جهانگیری همچنین با بیان اینکه اسکان موقت و دائم مردم باید با محوریت بنیاد مسکن انجام شود گفت: اسکان کسانی که خانه‌هایشان بر اثر زلزله تخریب شده، باید با سرعت هر چه بیشتر انجام شود.به گزارش «ایرنا» وی افزود: مقرر شده روند اسکان موقت و دائم با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود و سایر دستگاه‌ها و نهادها برای همکاری در این زمینه باید با هماهنگی بنیاد مسکن فعالیت کنند تا از دوباره‌کاری و موازی‌کاری پرهیز شود.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز طی روزهای گذشته بارها بر محوریت بنیادمسکن در اسکان موقت و دائم مردم تاکید کرده است. روحانی همچنین درجریان بازدید از مناطق زلزله‌زده با اشاره به تخریب برخی ساختمان‌های نوساز دولتی و تعاونی در زلزله گفته بود: «باید اشکالات و کاستی‌های موجود در ساخت این بناها بررسی شود و دولت مطمئنا این مسائل را دنبال کرده و مقصران را شناسایی و به مردم معرفی خواهد کرد.» همزمان روز گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور از ساخت مساکن موقت برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه خبر داد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف یک ماه آینده ساخت مساکن دائمی را نیز شروع می‌کند. ازسوی دیگر علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده در کرمانشاه تاکید کرد: اگر نیاز باشد، مجلس هم مصوباتی برای کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور خواهد داشت.

دستور جهانگیری به سازمان تامین اجتماعی

همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز شنبه در ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به سفر چندی پیش خود به شهرستان هریس گفت: در این سفر وقتی برای افتتاح یک بیمارستان رفته بودیم، مشاهده کردیم که در کنار این بیمارستان یک بیمارستان دیگر در سال ۹۰ افتتاح شده اما در سال ۹۱ بر اثر زلزله تخریب شده بود و ناچار شده بودند که ساختمان دیگری احداث کنند.  به گزارش «ایرنا» او تاکید کرد: باید در هر استان ستاد بحران مجهز و قوی وجود داشته باشد و آسیب‌شناسی دقیقی درخصوص ساختمان‌ها و بناها صورت گیرد تا اشکالات و ضعف‌ها برطرف شود.معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر پرداخت ۵۰ درصد منابع تصویب شده از سوی هیات دولت تاکنون و نیز آمادگی بانک‌ها برای تخصیص اعتبارات بانکی برای کمک به روند امداد‌رسانی و اسکان، تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی باید به کسانی که واحدهای تولیدی و افرادی که شغل آنها با مشکل مواجه شده است بیمه بیکاری پرداخت کند ضمن آنکه راه‌اندازی واحدهای تولیدی و کشاورزی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

تاریخ قطعی آماده‌سازی مسکن‌های موقت

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشورنیز عصر شنبه پس از پایان جلسه ستاد مدیریت بحران که در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار شده تا روز سه شنبه هفته جاری تاریخ قطعی آماده‌سازی مسکن‌های موقت را اعلام کند.

وی در ادامه با بیان اینکه بنیاد مسکن ظرف یک ماه آینده باید تمام طرح‌های اسکان دائمی را هم آماده کند، گفت: طبق برنامه‌هایی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه کرده منابع، اعتبارات و تسهیلات موردنیاز تصویب شده و به گفته وزیر اقتصاد اولین قسط این منابع نیز پرداخت شده است.  رحمانی‌فضلی تاکید کرد: براساس توافقی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با قرارگاه خاتم‌الانبیا داشته قرار شده ساخت مسکن‌های روستایی توسط این قرارگاه انجام شود.

