اَپک به مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا اقیانوس آرام گفته می‌شود که متشکل از کشورهایی هستند که در سواحل اقیانوس آرام قرار دارند. اولین اجلاس سران اَپک نیز در سال ۱۹۹۳ در آمریکا برپا شد و در آن، سران کشور‌های حاشیه اقیانوس آرام بر سر کاهش محدودیت‌ها و موانع تجارت میان کشور‌های عضو و ایجاد مجمعی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام برای توسعه همکاری‌های اقتصادی به توافق رسیدند.

مباحث این اجلاس همواره بر پایه اقتصاد منطقه‌ای و همکاری و تجارت و سرمایه‌گذاری بوده است. براساس این توافق‌نامه، دبیرخانه آپک در سنگاپور تاسیس شد. هدف اصلی این مجمع حمایت از رشد ورونق اقتصادی پایدار در کشورهای واقع در سواحل اقیانوس آرام است. اپک به‌عنوان یک بلوک تجاری ۳۹ درصد از جمعیت جهان و ۵۹ درصد از GDP یا تولید ناخالص داخلی و ۴۸ درصد از تجارت دنیا را مشتمل می‌شود. اپک همچنین طرفدار تجارت آزاد است و ترویج توافق‌نامه تجارت آزاد انگیزه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. چهار اولویت مطرح شده ازسوی ویتنام در این اجلاس شامل رشد پایدار و نوآوری همه‌جانبه و تشدید ادغام اقتصادی منطقه‌ای، تقویت رقابت و نوآوری شرکت‌های کوچک و متوسط در عصر دیجیتال و افزایش امنیت غذا و کشاورزی پایدار در پاسخ به تغییرات اقلیمی‌ است.

معاون وزیر امور خارجه ویتنام در این خصوص اظهار کرد توافق اعضا در مورد موضوع و اولویت‌های سال ۲۰۱۷ منافع اصلی APEC را در حال حاضر منعکس کرده است که باعث ایجاد انگیزه برای رشد و ادغام و پیوند اقتصادی منطقه آسیا خاورمیانه و اقیانوس آرام است. پایان جنگ دوم هندوچین در سال ۱۹۷۵ منجر به آغاز بازسازی نسبتا طولانی در ویتنام شد. با این حال با سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ ویتنام مجبور شد تجارت خود را آزادانه و بر پایه توسعه اقتصادی متمرکز کند که این به معنای پیگیری روابط بین‌المللی بهتر با همسایگان در آسیای جنوب شرقی و در خاورمیانه بوده است.

ویتنام به همین خاطر در سال ۱۹۹۵ به انجمن آسیای جنوب شرقی پیوست که به این کشور فرصت بهره‌برداری از تجارت آزاد با کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و استرالیا را فراهم کرد. امروزه آسیای جنوب شرقی یکی از جذاب‌ترین مناطق اقتصادی جهان است و این بازار بیش از ۶۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد که دارای تولید ناخالص داخلی ۴/ ۲ میلیون دلار است که شامل ۱۰ اقتصاد در حال رشد سریع از جمله کشورهای ویتنام، کامبوج، لائوس، سنگاپور و ویتنام است.

ویتنام کشوری با ۹۲ میلیون نفر جمعیت و تولید ناخالص ملی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار و نرخ رشد اقتصادی ۶ تا ۷ درصد است که نقطه عطفی روشن برای منطقه آسیای جنوب شرقی بوده و می‌تواند به‌عنوان یک نقطه کلیدی برای اتصال خاورمیانه به آسیای جنوب شرقی مطرح شود. به‌طور کلی اجلاسAPEC پایه‌های لازم را برای توسعه پایدار جامع و عادلانه جهانی فراهم می‌کند و در این اجلاس تلاش‌ها برای کاهش موانع تجاری و آزاد‌سازی سرمایه برای ورود به دهه چهارم این اجلاس فراهم می‌شود. ویتنام می‌خواهد از این فرصت برای افزایش تجارت دوجانبه، گسترش صادرات و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در خاورمیانه و کشورهای سواحل اقیانوس آرام استفاده کند.