درصورت سفر ماکرون به ایران او نخستین رئیس‌جمهوری فرانسه خواهد بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر خواهد کرد. کاخ الیزه فرانسه مهر ماه سال‌جاری اعلام کرده بود که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به دعوت حسن روحانی به ایران سفر خواهد کرد. آخرین دیدار یک رئیس‌جمهوری فرانسه از ایران به سال ۱۹۷۶ یعنی به سه سال قبل از پیروزی انقلاب در ایران باز می‌گردد.

از سوی دیگر وزیر خارجه فرانسه درحالی به تهران سفر خواهد کرد که پیش از این قرار بود مرداد ماه سال‌جاری به ایران سفر کند؛ اما این سفرمحقق نشد. پیش از او ژان مارک آیرو، وزیر خارجه پیشین فرانسه بهمن ماه سال ۹۵ به تهران سفر کرده است.

سفر ژان ایو لودریان با توجه به اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر نقض احتمالی برجام، از اهمیت بسیاری برخوردار است. او علاوه بر تهیه مقدمات سفر ماکرون به ایران قرار است درمورد نگرانی‌ها ازبرنامه موشکی ایران و نقش ایران در منطقه خاورمیانه با مقامات تهران دیدار و گفت‌وگو کند. برنامه موشکی ایران یکی از مواردی است که از نخستین روزهای انتخاب ماکرون به ریاست‌جمهوری فرانسه ازسوی او با انتقاداتی روبه‌رو شد. اولین واکنش رئیس‌جمهوری فرانسه به فعالیت‌های موشکی ایران پس از آزمایش موشک خرمشهر در۳۱ شهریور سال‌جاری صورت گرفت و او ضمن ابزار نگرانی از آزمایش این موشک ضمن تاکید برلزوم توافق هسته‌ای خواستار ایجاد محدودیت درباره موشک‌های بالستیک ایران شد.

او حتی درسخنانی تاکید کرد که باید بخش‌هایی درباره موضوع موشک بالستیک و محدودیت‌های هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵ به توافق هسته‌ای با ایران اضافه شود. ماکرون درسخنانش در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، نیزخواستار محدود کردن برنامه موشکی بالستیک ایران شد. ازهمین رو به گفته ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه برنامه موشکی ایران یکی از محورهای سفر قریب‌الوقوع او به تهران خواهد بود.

به گزارش «ایسنا» وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در نشستی در شورای روابط خارجی آمریکا، در ادامه اظهارات خود بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ دفاع کرد و با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس پیشین غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: این توافق این امکان را که ایران بتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد، دست‌کم برای ۱۰ سال از بین برده است.

لودریان افزود: اما این باعث نمی‌شود که ما راسخ نباشیم و درباه دیگر مسائل ایران، ازجمله برنامه موشکی این کشور و فعالیت‌هایش در منطقه درخواستی نکنیم. وزیر امور خارجه فرانسه همچنین گفت که نیمه دوم ماه نوامبر (ماه جاری میلادی) به ایران سفر و این نگرانی‌ها را مطرح خواهد کرد. در عین حال لودریان تاریخ دقیقی درباره زمان سفر وی ارائه نکرد.