به گزارش ایسنا احمد محجوب، سخنگوی وزارت‌خارجه عراق در گفت‌وگو با روسیا الیوم ضمن تکذیب خبر مخالفت ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق با نشست وزرای خارجه عرب در قاهره که قرار است در آن بیانیه‌ای علیه ایران صادر شود، گفت: سیاست عراق بر پایه اصل حل بحران، عدم تنش و گفت‌وگو است. انصارالله یمن اخیرا فرودگاه بین‌المللی ملک خالد ریاض را مورد هدف موشکی قرار دادند و مقامات سعودی ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کردند که با واکنش شدید مقامات ایران مواجه شدند. در پی این حمله عربستان سعودی از وزرای خارجه تمام کشورهای عربی دعوت کرد تا یک نشست فوری و غیرمعمول به منظور مقابله با آنچه دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی خواند در قاهره برگزار کنند که این درخواست عربستان از همان ابتدا مورد استقبال بحرین، امارات و رئیس اتحادیه عرب قرار گرفت. در این میان وزیر خارجه دولت وفاق ملی لیبی و همچنین لبنان با ارسال نامه‌ای به اتحادیه عرب عدم مشارکت خود در این نشست را اعلام کردند. مقام‌های لبنانی اعلام کردند که وزیر خارجه این کشور به منظور اجتناب از رویارویی احتمالی با همتای سعودی خود، در نشست اتحادیه عرب شرکت نمی‌کند.

انتشار بیانیه

وزرای خارجه کشورهای عربی که با دعوت عربستان جلسه فوق‌العاده برگزار می‌کنند، در بیانیه پایانی علاوه بر موضع‌گیری علیه ایران، علیه توانمندی دفاعی موشکی یمن نیز موضع گرفته‌اند. به گزارش فارس نشست فوق‌العاده وزرای خارجه چند کشور عربی که به دعوت عربستان عصر دیروز در قاهره برگزار ‌شد، علیه ایران موضع گرفته و تهران را با اتهامات تکراری خطاب قرار داده است. این نشست تحت عنوان «بررسی نقض‌ قانون‌های ایران در حق کشورهای عربی» و «تلاش ایران برای از بین بردن امنیت و صلح عربی» برگزار شد. با این حال، تا لحظه تنظیم این خبر بیانیه نهایی منتشر نشده، اما محتوای این بیانیه درز کرده و منابع مطلع می‌گویند، بیانیه پایانی آنچه آن را «دخالت ایران در امور عربی»‌ می‌خواند، محکوم کرده است. بنابر گزارش وب‌سایت «اخبار الخلیج»، بیانیه پایانی همچنین توانمندی موشکی ارتش یمن را که در واکنش به حملات هوایی عربستان، اخیرا ریاض را هدف گرفت، محکوم می‌کنند.

در این بیانیه ادعا شده است که موشک ارتش یمن «ساخت ایران» بوده است. همچنین شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که «بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه عرب در یکشنبه، اقدام شبه‌نظامیان الحوثی [در یمن] در شلیک موشک بالستیک ساخت ایران به عربستان سعودی را محکوم، و همبستگی کامل خود را با عربستان در همه اقداماتی که برای حفظ امنیت ملی‌اش به کار می‌گیرد، اعلام کردند.» در این بیانیه درخصوص آنچه ادامه دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه خوانده شده، به ایران هشدار داده و تاکید کرده‌اند که لازم است تهران حمایتش از آنچه «شبه‌نظامیان حوثی در یمن» عنوان شده و همچنین حمایتش از حزب‌الله در لبنان را متوقف کند.  در این بیانیه ایران به ایجاد ناامنی در بحرین متهم شده و از آن خواسته شده تا به «سیاست حسن همجواری» پایبند باشد. در این جلسه همچنین یک هیات عربی مکلف شد تا برای برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده در شورای امنیت جهت بررسی آنچه «تهدیدهای ایران برای کشورهای منطقه» خوانده شده، تماس و رایزنی کند.