روایت ولایتی از مذاکرات با حریری

علی‌اکبر ولایتی با رد اظهارات حریری علیه ایران که آن را ناشی از القائات سعودی‌ها می‌داند، گفت: «مذاکرات ما تند و خشن و تهدیدآمیز نبود.» همزمان، یکی از معارضان حکومت عربستان سعودی نیز ادعا کرده که نخست‌وزیر لبنان قبل از استعفا قصد سفر به ایران و سوریه را داشته است. کارشناسان اتفاقات اخیر را در راستای فشارهای منطقه‌ای علیه ایران ارزیابی می‌کنند که لبنان و استعفای حریری فاز اول آن است.

در همین ارتباط، علی اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی صبح دیروز در نشست خبری پیرامون اجلاس جهانی محبان اهل بیت و مساله تکفیری‌ها در پاسخ به اتهامات سعد حریری گفت: «ایشان نکته‌ای را گفتند که از القائات سعودی‌ها بوده است. آقای حریری گفتند در ملاقاتی که با بنده داشتند، گفته‌اند در امور داخلی لبنان دخالت نکنید؛ درحالی‌که اصلا چنین حرفی نزد و اصلا مذاکرات ما تند و خشن و تهدیدآمیز نبود. معلوم شد این القای سعودی‌هاست و حاضر نیستند لبنان را در آرامش و دوستی دو ملت ایران و لبنان را ببیند.»

ولایتی افزود: «ما آقای حریری را تهدید نکردیم و در مورد مسائل جاری منطقه بحث کردیم. ایشان می‌خواست به‌نوعی وساطت کند بین ایران و عربستان سعودی و ما تاکید کردیم که ما مشکلی با عربستان سعودی نداریم، اما اینکه سعودی‌ها بیش از ۲ سال مردم یمن را بمباران می‌کنند و این کشور را محاصره کردند و ۷۰۰ هزار نفر دچار وبا شدند این دیگر ربطی به سیاست ندارد و به‌خاطر مسائل انسانی هم که شده با یمنی‌ها مذاکره کنند.»

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در همین زمینه ادامه داد: «حریری گفتند که ولایتی من را تهدید نکرد. بله؛ دلیلی نداشت که ایشان را تهدید کنم. ما از اتحاد ۱۴ و ۸ مارس استقبال می‌کنیم که بعد از مدت‌ها به توافق رسیدند و دولت تشکیل دادند و به‌اتفاق هم توانستند لبنان را جزو کشورهای امن قرار دهند و این به دلیل درک و شعور مردم و مقاومت اسلامی است. اگر مقاومت اسلامی نبود رژیم صهیونیستی چه بلاهایی که صورت می‌داد. ما امیدواریم آقای حریری به سرکار خود برگردد.»

ولایتی همچنین ابراز کرد که ایران و لبنان برادر و متحد هستند و روابط راهبردی با یکدیگر دارند و مساله استعفای حریری هم یک موضوع داخلی است و امیدواریم اگر قوانین داخلی آنها اجازه دهد بعد از این تحولات یکی دو هفته اخیر، سعد حریری به لبنان بازگردد و در این رابطه که او سر کار بماند یا نه مردم لبنان باید تصمیم بگیرند.

او ادامه داد: «تحلیل شخصی بنده این است که عربستان در کشور‌های مختلف منطقه دخالت‌های بسیاری کرد که موفق هم نبود، آنها تجزیه سوریه و عراق را می‌خواستند که موفق نشدند و امروز بحث لبنان را دنبال می‌کند که در این مساله هم موفق نخواهد شد؛ چراکه آنها قصد برپا کردن آشوب در لبنان را داشتند که به نتیجه نرسیدند.»  مشاوربین‌الملل مقام معظم رهبری افزود: با حکمتی که رئیس‌جمهوری لبنان و سیدحسن نصرالله از خود نشان دادند عربستان در این زمینه به آنچه می‌خواهد دست نخواهد یافت، امروز همه متوجه شده‌اند که حریری تحت فشار استعفا داده و ادبیاتش کاملا ادبیات سعودی بوده است.»

حریری یکشنبه شب گذشته در اظهاراتی کناره‌گیری خود را مطابق منافع کشورش دانست و در عین حال مدعی شد مداخله‌های ایران در کشورهای عربی قابل قبول نیست. نخست‌وزیر مستعفی لبنان همچنین گفت: «من به ولایتی گفتم که مداخله‌های ایران در کشورهای عربی قابل قبول نیست. هیچ تهدیدی از سوی ولایتی علیه من صورت نگرفت.» سعد حریری ۴ نوامبر به‌طور ناگهانی به عربستان سفر و استعفای خود را از شبکه العربیه اعلام کرد.

او در بیانیه استعفای خود که به گفته تحلیلگران تحت فشار عربستان قرار داشته، ادعا کرد که فضای لبنان در زمان حاضر شباهت بسیاری به زمان قبل از ترور «رفیق حریری»(پدرش) دارد و بیم ترور شدنش وجود دارد. حریری در ادامه ادعاهای خود با بیان اینکه ایران سعی در سلطه بر دولت لبنان دارد، آورده است که ایران با تخریب جهان عرب ارتباط دارد و به ادعای او شری که ایران به منطقه فرستاده به سوی خودش بازمی‌گردد.»تحلیلگران معتقدند که استعفای سعدحریری آغاز عملیات راهبردی ضدایرانی دولت‌های آمریکا، عربستان و اسرائیل در منطقه است که مراحل قبلی آن در کنگره آمریکا در قانون مجازات علیه حزب‌الله و ایران رقم خورد و از سوی دیگر با سفر نخست‌وزیر اسرائیل به لندن و طرح اظهارات علیه نقش ایران در سوریه کامل شد. همچنین در روزهای اخیر و با اضافه شدن مجدد موضوع موشکی ایران که با اظهارات مقامات فرانسه علیه ایران همراه شده است، زمینه برای فشارهای بیشتر در حال فراهم شدن است.

سفر حریری به ایران و سوریه

از سوی دیگر و در ادامه روایت‌های مختلفی که از استعفای سعد حریری صورت می‌گیرد، یکی از معارضان حکومت عربستان سعودی ادعا کرده نخست‌وزیر لبنان قبل از استعفا قصد سفر به ایران و سوریه را داشته است. «علی‌ آل‌احمد»، تحلیلگر معارض حکومت سعودی و بنیانگذار اندیشکده «امور خلیج‌فارس»، مستقر در واشنگتن روز دوشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «منابع آگاه به من می‌گویند محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، حریری را به توافقی محرمانه با دبیر کل حزب‌الله لبنان، بدون اطلاع وی متهم کرده است.»

او همچنین با بیان این ادعا که توافق مذکور در زمینه سوریه بوده نوشت: «حریری قرار بود به ایران و پس از آن دمشق سفر کند. اطلاعات مربوط به این موضوع از طریق کارکنانش به عربستان سعودی درز کرد.» «آل‌احمد» همچنین درباره مصاحبه یکشنبه شب الحریری با تلویزیون المستقبل نوشت: «الحریری بهترین مصاحبه‌اش را انجام داد. او با آنکه تحت فشار است، پیام‌های بی‌نقصی به همگان ارسال کرد و بازداشت‌کنندگانش در عربستان را در معضلی بزرگ قرار داد. آنها اکنون نمی‌توانند حریری را زیاد نگاه دارند. او با استقبالی عظیم به بیروت بازخواهد گشت.»