سه تصمیم برای زلزله‌زدگان عکس: ایرنا

اعطای کمک بلاعوض، وام‌های بلند مدت و ساخت منازل ازسوی خود زلزله‌زدگان (خودتعمیری) تصمیم‌های مهم دولت  در این زمینه است. روحانی همچنین بنیاد مسکن را مسوول اصلی بازسازی معرفی کرد. در همین حال به گفته عزیزالله مهدیان، معاون بنیاد مسکن انقلاب، پس از بررسی و تعیین میزان خسارت به واحدهای مسکونی، بلافاصله از هفته آینده بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب‌دیده آغاز می‌شود.همچنین شناسایی و معرفی مقصران ساخت ساختمان‌های دولتی که دچار آسیب‌های ‌شدید شده‌اند، در دستور کار قرار گرفت.

همزمان روز گذشته هیات ویژه‌ای ازسوی مقام معظم رهبری، برای بازدید از روند خدمات امداد‌رسانی به مردم زلزله‌زده غرب کشور عازم شهرستان سرپل ذهاب شد. زمین‌لرزه شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان‌ماه جاری، با قدرت ۳/ ۷ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش‌های گسترده‌ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند. براساس گزارش‌ها، گسل زاگرس عامل اصلی زلزله کرمانشاه بوده است. زاگرس آخرین بار ٣٤‌ سال پیش زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۱/ ۵ ریشتر ایجاد کرد. این بار اما فعالیت این گسل تا لحظه تنظیم این گزارش حدود ۴۳۲کشته و هفت هزارو ۸۱۷ زخمی در غرب کشور بر جای گذاشته است.

مسوول اصلی بازسازی

در پی این حادثه تلخ، هواپیمای حامل حسن روحانی و هیات همراهش صبح روز گذشته برای بازدید از مناطق زلزله‌زده وارد کرمانشاه شد و در جمع مردم آسیب‌دیده اقدامات دولت برای کمک به زلزله‌زدگان را تشریح کرد. رئیس‌جمهور در بدو ورود به کرمانشاه، با تاکید بر اینکه «همه مردم ایران در کنار کرمانشاه هستند»، به آسیب‌دیدگان از زلزله اطمینان داد که دولت با همه توان خود برای یاری آسیب‌دیدگان، وارد عمل شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تلاش خواهد کرد تا این معضل را حل و فصل کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه دیدار با مردم قهرمان کرمانشاه همیشه جزو آرزوهای من بود، اما دلم نمی‌خواست در چنین شرایطی باشد، افزود: این درد و رنجی برای همه ایرانیان بود و به نمایندگی از ملت ایران به مردم کرمانشاه تسلیت گفته و به آنان می‌گویم که همه مردم ما در کنار کرمانشاه هستند.

روحانی با بیان اینکه مسوول اصلی بازسازی بنیاد مسکن است، گفت: خواهش می‌کنم همه مقامات دولتی و نظامی و همه خیرین و سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) به بنیاد مسکن کمک کنند و کار جداگانه‌ای انجام ندهند، البته برای خدمات عمومی اعم از ساخت مسجد، بیمارستان، مدرسه و... می‌توانند برنامه‌ریزی و تلاش کنند.روحانی همچنین از همه کشورهای همسایه‌ و از همه کشورهایی که در این حادثه با ملت ایران ابراز همدردی کردند، تشکر و سپاسگزاری کرد.او همچنین در جریان سفر به استان کرمانشاه با حضور در شهرستان سرپل‌ذهاب از مناطق زلزله‌زده در این شهرستان بازدید و با مردم این منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور در اجتماع مردم شهرستان سرپل ذهاب تاکید کرد: مردم باید خانه‌شان را خود بسازند و دولت برای بازسازی منازل و کمک به زندگی آسیب‌دیدگان و کسانی که منازل آنها در این حادثه در شهر یا روستا دچار خسارت شده، کمک بلاعوض و وام بلند‌مدت اعطا خواهد کرد. رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه نیز گفت: به هر میزان که کار را به مردم واگذار کنیم، آنها خودشان اقدامات را بهتر، زودتر، ارزان‌تر و دقیق‌تر انجام خواهند داد. روحانی با اشاره به اینکه در این زلزله برخی از ساختمان‌هایی که چند سال بیشتر از عمر آنها نمی‌گذرد تخریب شده‌اند، گفت: اگر خود مردم خانه خود را بسازند، بهتر از این است که ما بخواهیم برای آنها مسکن ایجاد کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه در این حادثه برخی ساختمان‌هایی که به‌صورت تعاونی و دولتی ساخته شده و از عمر احداث آنها زمان کمی می‌گذرد، تخریب و دچار حادثه شده‌اند، گفت: باید اشکالات و کاستی‌های موجود در ساخت این بناها بررسی شود و دولت مطمئنا این مسائل را دنبال کرده و مقصران را شناسایی و به مردم معرفی خواهد کرد.روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۱۱ هزار خانه روستایی و حدود ۴۵۰۰ خانه شهری در این زلزله تخریب شده و نیاز به ساخت ۳۰ هزار مسکن جدید داریم. او خطاب به مسوولان گفت: به هر کسی نیاز به کمک و چادر دارد، کمک کنیم و خیلی در این زمینه سختگیری نکنیم. در این زمینه مقداری دست و دلباز باشیم.