درهمین ارتباط علی لاریجانی رئیس مجلس نیز روز گذشته برای بازدیداز مناطق زلزله‌زده به کرمانشاه رفت. او در این سفر گفت: با توجه به فصل سرما برای اسکان موقت مردم زلزله‌زده طراحی‌هایی انجام شده است، بعضی از ساختمان‌های آسیب‌دیده را مردم می‌توانند با کمک‌های دولتی تعمیر کنند تا هر چه سریع‌تر ساخته شود. به گزارش «ایسنا» وی درجریان بازدید از مسکن مهر سر پل ذهاب نیز افزود: برخی مکان‌ها مانند مسکن مهر سر پل ذهاب که خسارت بیشتری دیده باید کمک فراوانی شوند تا عملیات تعمیر آن انجام شود. همچنین درادامه بازدید مقامات از مناطق زلزله‌زده، وحید حقانیان نماینده مقام معظم رهبری از بیمارستان صحرایی در مناطق زلزله‌زده بازدید کرد.

واریز پول به حساب بنیاد مسکن

همچنین محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه که به قم سفر کرده است در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: دولت ۲۸۱ میلیارد تومان به‌صورت بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان برای تسهیلات ارزان قیمت مصوب کرده که با وجود محدودیت‌های بودجه، تسهیلات بلاعوض همان روز به خزانه ابلاغ و این پول هم اکنون به حساب بنیاد مسکن واریز شد. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز در دیدار محمدباقر نوبخت با تاکید بر اهمیت مقاوم‌سازی خانه‎ها گفت: فارغ از دعواها و بحث‌ها بسیاری از ساختمان‌های جدید هم فرسوده هستند و باید برای مقاوم‌سازی آنها فکری اساسی شود. وی اظهار کرد: برای مقاوم‌سازی خانه‌ها باید فعالیت‌های تشریفاتی نظام مهندسی نیز بازنگری و علت ریزش ساختمان‌های تازه تاسیس بررسی شود.

تخریب مسکن مددجویان کمیته امداد

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی‌(ره) نیز در سفر به استان کرمانشاه گفت: براساس آمارهای میدانی ۲۰۰۰ منزل مسکونی خانوارهای مددجو در زلزله اخیر به‌طور صددرصد تخریب و حدود ۴ هزار واحد مسکونی نیاز به تعمیرات اساسی دارند که کمیته امداد به زودی کار ساخت و تعمیر این منازل را با بالاترین کیفیت آغاز خواهد کرد.

تکذیب مرگ ۱۰۰ نفر در مسکن مهر

درکنار اخبار بازدید مقامات از مناطق زلزله‌زده، مجتبی نیک‌کردار معاون استاندار کرمانشاه مرگ ۱۰۰ نفر در مسکن مهر را تکذیب کرد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه این دو نوع مسکن مهر در سرپل‌ذهاب کنار یکدیگر قرار داشتند، افزود: در مجتمع‌های مسکن مهر خودمالک ۱۰۰ نفر کشته شدند ولی در مسکن مهری که دولت ساخته که با عنوان مجتمع شهید شیرودی است تنها دو نفر کشته شدند و در این مجتمع‌ها سازه بر اثر زلزله تخریب نشده است ولی در خودمالک‌ها چهار طبقه فروریخته‌اند. ازسوی دیگر، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی از اسکورت ۵هزار محموله امدادی در قالب ۸۴ تیم عملیاتی به‌صورت شبانه‌روزی نیز دستگیری ۲۲ سارق خبر داد.

درخواست ۵ سناتور از دولت آمریکا

در همین حال به دنبال انتقادها از عملکرد آمریکا در قبال زلزله کرمانشاه، پنج سناتور آمریکایی در نامه‌ای خطاب به وزیر امور خارجه این کشور از کاخ سفید خواستند تا با رفع یکسری تحریم‌ها علیه ایران امکان ارسال کمک به مناطق زلزله‌زده در غرب ایران را فراهم کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری کامن دیریمز، سناتور برنی سندرز و چهار سناتور دموکرات دیگر در نامه‌ای خطاب به رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا خواستار کمک‌رسانی این کشور به زلزله‌زدگان در ایران شدند. بر اساس این گزارش، با توجه به وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران شهروندان دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند نمی‌توانند کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به دوستان و اعضای خانواده‌هایشان در مناطق زلزله‌زده غرب ایران ارسال کنند.