انتقاد از رفتار کاخ سفید در تراژدی کرمانشاه عكس: مهر

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در همین زمینه نوشته است: «وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال‌های گذشته به‌ویژه پس از وقوع زلزله در شهر بم در ایران به‌منظور کمک به این کشور برخی تحریم‌ها را لغو کرد. این اقدام حتی پس از آن صورت گرفت که جورج بوش رئیس‌جمهوری وقت آمریکا ایران را یکی از اعضای محور شرارت نامیده بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا در آن زمان بیانیه‌ای منتشر کرد و زلزله بم را فاجعه‌آمیز خواند و اجازه داد تا اقلام خوراکی، لباس و پزشکی به ایران منتقل شوند.» براساس گزارش‌ها، پس از زلزله بم در سال ۸۲، به دستور جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شد و وزرای امورخارجه و خزانه‌داری آمریکا مکلف شدند اقدامات ویژه‌ای را برای تسریع عملیات کمک‌رسانی به قربانیان زلزله بم انجام دهند. این البته اولین بار نبود که آمریکا برای کمک به زلزله‌زدگان ایران آمادگی خود را اعلام کرد. سال ۶۹ به‌دنبال زلزله منجیل و رودبار، سال ۹۱ به‌دنبال زلزله در آذربایجان شرقی و سال ۹۲ نیز به‌دنبال وقوع زلزله در بوشهر، آمریکا اعلام کرد که شهروندان آمریکایی می‌توانند به زلزله‌زدگان ایران کمک کنند.

اما این بار داستان متفاوت است. پس از زلزله ۳/ ۷ ریشتری یکشنبه شب در کرمانشاه و بخش‌هایی از عراق، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تنها در پیامی توییتری نوشت که آمریکا مراتب تسلیت خود را به تمام حادثه‌دیدگان زلزله اخیر در عراق و ایران ابراز می‌کند. در این پیام خبری از آمادگی این کشور برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به ایران یا تسهیل ارسال کمک از سوی مردم این کشور به‌خصوص ایرانیان مقیم آمریکا نبود. تنها برنی سندرز سناتور مستقل ایالت ورمونت آمریکا و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر این کشور، در توییتی از دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خواست تا خصومت با ایران را کنار گذاشته و به زلزله‌زدگان ایرانی کمک کند.

به گزارش انتخاب به نقل از وب‌سایت نیوزویک، سندرز در توییتی به کمک‌های آمریکا به زلزله‌زدگان ایران در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ به‌دنبال وقوع زلزله اشاره کرد و نوشت: «من امیدوارم ایالات متحده آمریکا به فاجعه‌دیدگان در ایران کمک کند. همان‌طور که آمریکا در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ به کمک زلزله‌زدگان در ایران شتافت. در زمان تشدید تنش بین دو کشور این اقدام مهمی برای ابراز دوستی خواهد بود.»

با تمام اینها به‌نظر می‌رسد تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای نقض احتمالی برجام و مواضع کلی دولت ترامپ در قبال ایران موجب شده تا این بار آمریکا سیاست دیگری را در قبال ایران در پیش بگیرد و منفعلانه رفتار کند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از آسوشیتدپرس، پس از آنکه ایران و گروه ۱+۵ در ژانویه ۲۰۱۵ به یک توافق هسته‌ای دست یافتند قدرت‌های جهانی برخی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کردند؛ اما باقی تحریم‌ها که موسوم به تحریم‌های اولیه واشنگتن است و به روزهای آغازین پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران بازمی‌گردند، همچنان به قوت خود باقی هستند. براین اساس در حال حاضر با توجه به باقی ماندن تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران، سازمان‌ها و بانک‌ها همچنان برای دادوستد با ایران از قوانین آمریکا هراس دارند.

بلوکه شدن کمک ایرانیان مقیم آمریکا

آسوشیتدپرس در ادامه به گزارش‌های انتقادی رسانه‌های داخلی ایران اشاره می‌کند که در آنها نسبت به مشکلات ایرانیانی که در آمریکا زندگی می‌کنند و برای انتقال پول به ایران به‌منظور کمک به حادثه‌دیدگان در زلزله هفته گذشته غرب ایران مشکل دارند، شکایت شده است.