روحانی با حضور در بیمارستان شهید طالقانی کرمانشاه، از مصدومان و مجروحان زلزله اخیر در مناطق مختلف غرب کشور که در این بیمارستان بستری هستند، عیادت و ضمن اهدای شاخه گل با آنها گفت‌وگو کرد. رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزرای نفت و راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بنیاد مسکن انقلاب و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهوری را در این سفر همراهی می‌کنند. از سوی دیگر نمایندگان رئیس قوه‌قضائیه هم روز گذشته به‌منظور نظارت بر بررسی وضعیت حادثه‌دیدگان زمین‌لرزه اخیر و نظارت بر نحوه خدمت‌رسانی به کرمانشاه رفتند.

معرفی سازندگان متخلف مسکن کرمانشاه

یکی از مهم‌ترین مسائل در زلزله اخیر تخریب ساختمان‌های مسکن مهر، بیمارستان‌های نوساز در استان کرمانشاه است. موضوعی که روز دوشنبه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و پس از آن رئیس‌جمهوری در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده بر آن تاکید کردند. در همین راستا صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران از معرفی سازندگان متخلف مسکن کرمانشاه در صورت احراز به قوه‌قضائیه خبر داد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در گفت‌وگو با «تابناک» نیز با اشاره به تخریب خانه‌های تازه‌ساخت گفت: هم‌اکنون کارشناسان فنی در منطقه مستقرند و مشکلات را ارزیابی می‌کنند. مدعی‌العموم هم وارد قضیه شده و شکایت خود را به قوه‌قضائیه اعلام کرده است تا موضوع پیگرد قانونی و مشخص شود ایراد کار کجا و خیانت از سوی چه کسی بوده است.این نماینده مجلس ادامه داد: بیمارستان قدیمی اسلام‌‌آباد با سی سال قدمت، همچنان پابرجاست و خسارت چندانی ندیده است؛ اما بیمارستان جدید که چند ماه پیش افتتاح شده، ویران شده است. درمورد مسکن مهر هم وضع به همین شکل است و به همین دلیل، مدعی‌العموم از دست‌اندرکاران ساخت این واحدها شکایت کرده است. محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، با انتقاد از اینکه بیشترین کشته‌های مناطق زلزله‌زده در پروژه‌های مسکن مهر است بر لزوم ورود مدعی‌العموم و برخورد با متخلفان تاکید کرد.

نیاز ۱۵ هزار واحد به تعمیر

همزمان عزیزالله مهدیان، معاون بازسازی و مسکن روستایی­ بنیاد ­مسکن کشور اعلام کرد: با توجه به آمار اولیه ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی صددرصد تخریب شد و ۱۵ هزار واحد هم نیازمند تعمیر است. مهدیان یادآور شد: مردم می‌توانند در شهرها، «خودتعمیری» واحدها را انجام دهند که پس از محاسبه خسارت‌ها مبالغ هزینه‌شده به آنها پرداخت خواهد شد. در همین حال فرشید صالحی، مدیر روابط عمومی اداره راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت که در زلزله اخیر سقف هیچ خانه‌ای از خانه‌های مسکن مهر فرو نریخته است.

نیازهای مردم زلزله‌زده

ازسوی دیگر نازاربارانی، شهردار ازگله از تخریب ۸۰ درصدی شهر خبر داده است. همچنین خبرها حاکی از آسیب جدی به روستای زرده از توابع شهرستان دالاهو است. براساس گزارش‌ها مردم در مناطق زلزله‌زده به چادر، آب، برق و غذای گرم نیاز دارند.

دفن ۳۰ نفر بدون مجوز

در همین حال با گذشت سه روز از حادثه زلزله در مناطق غربی کشور، برخی خبرها از دفن بدون مجوز برخی از کشته‌شدگان حکایت می‌کند. خبری که مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه به‌نوعی آن را تایید کرده و گفته است که حدود ۳۰ نفر از قربانیان بدون مجوز فوت دفن شده‌اند. او همچنین آمار دفن ۱۵۰ نفر را تکذیب کرده است. براساس آمار ۱۳ نفر از دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده نیز فوت کرده‌اند. ۵۸ نفر از جان‌باختگان زلزله غرب کشور را نیز مددجویان کمیته امداد تشکیل می‌دهند.

