براساس آنچه «ایسنا» از این واکنش آیت‌الله یزدی منتشر کرده، این فقیه شورای نگهبان مشکل اصلی در این ماجرا را «ضعف قانون انتخابات» خوانده و یادآوری کرد که «چند بار به مجلس نامه نوشتم که قانون انتخابات را درست کنید.» آیت‎الله محمد یزدی که با روزنامه «صبح نو » گفت‌وگو کرده است، با بیان این مطلب افزود: «همین دوره قبل هم نامه نوشتم که آقای لاریجانی دوره شما تمام می‌شود؛ اگر می‌خواهید برای خدا کاری را انجام دهید، این قانون انتخابات را درست کنید. یعنی چه، کسی که سواد ندارد برای رئیس‌جمهور شدن اسم می‌نویسد! این قانون ضعیف است که هزار و چند نفر برای ریاست‌جمهوری اسم می‌نویسند.»

آیت‌الله یزدی در ادامه واکنش انتقادی خود به نظر علی لاریجانی همچنین گفت: «من بدون تعارف یک مقدار تقصیر را به آقای لاریجانی می‌دهم. از کسی که فضای کلی علوم حوزوی را می‌شناسند و روحانی زاده‌اند، تعجب می‌کنم که کوتاه می‌آیند و نظر غیر‌دقیق می‌دهند. صرف رئیس مجلس بودن کافی نیست که هرچه به ذهنشان می‌رسد، مطرح کنند. بهتر بود قبل از طرح این مساله، با حقوقدانان و فقها مشورت می‌کردند و از دلایل قانونی و شرعی این کار مطلع می‌شدند.» آیت‌الله یزدی همچنین با تاکید بر اینکه شورای نگهبان یک کارقانونی و شرعی انجام داده یادآوری کرد که پیش از این نیز تا به حال ۱۳۵ بار موارد شبیه این وجود داشته است.

مخالفت آملی لاریجانی با نظر شورای نگهبان

از سوی دیگر ‌هادی صادقی، معاون قوه‌قضائیه اعلام کرد که آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا هم در محتوا با نظر شورای نگهبان درباره لغو عضویت سپنتا نیکنام مخالف است. این مقام قوه‌قضائیه در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفت: آیت‌الله آملی لاریجانی به صراحت گفت که به مصلحت نیست. ایشان گفت که شورای نگهبان می‌توانستند در نگاه فقهی‌شان مصلحت را هم در نظر بگیرند. او با بیان اینکه در مورد اختلاف اخیر شورای نگهبان براساس اصل ۴ قانون اساسی این اختیار را دارد که برداشت خودش را بگوید هم در مسائل قدیم و هم در موارد جدید، گفت: «اگر چه حق ورود داشته‌اند اما به‌نظرم، نظر فقهای شورای نگهبان خلاف مصلحت بود و نظر درستی نبود. چون ورود یک نفر در جمع زیادتری در شورای شهر یزد، به‌عنوان «سبیل» نیست که این یک نفر بشود سبیل کفار بر مسلمین. »

با این حال مجلسی‌ها همچنان بر این باورند که شورای نگهبان نمی‌تواند بعد از اجرای قانون تفاسیر جدید ارائه کند. مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس دیروز در گفت‌وگو با خانه ملت با تاکید بر این مطلب، گفت: چنین رفتارهایی با اقلیت‌ها امکان قضاوت‌های متعدد در مورد نظام جمهوری اسلامی را نیز تعبیه خواهد کرد.