نیرو کار بزرگی انجام دادند و توانستند بخشی از دغدغه مردم این استان را حل و فصل کنند.

جهانگیری وزارت نیرو را وزارتخانه‌ای حساس و مهم خواند و رضا اردکانیان را نیز مدیری با سابقه، با تجربه، صاحب دانش و دارای عملکرد موفق توصیف کرد. او با تاکید بر اهمیت و حساسیت بخش آب گفت: کشور ما کشوری است که در منطقه خشک واقع شده است و باید منابع آب به‌درستی مدیریت شود. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: رسالت وزارتح نیرو این است که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که منابع آب به شکل بهینه در بخش‌های صنعت، کشاورزی و شرب مصرف شود و در کنار آن مطالعات مربوط به وجود ذخایر عظیم آب در اعماق زمین نیز دنبال شود. او با اشاره به اختصاص منابع مالی از صندوق توسعه ملی برای تامین آب ۶۴۰۰ روستا در دولت یازدهم گفت: وزارت نیرو در بحث مهار آب‌های مرزی در غرب کشور کار بزرگی انجام داد. هنر این وزارتخانه این بود که اهمیت موضوع را برای همه روشن کرد و با مجوز مقام معظم رهبری ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای پیشبرد این کارها دریافت کرد.