کریمی درباره ویژگی‌های این سامانه و دستاوردهای آن برای مدیریت نظام ارزی کشور گفت: این سامانه با هدف اجرایی کردن شرح خدمات پروژه ایجاد «درگاه اینترنتی معاملات ارزی در سیستم بانکی ایران»، با هدف تعمیق معاملات ارزی در بازار بین بانکی ارز، افزایش کارآیی معاملات ارزی و سرعت عملیات ارزی در تامین مالی تجارت و پروژه‌ها و ارتقای خزانه اطلاعاتی از معاملات ارزی در بازار بین بانکی ارز کشور راه اندازی شد.

او ادامه داد: بانک‌ها با عملیاتی شدن رسمی معاملات در سامانه مزبور می‌توانند نسبت به تامین کسری منابع ارزی خود از این بازار اقدام کنند؛ به‌طور مثال بانک‌های کشور با وضعیت ارزی مثبت، می‌توانند به سرعت در این بازار، وضعیت خود را تعدیل کرده و ریسک بازار (ارز) خود را مدیریت کنند.

کریمی با بیان اینکه در چارچوب سامانه مزبور مدیریت بهتر ریسک نقدینگی نیز امکان‌پذیر است، تاکید کرد: این بازار همچنین این امکان را فراهم می‌کند که صادرکنندگان کالا و خدمات، سرمایه‎گذاران خارجی و اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بخش واقعی و مالی اقتصاد دارای دارایی ارزی بتوانند از طریق بانک‌های عامل (کارگزار ارزی) منابع ارزی خود را در بازار بین بانکی ارز به نرخ بازار (آزاد) به فروش رسانده و تبدیل به ریال کنند.مدیر اداره صادرات بانک مرکزی درباره تاثیر این اقدام بر یکسان‌سازی ارزی گفت: راه‌اندازی «سامانه معاملات الکترونیکی ارز» فرآیندهای یکسان‌سازی را تسریع می‌کند و بستری برای تحقق هدف مزبور محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: با توجه به‌تدریجی بودن سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، در این راستا بانک مرکزی اقدامات لازم را انجام داده است که می‌توان به ابلاغ «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ بازار (آزاد)» در مردادماه سال ۱۳۹۵ اشاره کرد.

کریمی گفت: بدیهی است یکی از اقدامات تکمیلی در این راستا، راه‌اندازی «سامانه معاملات الکترونیکی ارز» در قالب پروژه‌ موصوف است که دستیابی به اهداف بانک مرکزی جهت یکسان‌سازی نرخ ارز را تسریع می‌کند. به‌طور کلی این سامانه با تعمیق معاملات نقد در بازار بین بانکی ارز و هدایت عملیات ارزی به سیستم بانکی کشور یکی از ابزارهای تحقق هدف یکسان‌سازی نرخ ارز است.