اشاره آسوشیتدپرس احتمالا به گزارشی است که براساس آن، ۲۰۰ هزار دلار کمک جمع‌آوری شده ازسوی جمعی از ایرانیان آمریکا و کانادا در فیس‌بوک پیش از انتقال به ایران بلوکه شد. به گزارش «ایسنا» توحید نجفی پزشک ایرانی مقیم دیترویت آمریکا این گلریزان را با کمک ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا انجام داده بود. به گزارش انتخاب، این پزشک ایرانی در اولین روز تلاشش برای جمع‌آوری کمک، پیغامی از فیس‌بوک دریافت کرد که در این پیام به او اطلاع دادند تا زمانی که او مجوز قانونی از سوی خزانه‌داری دولت آمریکا به فیس‌بوک ارائه نکند این مبلغ بلوکه خواهد شد.

در همین حال به گزارش انتخاب، روز گذشته توحید نجفی در توییت جدیدی با اشاره به رایزنی چند ساعته با مسوولان فیس‌بوک نوشت: «فیس‌بوک اعلام کرد که مبلغ ۲۰۰ هزار دلار جمع‌آوری شده در این کمپین را به تمام اهداکنندگان باز می‌گرداند، اما در عوض خود این کمپانی برابر مبلغ جمع‌آوری شده را از حساب این شرکت به کمپین‌ ما اهدا می‌کند.»

ارسال کمک از انگلیس و آلمان

این در حالی است که ظرف چند روز گذشته کمک‌های انگلیس و آلمان راهی مناطق زلزله‌زده شده است. در همین راستا روز گذشته حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، از ارسال ٨/ ٥ تن کالای اضطراری شامل وسایل گرم‌کننده از سوی ایرانیان مقیم بریتانیا به ایران خبر داد.

به گزارش «ایسنا» حمید بعیدی‌نژاد در صفحه اینستاگرام خود با اعلام این خبر نوشت: ایرانیان مقیم انگلیس همراه با احساساتی پرشور از همان زمان شنیدن خبر واقعه تلخ زلزله در استان کرمانشاه، همبستگی ملی بسیار بالایی از خود نشان دادند و از ده‌ها طریق کمک‌های نقدی و کالاهای اضطراری خود را برای استفاده مردم منطقه به ایران فرستادند. او همچنین گفت که روند ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی ادامه دارد. همچنین روز پنج‌شنبه یک تیم ۶ نفره پزشکی و امدادی از انجمن مردم‌نهاد آلمان «Humedica» به‌منظور کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان وارد شهرستان سرپل ذهاب شدند. در این میان، مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه هیچ کشور خارجی برای زلزله‌زدگان کمک ارسال نکرده است، گفت: فقط بهداشت جهانی ‌محموله ۴۰ تنی ‌پزشکی ارسال کرد.

لیست کالاهای ضروری در مناطق زلزله‌زده

در کنار کمک‌های خارجی و ارسال کمک‌های داخلی از سوی مردم برای زلزله‌زدگان، کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه با شتاب بیشتری ادامه دارد. درهمین راستا، رضا اندام رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اقلام مورد نیاز مناطق زلزله‌زده را اعلام کرد. او گفت: وسایل گرمایشی، لوازم‌التحریر، عروسک برای بچه‌ها، بسته‌های بهداشتی، لباس زیر و لباس‌های گرم از جمله اقلام ضروری است که مردم می‌توانند برای کمک به مناطق زلزله‌زده ارسال کنند. تاکید می‌کنم مردم وسایل گرمایشی را فراموش نکنند.

بازسازی ۱۹۰۰ روستا از سوی سپاه

در خبری دیگر سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی، جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بازسازی ۱۹۰۰ روستای زلزله‌زده از سوی سپاه پس از فراهم شدن شرایط خبر داد. به گزارش «ایسنا» سردار سلامی با بیان اینکه ابعاد این فاجعه بسیار عظیم است، تصریح کرد: حدود 1900 روستا تحت‌تاثیر زلزله بوده‌اند که وظیفه امدادرسانی و بازسازی آنها بر‌عهده سپاه است. سپاه از همان ساعات اولیه وقوع زلزله وارد عمل شد و فرمانده نیروی زمینی سپاه به‌ همراه فرمانده قرارگاه نجف اشرف سپاه از همان ساعات اولیه پیگیر کار امدادرسانی در این مناطق بودند. وی تاکید کرد: ما به مردم ایران و زلزله‌زدگان اطمینان می‌دهیم که سپاه در مواقع سخت و لحظات بحران حضور داشته و تا زمان تامین کامل نیازهای مردم کنار آنها هستیم و تا مردم در خانه‌های امن قرار گیرند و به وضعیت با ثبات برسند با آنها خواهیم ماند.

