بیعت میلیونی با راه حسین(ع) عکس: ایرنا

حسن روحانی رئیس‌جمهوری هم حضور باشکوه و میلیونی مردم در مراسم اربعین حسینی را پیام جدی به همه آنهایی دانست که تفکرات نادرست و بعضا توطئه‌آمیزی را در منطقه دنبال می‌کنند. روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت گفت: در سال‌های اخیر شور و شوق مردم ایران و همچنین سایر کشورهای مسلمان نسبت به این مراسم سال به سال بیشتر شده و توجهات جهانی را به خود جلب کرده است و اساس این مراسم به عشق مردم مسلمان به امام حسین(ع) و خاندان رسالت مربوط می‌شود که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) نسبت به آن توصیه داشته‌اند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه روایاتی از زیارت اربعین به‌عنوان پیروی از راه حسین(ع) و فرزندان ایشان نام برده شده است و به همین دلیل بر زیارت اربعین ابا عبدالله(ع) تاکید شده، گفت: مراسم اربعین قرن‌ها، جریان داشته و پیش از تسلط بعثی‌ها در عراق، اربعین شکوه زیادی داشت و در سال‌های اخیر نیز این مراسم شکوه فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است. روحانی با بیان اینکه مراسم اربعین از لحاظ سیاسی و منطقه‌ای نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: در روز اربعین جمعیت چند میلیون نفری که شاید اجتماع چنین جمعیتی در تاریخ کم‌نظیر و بی‌نظیر باشد با شکوه و عظمت فراوان برای احترام به سالار شهیدان در کربلا جمع می‌شوند و این در حقیقت احترام به آزادی، آزادگی، ‌ایثار و راه شهادت است.

رئیس‌جمهور ضمن تشکر از دولت و ملت عراق، برای میهمان‌نوازی‌شان در این ایام گفت: ملت ایران نشان دادند که عاشق اهل بیت(ع) هستند و این عشق نجات‌دهنده و هدایتگر است. او همچنین از همه مردم و گروه‌های مردمی و دستگاه‌های مختلف که برای خدمتگزاری به زائران امام حسین(ع) وارد عرصه شدند، تشکر کرد.

در آیین راهپیمایی اربعین امسال به مقصد کربلا، علاوه‌بر گروه‌های مختلف مردم ایران، بسیاری از مسوولان نیز حضور داشتند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز به جمع راهپیمایان پیوست و قبل از ظهر پنج‌شنبه به نجف سفر کرد. جهانگیری پس از زیارت بارگاه امیر مومنان به صف زائران اربعین حسینی پیوست. معاون اول رئیس‌جمهوری را در این سفر حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت همراهی کرد.

جهانگیری در حاشیه راهپیمایی اربعین، آن را سنتی دیرینه برای حفظ نهضت عاشورا دانست و گفت: این مراسم که هر سال باشکوه تر از سال قبل برگزار می‌شود، به یکی از نمادهای جهان اسلام و مبارزه با ظلم و حمایت از مظلومان تبدیل شده و نیز نمادی برای معرفی چهره مهربان، صلح‌طلب و رحمانی اسلام و تشیع به جهانیان است. به گزارش «ایرنا» جهانگیری با اشاره به اینکه از سال گذشته آرامش و امنیت و تعداد شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی افزایش چشمگیری داشته است، گفت: امسال تعداد ایرانیانی که از مرزهای جمهوری اسلامی وارد عراق شده‌اند بیش از ۲ میلیون نفر است و این تعداد علاوه‌بر اتباع خارجی است که از طریق مرزهای ایران به عراق سفر کرده‌اند.

او افزود: خوشبختانه با تلاش‌های دولت، ملت و نیروهای مسلح عراق، امنیت خوبی در عراق برقرار شده و با نابودی گروه‌های تکفیری، دولت عراق حاکمیت کامل دارد. جهانگیری با اشاره به حضور چشمگیر مردم عراق در پذیرایی از زوار، گفت: مدیریت و رسیدگی به چنین اجتماع بزرگی فراتر از ظرفیت و توان دولت‌هاست و گردهمایی اربعین اتفاقی بی‌سابقه در جهان است که ظرف مدت کوتاهی این تعداد زائر از کشورهای مختلف وارد یک کشور شوند و راهپیمایی چند میلیون نفری انجام دهند که همه اینها در راستای ارتقای صلح‌طلبی شیعیان به مردم جهان است که ملت ایران منادی اصلی این پیام است.

همچنین براساس گزارش ارائه شده در جلسه دبیران کمیته‌های تخصصی ستاد مرکزی اربعین حسینی به ریاست مجید آقابابایی دبیر این ستاد، از آغاز روند اربعین تا پایان روز گذشته، سوانح رانندگی در ۶ استان مسیرتردد زائران، نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۴۹ درصد کاهش داشته است. همچنین در همین مدت، بیش از ۹۸۴ هزار نفر از زائران وارد کشور شده‌اند.

از سوی دیگر، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی روز گذشته با بیان اینکه مراقبت‌های امنیتی برای مراسم اربعین تا پایان ماه صفر ادامه دارد، گفت: نباید لحظه‌ای غفلت داشته باشیم، زیرا گروهک تکفیری داعش با توجه به ناکامی و شکست‌های پی‌در‌پی در عراق و سوریه، به‌دنبال فرصتی برای دستیابی به اهداف شوم خود است. به گزارش «ایرنا» و به گفته ذوالفقاری، گرچه اکنون نیمی از زائران به کشور بازگشته‌اند، اما جمع قابل توجهی از زائران همچنان در عراق هستند و تاکید این است که با آمادگی کامل به لحاظ امنیتی، ترافیک و حمل‌و‌نقل، خدمت‌رسانی به‌خصوص در بخش بهداشت و درمان تا بازگشت همه زائران خدمات لازم ارائه شود.

همچنین شهریار حیدری سخنگوی ستاد اربعین حسینی در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: تا روز گذشته در مجموع ۳۱ نفر چه در داخل کشور و چه در عراق فوتی داشتیم که همه این افراد فقط به‌خاطر تصادف فوت نشده‌اند، بلکه علت‌های دیگری هم داشته است.