دستور وزیرکشور به استانداری‌ها

در کنار این اخبار کمک‌رسانی دولت به مناطق زلزله‌زده ادامه دارد و در همین راستا عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور به استانداری‌های سراسر کشور، سازمان مدیریت بحران کشور، استان‌های معین و همچنین سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسوول دستور داد همکاری و تلاش در جهت تسریع در عملیات امدادرسانی و برگرداندن اوضاع به شرایط عادی را با استانداری کرمانشاه انجام دهند. وزیر کشور همچنین با اشاره به قطع آب و برق در ساعت اولیه حادثه گفت: ٩٠ درصد آب و برق این مناطق وصل شده است و برای برقراری گاز نیز ابتدا باید نشتی‌ها برطرف شود.

کمک ارتش

در پی زلزله کرمانشاه، کلاه‌سبزهای ارتش همراه با سایر نیروهای نظامی، به جمع یاری‌کنندگان به زلزله‌زدگان این استان شتافتند. کلاه سبزهای ارتش، زبده‌ترین نیروی ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران است.کمیته امداد هم روز گذشته با اعلام شماره حساب ۹۹۹۹ برای کمک به حادثه‌دیدگان اعلام آمادگی کرد.

توصیه مراجع به مسوولان

مراجع تقلید نیز روز گذشته بر کمک به زلزله‌زدگان تاکید کردند. در همین راستا، دفتر آیت‌الله سیستانی ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان غرب ایران اجازه استفاده از نصف سهم امام را برای تامین نیازهای ضروری آسیب‌دیدگان این زلزله اعلام کرد. آیت‌الله شبیری زنجانی، آیت‌الله علوی گرگانی، آیت‌الله وحید خراسانی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز ضمن تسلیت درگذشت عده‌ای از هموطنان در پی زلزله اخیر بر رسیدگی شایسته به آسیب‌دیدگان ازسوی مسوولان تاکید کردند. آیت‌الله نوری همدانی هم اجازه استفاده یک‌سوم از سهم امام(ع) برای زلزله‌زدگان را صادر کردند.

اهدای خون یک‌هزار و ۷۸۴ تهرانی

مرم نیز در کنار دولت و مسوولان به کمک زلزله‌زدگان شتافته‌اند. در همین ارتباط سیدمرتضی طباطبایی، مدیرکل انتقال خون استان تهران از اهدای خون یک‌هزار و ۷۸۴ تهرانی با مراجعه به مراکز انتقال خون برای کمک به مصدومان زلزله غرب کشور خبر داد.

قدردانی ظریف از پیام کشورها

سیل پیام‌های تسلیت از سوی مقامات کشورها نیز همچنان ادامه دارد. ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا با ارسال تلگرامی به «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران، مراتب تسلیت و همبستگی‌ خود با قربانیان زلزله در غرب ایران را ابراز داشت. از سوی دیگر «سناتور برنی سندرز» سناتور مستقل آمریکایی، ضمن ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان زلزله غرب کشور از رئیس‌جمهوری آمریکا خواست تا با وجود افزایش تنش‌ها میان دو کشور سیاست‌های سخت‌گیرانه‌اش را کنار بگذارد و به ایران کمک کند. «هیتر نائورت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس، خاویر سولانا رئیس پیشین شورای اتحادیه اروپا، هالبه زسترا وزیر خارجه هلند، وزارت خارجه آرژانتین، وزارت خارجه بولیوی، میشل تمر، رئیس‌جمهوری برزیل، جاکوب زوما رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین، سلطان قابوس پادشاه عمان و محمد نجیب رازاک نخست‌وزیر مالزی، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، شینزو ابه نخست‌وزیر ژاپن و ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه لبنان با ارسال پیام‌هایی جداگانه با حادثه‌دیدگان حادثه ابراز همدردی کردند. همچنین پرچم سازمان ملل به احترام قربانیان حادثه زلزله کرمانشاه نیمه افراشته شد. به‌دنبال این پیام‌ها محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان از پیام‌های تسلیت مقامات خارجی و اعلام آمادگی سایر کشور‌ها برای ارسال کمک به زلزله‌زدگان قدردانی کرد و نوشت: در حال حاضر می‌توانیم با استفاده از منابع خودمان اوضاع را مدیریت کنیم.

تعطیلی مدارس کرمانشاه

همزمان با این اخبار حسین پارساپور، رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش کرمانشاه اعلام کرد که مدارس این استان، امروز هم به‌دلیل ادامه پس‌لرزه‌ها تعطیل هستند.

 

سفر رئیس‌جمهور به مناطق زلزله زده