تفاهم بنیاد مسکن و قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)

در همین ارتباط به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن و سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ آواربرداری، تامین مصالح و احداث اسکان موقت روستاییان زلزله‌زده استان کرمانشاه به قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) واگذار شد.

تکذیب پنهان‌کردن آمار فوتی‌ها

ازسوی دیگر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه مردم باید به آمار ارائه شده از سوی ستاد بحران درخصوص تعداد فوت‌شدگان و مجروحان توجه کنند، گفت: هیچ دلیلی برای پنهان کردن آمار فوت شدگان زلزله وجود ندارد، قطعا اعلام آمار کشته شدگان آن هم به یکباره بیش از دو برابر خلاف واقعیت است و ممکن است تحت‌تاثیر فضای احساسی چنین سخنی طرح شده باشد. در خبری دیگر ارتین کمالی، مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از مردم خواست تا چنانچه پیکر جان‌باختگان خود را بدون جواز دفن کرده‌اند، برای طی مراحل قانونی و کارشناسی به پزشکی قانونی این استان مراجعه کنند.

تعداد کل مصدومان

در همین حال، قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: «تعداد کل مصدومان زلزله کرمانشاه که تحت‌‌درمان قرار گرفتند به ۱۰ هزار و ۱۷۹ نفر رسید و از این تعداد ۸۷۸ نفر هنوز در بیمارستان بستری هستند.» همچنین معاونت مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت اعلام کرد: «در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، به علت سرمای هوا، امکان بروز و انتقال ویروس وبا وجود ندارد، اما انتقال ویروس سرماخوردگی و ذات‌الریه افزایش یافته و امکان گزیدگی وجود دارد.»

دستور استاندار کرمانشاه

همزمان روز گذشته هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه با بیان اینکه تمامی دستگاه‌ها و بانک‌های سرپل ذهاب باید امروز (شنبه) باز و به مردم ارائه خدمت کنند، گفت: مدیران کل نیز موظف به تامین نیازهای دستگاه‌های اجرایی و مردم هستند. به گزارش خبرآنلاین، استاندار کرمانشاه بر اتمام هرچه زودتر ارزیابی خسارت‌ها تاکید کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تسریع در اتمام ارزیابی‌ها و کمک به مردم، تمامی ساختمان‌های آسیب‌دیده را با سقف تعمیری در نظر بگیرد و ساختمان تخریب شده را نیز سریعا اعلام کند. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، هوشنگ بازوند با تکذیب شایعات مطرح شده در مورد دفن دسته‌جمعی زلزله‌زدگان در منطقه کوئیک اظهار کرد: «چنین چیزی اصلا صحت ندارد و هیچ‌گونه گور دسته‌جمعی در هیچ منطقه‌ای از استان کرمانشاه وجود ندارد.»

 


 

عیادت نماینده رهبر معظم انقلاب از مصدومان زلزله کرمانشاه

دنیای اقتصاد: حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی صبح دیروز جمعه از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در چند بیمارستان تهران از مجروحان حادثه زلزله کرمانشاه عیادت کرد. به گزارش «ایسنا» حجت‌الاسلام تقوی در این عیادت‌ها در جریان روند درمان آسیب‌دیدگان قرار گرفت و با ابلاغ سلام و دعای رهبرمعظم  انقلاب اسلامی، برای آنان آرزوی سلامتی و بهبود کامل کرد.

همچنین خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به این بازدید نوشت: حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی در حاشیه عیادت از شماری از مصدومان زلزله استان کرمانشاه در بیمارستان امام خمینی تهران گفت: این زلزله، رهبر معظم انقلاب را به شدت متاثر کرد و ایشان از همان ابتدا که خبر این واقعه به ایشان اعلام شد، شخصا مسائل آنجا را پیگیری و افزون بر صدور پیام به‌طور مستمر به مسوولان ذی‌ربط دستورات لازم را صادر کردند. نماینده مقام معظم رهبری در عیادت از مصدومان بستری افزود: رهبر معظم انقلاب همچنین هیات‌های ویژه‌ای را به مناطق زلزله‌زده اعزام کردند تا مشاهداتشان را گزارش دهند چنانکه هیاتی در روز دوم در آن مناطق حضور یافت و هیات دیگری دیروز و دیشب در منطقه حاضر بودند و نیازهای مردم را بررسی کردند.  از سوی دیگر، طی روزهای گذشته، وحید حقانیان از مسوولان دفتر رهبر انقلاب هم  با حضور در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه از نزدیک در جریان روند امدادرسانی به مردم و مشکلات مردم این مناطق قرارگرفت.