تاسف روحانی برای «تشکیلات پوسیده» اتحادیه عرب عكس: president.ir

بیانیه پایانی روز یکشنبه اتحادیه عرب، ایران، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن را به دخالت در منطقه و بی‌ثبات کردن آن متهم کرده و مدعی «پرتاب موشک ساخت ایران» ازسوی حوثی‌های یمن به ریاض شده است. ادعایی که حتی هیات منتخب شورای امنیت سازمان ملل نیز آن را رد کرده است.

براساس گزارش اینترسپت که روز شنبه هفته جاری در شبکه خبری اسپوتنیک نیز منتشر شد، این هیات با ارسال نامه‌ای محرمانه برای دیپلمات‌های غربی اعلام کرد که هیچ مدرکی برای اثبات ادعای عربستان درخصوص مسوول بودن ایران در انجام حمله موشکی اخیر نیروهای انصارالله به ریاض، مشاهده نکرده است. تهران نیز تاکنون بارها شایعات مطرح شده مبنی بر مسلح کردن نیروهای انصارالله در یمن را رد کرده است.با تمام اینها اتحادیه عرب در نشست اضطراری روز یکشنبه خود در قاهره با محکوم کردن آنچه «تنش‌آفرینی» ایران در منطقه توصیف می‌کند، از طرح اعتراض اتحادیه عرب به مجامع بین‌المللی خبر داده است.

به‌دنبال این سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز، با اشاره به کنده شدن بنیان و اساس گروهک تروریستی داعش از سوریه گفت: جای بسی تاسف است، در این شرایط که مردم منطقه این اقدام بزرگ را به انجام رسانده‌اند، وزرای خارجه یک تشکیلات کهنه، پوسیده، بی‌رمق و بی‌اثر به نام اتحادیه عرب دور هم جمع می‌شوند و به فکر آن هستند که چرا مردم یمن پس از دو سال حمله و تجاوز توانسته‌اند پاسخی نسبت به این اقدامات بدهند و ابراز تاسف می‌کنند و از موشکی که مردم یمن به ریاض زده‌اند، ناراحت هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه امروز کشورهای منطقه در آزمونی بزرگ قرار دارند، گفت: آن زمان که مردم عراق، گرفتار داعش و مردم سوریه در حلب و دیرالزور به مبارزه با داعش می‌پرداختند و مردم یمن زیر بمباران سعودی‌ها بوده و مردم لبنان گرفتار تروریست‌ها بودند، این اتحادیه عرب کجا بود و امروز که ظلمی آشکار نسبت به مردم فلسطین روا داشته می‌شود، این اتحادیه عرب کجا است؟ همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهوری گفت: وقتی که مردم عراق به دست داعش گرفتار شدند و وقتی که مردم سوریه را در حلب و دیرالزور سر می‌بریدند، اتحادیه عرب کجا بود؟

روحانی افزود: جای تاسف است، عده‌ای که خود را مسلمان و عرب می‌نامند از اینکه یک ملت مظلوم توانسته به دشمنی‌هایی که علیه مردم روا داشته می‌شود، پاسخی دندان‌شکن بدهد، ابراز تاسف می‌کنند و می‌گویند که چرا مردم و ارتش یمن توانسته با موشکی که مال آنها بوده،این اقدام را انجام دهند.

رئیس‌جمهوری با طرح این سوال که آیا مردم عراق، سوریه و یمن جزو دنیای عرب نیستند، گفت: این اقدامات نشانه‌ای بود که ثابت می‌کند باید در دنیای امروز روی پای خودمان بایستیم و قدرت ملی، نظامی، اقتصادی و امنیت غذایی باید توسط خودمان ساخته شود.

دین ما دین شادی و لبخند است

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز، ضمن تبریک ماه ربیع‌الاول و میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) گفت: مردم ایران، نسبت به خاندان رسالت عشق فراوانی دارند و در ایام عزاداری اهل بیت، سنگ تمام می‌گذارند، اما در میلاد‌ها و ایام تولد معمولا حد وسط را رعایت می‌کنیم و فکر می‌کنیم، شادی و سرور جزو دین نیست در حالی که دین ما دین شادی، لبخند، صلح، برادری، دوستی و سرور است.

لزوم ایجاد بازارصادرات برای محصولات کشاورزی

در ادامه این کنگره، رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کشاورزان، امنیت غذایی را برای کشور فراهم می‌کنند، گفت: اگر کشور روزی برای تامین مواد غذایی خود دچار اضطراب و نگرانی باشد، اوضاع نابسامانی پیش خواهد آمد. روحانی درادامه گفت: آنچه به‌عنوان حمایت از کشاورزی با خرید تضمینی محصولات وضع شده مربوط به ۲۸ سال پیش است و امروز که شرایط کشور تغییر کرده است، باید این سیاست اصلاح و به روز شود.

رئیس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه محیط زیست نباید از ناحیه تولید محصولات کشاورزی آسیب ببیند، گفت: باید مشکلات را به شکل جامع دید و برای حل و فصل آنها تدبیر کرد. ما حداقل ۱۵ سال است که در شرایط خشکسالی هستیم و اوضاع اقلیمی در حال تغییرات خطرناک است و باید خودمان را برای یک تحول اساسی آماده کنیم. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: محصولات کشاورزی ما باید بازار صادرات پیدا کنند و بتوانند در سطح منطقه و جهان رقابت کنند.رئیس‌جمهوری تصریح کرد: باید حمایت از کشاورزی را با مولفه‌هایی مثل میزان مصرف آب، سم، کود و صرفه تولید محصول هدفمند کنیم نه اینکه مثل پرداخت یارانه‌ها که به همه بدون در نظر گرفتن شرایطشان به یک اندازه یارانه پرداخت می‌شود، یارانه‌های کشاورزی نیز غیرهدفمند پرداخت شود.