رایزنی‌ وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در آنتالیا

قرار است در این نشست محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه و سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه با یکدیگر در ارتباط با روند نشست‌های آستانه رایزنی و زمینه را برای برگزاری اجلاس سران سه کشور در ارتباط با این موضوع فراهم کنند. نشست کارشناسان ارشد سه کشور روز شنبه در تهران برگزار شد و قرار است سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه نیز چهارشنبه (اول آذر) در سوچی روسیه گردهم آیند. بعد از پایان این نشست لاوروف و ظریف در ضیافت ناهار چاووش‌اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه شرکت کردند.

تشریح اهداف نشست از زبان ظریف

وزیر امورخارجه ایران که برای شرکت در نشست وزیران امورخارجه ایران، ترکیه و روسیه در آنتالیای ترکیه به سر می‌برد، گفت: در روز چهارشنبه نشست سران کشورهای ایران، ترکیه و روسیه در سوچی روسیه با موضوع حل بحران سوریه برگزار خواهد شد. به گزارش «ایسنا» ظریف پیش از آغاز رایزنی‌هایش با چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه و سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه با اشاره به نتایج نشست‌های آستانه در مورد حل بحران سوریه اظهار کرد: نشست‌های آستانه این امکان را فراهم کرد که درگیری‌ها در سوریه و خسارت‌های انسانی که در سوریه به مردم این منطقه وارد می‌شد کاهش چشمگیری پیدا کند و نیروهای سوریه و مقاومت توانمندی بیشتری پیدا کنند که با تمرکز بالاتری با داعش و گروه‌های تروریستی در این منطقه مبارزه کنند و تاکنون توفیقات خوبی را کسب کرده‌اند. این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی ادامه داد: «روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه تصمیم گرفتند برای پیشبرد هرچه بهتر این روند و همچنین بررسی روش‌هایی که بتواند با اجماع مردم سوریه آینده بهتری را در این کشور در راستای تحقق وحدت ملی در سوریه فراهم کند، نشستی را در سوچی روسیه داشته باشند و زمینه را برای اقدامات بعدی فراهم کنند.»

روایت لاوروف

همزمان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بعد از نشست با محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در آنتالیا گفت: همه مسائل مربوط به بحران سوریه بررسی شد. به گزارش روسیاالیوم، لاوروف پس از این دیدار گفت: در این نشست درباره امکان مشارکت کردها در کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه که قرار است بیست و دوم ماه جاری میلادی (یکم آذر) در شهر سوچی برگزار شود، بحث و تبادل نظر شد. وزیر خارجه روسیه افزود: بر سر مسائل مهم توافق شد و نتایج این نشست به اطلاع روسای جمهور سه کشور رسانده خواهد شد. او تاکید کرد: نشست وزیران خارجه روسیه، ترکیه و ایران در آنتالیا در راستای فراهم کردن مقدمات برای نشست روسای جمهور سه کشور برگزار شده است.

دیدار روسای ستاد مشترک ارتش ایران، روسیه و ترکیه

همچنین  وزیر خارجه روسیه از دیدار قریب‌الوقوع روسای ستاد مشترک ارتش ایران، روسیه و ترکیه خبر داد.  به گزارش «ایسنا» سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه و پس از دیدار با همتای ایرانی خود اعلام کرد که نشست روسای ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران، روسیه و ترکیه پیش از نشست ۲۲ نوامبر سوچی روسیه برگزار می‌شود.