ازسوی دیگر قرار است امروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری جهت بازدید از مناطق زلزله‌زده کشور، به کرمانشاه سفر کند. همچنین روز گذشته نیز در جریان بازدید مقام معظم رهبری از مناطق زلزله‌زده، فرزندان رهبر انقلاب او را همراهی کردند. در همین راستا روز گذشته ستادکل نیروهای مسلح طی اطلاعیه‌ای مصوبات مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا درخصوص سربازان مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را اعلام کرد. به گزارش «ایسنا» سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در تشریح این مصوبات گفت: سربازان در حال خدمت که در زمان وقوع زلزله در حال گذراندن خدمت یا آموزشی خود بودند یا سربازان اعزامی از این مناطق که خانواده‌های آنها در مناطق زلزله‌زده سکونت دارند و به افراد خانواده و واحدهای مسکونی‌شان برابر تایید هیات رسیدگی ۴۰ درصد یا بالاتر صدمه وارد شده، به مدت سه ماه مرخصی اضطراری دریافت می‌کنند و این مدت جزو خدمت دوره ضرورتشان حساب خواهد شد. وی درباره افرادی که ممکن است پس از شنیدن خبر زمین لرزه بدون اخذ مرخصی محل خدمت خود را ترک کرده باشند، گفت: این افراد در صورتی که متحمل آسیب‌های جانی و مالی مطابق آنچه گفته شد باشند، در شمول مرخصی اضطراری قرار می‌گیرند؛ اما مابقی سربازانی که پس از مراجعه به محل زندگی و از وضعیت سلامت خانواده‌شان مطلع شده‌اند باید پس از ۱۰ روز به محل خدمت خود مراجعه کنند و این ۱۰ روز جزو مرخصی استحقاقی‌شان محسوب خواهد شد. او همچنین با اشاره به سربازانی که در مناطق زلزله‌زده سکونت داشته و در پی این زمین لرزه ۴۰ درصد یا بالاتر به خود یا افراد خانواده‌شان صدمه وارد شده به یگان نظامی یا انتظامی محل سکونت خانواده‌شان منتقل می‌شوند.

کمالی همچنین درباره اعزام مشمولان از مناطق زلزله‌زده گفت: تمام مشمولانی که به افراد خانواده یا واحد مسکونی آنان ۴۰ درصد یا بالاتر صدمه وارد شده اعزامشان به مدت یک سال به تعویق خواهد افتاد و نیروهای مسلح نیز نیروی اختصاص یافته را تا تاریخ ۲۹ اسفندماه ۹۶ پس از طی مدت آموزشی در نزدیک یگان نظامی یا انتظامی محل سکونت خانواده‌ها به‌کارگیری خواهد کرد.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح همچنین درباره آن دسته از مشمولان سربازی یا سربازان حین خدمت که ممکن است در پی این زلزله مشمول معافیت شوند نیز گفت: کسانی که تمام یا حداقل دو نفر از اعضای خانواده خود را ازدست داده باشند، می‌توانند از انجام خدمت دوره ضرورت معاف شوند. همچنین کسانی که سرپرست خانواده‌شان را از دست داده یا سرپرست خانواده به‌دلیل معلولیت ناشی از زلزله قادر به ادامه اداره خود نبوده و فرزند دیگری نیز که بتواند سرپرستی خانواده را برعهده بگیرد در استان نداشته باشند نیز می‌توانند معاف شوند.

کمالی افزود: سربازان متاهل دارای فرزند که همسر یا فرزندشان را در زلزله از دست داده یا همسرش به‌دلیل معلولیت قادر به اداره امور خانواده نباشد نیز در شمول افراد واجد شرایط معافیت قرار خواهند گرفت. وی با بیان اینکه سربازان متاهلی که به‌دلیل از دست دادن پدر یا پدر همسرشان در محل، بی‌سرپرست باشند نیز در شمول معافیت قرار خواهند گرفت.