پیشتر نیز روزنامه الاخبار از انتشار سند محرمانه‌ای خبر داده بود که در آن وزیر خارجه عربستان، نامه‌ای شامل پیشنهادها و مسائل مربوط به طرح آغاز روابط با اسرائیل را برای محمد بن‌سلمان فرستاده است. تحلیلگران این تحولات و همچنین اظهارات اخیر مقام بلندپایه اسرائیلی را ادامه هماهنگی‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی در سال‌های اخیر و به‌خصوص چند ماه گذشته می‌دانند که به‌خاطر آنچه نفوذ تهران در منطقه خوانده می‌شود، سیر صعودی به خود گرفته است.

در همین ارتباط، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در ادعاهایی بی‌اساس، تهران را بزرگ‌ترین تهدید منطقه خواند و گفت که این رژیم با عربستان درخصوص ایران اتفاق نظر دارد. به گزارش «ایسنا» گادی آیزنکوت رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی برای اولین بار در گفت‌وگو با یک رسانه‌ سعودی، ایران را بزرگ‌ترین تهدید در منطقه خواند و گفت: «اسرائیل و عربستان سعودی منافع مشترک زیادی دارند و می‌توانند در زمینه‌های گوناگون همکاری کنند.» به نوشته روزنامه «گاردین»، آیزنکوت در ادامه ادعاهایش از آمادگی این رژیم برای تبادل اطلاعات با کشورهای عرب میانه رو، از جمله عربستان به منظور خنثی کردن نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه خبر داد.

رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد: «ایران می‌خواهد کنترل خاورمیانه را در دست بگیرد و تلاش دارد دو هلال شیعی یکی از طریق ایران تا عراق و سوریه و لبنان و دیگری از بحرین و یمن تا دریای سرخ ایجاد کند و باید مانع چنین اتفاقی شد.» او همچنین گفت که با ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، فرصت برای ائتلاف‌های جدید بین‌المللی در منطقه وجود دارد و باید طرحی در منطقه برای متوقف کردن ایران وجود داشته باشد.

کاسه صبرمان لبریز شده است

همزمان با اظهارات رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در اظهاراتی تهدیدآمیز علیه ایران گفت: «کاسه صبرمان لبریز شده است و ما پاسخ دشمنی و تجاوزات ایران را می‌دهیم.» الجبیر با تکرار ادعاهای خود درباره حزب‌الله گفت: «ما با هم‌پیمانانمان درباره اتخاذ اقدامات علیه حزب‌الله مشورت خواهیم کرد و در زمان مناسب درباره این موضوع تصمیم خواهیم گرفت.» الجبیر همچنین مدعی شد که حزب‌الله در زمان کنونی شاخه سپاه پاسداران انقلاب ایران به‌شمار می‌رود. این در شرایطی است که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بار دیگر نسبت به لفاظی‌ها و تکرار ادعاهای بی‌اساس و پیگیری مشی بی‌ثبات ساز و تفرقه‌افکنانه سعودی‌ها در منطقه هشدار داد. از سوی دیگر وزیر خارجه بحرین نیز با اشاره به نشست قاهره درباره ایران که سعودی‌ها خواستار آن شده‌اند، مدعی شد: «هر کس که در نشست قاهره حضور می‌یابد و خطر و تهدید ایران و اتباعش را که در راستای ایجاد طایفه‌گری و دودستگی و تقسیم‌بندی امت و فروپاشی کشورها حرکت می‌کند، نبیند یا کور است یا خود را به کوری زده یا در انکار خطرناک و غیرقابل توجیه است.»

دشمن دشمن من، دوست من است

به‌نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی روی محمد بن‌سلمان ولیعهد جوان و بلندپرواز سعودی حساب ویژه‌ای باز کرده است؛ بنابراین بی‌جهت نیست که سفیر سابق ایالات‌متحده در تل‌‌آویو، انتصاب محمد بن‌سلمان به‌عنوان ولیعهد عربستان را مترادف با به حقیقت ‌پیوستن رویاهای اسرائیل دانسته بود. از نظر این دیپلمات آمریکایی، بن‌سلمان قائل به‌وجود منافع و تهدیدات مشترک با اسرائیل است که این مساله در نهایت به نفع تل‌آویو تمام خواهد شد. در این میان و با تغییر شرایط منطقه‌ای، ایران دشمن مشترک اسرائیل و عربستان شده است. براساس این ضرب‌المثل قدیمی «دشمن دشمن من، دوست من است»، اسرائیل و عربستان سطح روابطشان را افزایش داده‌اند و وارد فاز محرمانه‌ای از روابط شده‌اند. علاوه بر این اسرائیل با عربستان و سایر دولت‌های عربی خلیج فارس وارد روابط دوجانبه اقتصادی نیز شده و در تلاش است تا راه ریلی را از بندر حیفا و از طریق اردن و عربستان به خلیج‌فارس برساند.

در مقطع کنونی نیز، رژیم صهیونیستی به‌ویژه از افزایش توان نظامی نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان و در نزدیکی مرزهای این کشور بسیار نگران است. سعد حریری نخست‌وزیر لبنان، حدود دو هفته پیش به‌طور غیرمنتظره درحالی‌که در عربستان بود، استعفا داد و ایران و حزب‌الله را متهم کرد که اداره کشور را غیرممکن کرده و عامل بی‌ثباتی در تمام منطقه هستند.