یاکوف ناگل که اوایل سال‌جاری از سمت مشاور امنیت ملی اسرائیل کناره‌گیری کرد معتقد است اشتیاق ریاض برای شروع همکاری صریح با اسرائیل به منظور مقابله با ایران به حدی است که برایشان مهم نیست چه توافقی با فلسطینی‌ها برقرار شود: «آنها فقط می‌خواهند بگویند یک توافق میان اسرائیل و فلسطینی‌ها وجود دارد و برایشان اهمیت ندارد که چه در این توافق گنجانده شده است. در واقع به منظور برداشتن قدم‌های بعدی آنها نیاز دارند بگویند که توافقی وجود دارد.»

فلسطین طعمه بعدی عربستان؟

به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف»، این اظهارات ناگل درحالی است که در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی پیرامون گرم شدن روابط عربستان و اسرائیل تحت‌تاثیر تنش میان ریاض و تهران منتشر شده است. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان نیز با ادامه جنگ‌های لفظی خود اتهاماتی را متوجه ایران ساخته است که البته وزارت امور خارجه ایران نیز در پاسخ به این اظهارات مقام تازه‌کار سعودی‌ها، آنها را ناپخته، ناسنجیده و سخیف خواند. شاهزادگان سعودی‌ها همواره به‌خاطر ترس از واکنش منفی افکار عمومی عربستان و سایر کشورهای عرب منطقه از داشتن گفت‌وگوی رسمی و برقراری صلح با اسرائیل واهمه داشته‌اند. اما براساس تحلیل‌های یاکوف ناگل، دولت جدید عربستان به رهبری محمد بن‌سلمان می‌خواهد با یافتن هر نوع توافق صلح میان اسرائیل و فلسطین، برای عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی پوششی سیاسی فراهم سازد. براساس این نظریه، احتمال اینکه شاهزادگان سعودی، فلسطینی‌ها را مجبور کنند تا پیمان صلحی که به ضررشان باشد را بپذیرند، وجود دارد.

قرار است دونالد ترامپ پیشنهاد پیمان صلح مدنظر خود را در اوایل سال آینده ارائه کند. گزارش‌های تایید‌نشده برخی رسانه‌ها حاکی از آن است که شاهزاده محمد بن‌سلمان تاکنون تلاش‌هایی برای قانع کردن محمودعباس، رئیس‌جمهور فلسطین، به منظور پذیرش توافق صلح که قرار است توسط آمریکایی‌ها ارائه شود، صورت داده است. ناگل گفته است در رابطه با اینکه مقامات عربستان برای فشار بر فلسطینی‌ها از اهرمی استفاده کرده‌اند یا خیر بی‌اطلاع است: «من امیدوارم، مطمئن نیستم.» مقامات فلسطینی اما اعلام کرده‌اند در مقابل هر گونه فشار برای پذیرش پیمان صلح از جانب عربستان ایستادگی خواهند کرد، حتی اگر سعودی‌ها بخواهند برای دولت فلسطین دست‌ و دلبازی کنند. هفته گذشته یکی از وزرای رژیم صهیونیستی برای اولین بار دیدار مقامات رسمی عربستان و اسرائیل را تایید کرد. به گفته او، این جلسات به درخواست سعودی‌ها محرمانه مانده است. این درحالی است که ناگل در پاسخ به این پرسش که آیا در زمان حضور او در دولت اسرائیل به‌عنوان مشاور امنیت ملی دیداری با سعودی‌ها داشته است یا خیر گفته است: «نه تایید می‌کنم نه رد.»

به گزارش «دیلی تلگراف»‌، عادی‌شدن روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی یکی از بزرگ‌ترین تغییرات چند دهه اخیر صحنه سیاسی خاورمیانه خواهد بود. یکی از نتایج این رخداد، اتحاد رسمی اسرائیل و عربستان برای مقابله با ایران است. نزدیکی اسرائیل و عربستان همچنین رضایت کاخ سفید را در پی خواهد داشت، چرا که دو متحد منطقه‌ای آمریکا علیه ایران یکی خواهند شد. در این باره دونالد ترامپ در سفری که در ماه فوریه سال‌جاری به ریاض داشت با اشاره به گرم‌شدن روابط رژیم صهیونیستی و عربستان اعلام کرد که نگاه مقامات سعودی به اسرائیل مثبت است.

انکار سعودی‌ها

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی اما اصرار دارد نشان دهد هیچ تغییری در دیدگاه ریاض ایجاد نشده است. به گفته او عربستان تنها زمانی حاضر است با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار سازد که آنها تمام مناطقی را که در سال ۱۹۶۷ میلادی به اشغال درآوردند را رها سازند و اجازه تاسیس دولت مستقل فلسطین در شرق بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت دهند. جبیر در این باره گفته است: «تا زمانی‌که این خواسته‌ها عملی نشوند، ما رابطه‌ای با اسرائیل نخواهیم داشت.» در این راستا به‌نظر نمی‌رسد دولت ائتلاف راست‌گرای بنیامین نتانیاهو با چنین خواسته‌هایی موافقت کند. بنابراین به بن‌بست رسیدن روابط علنی اسرائیل و عربستان دور از انتظار نیست. چمی شالف، ستون‌نویس روزنامه اسرائیلی هاآرتص در این باره می‌نویسد: «هیچ راه‌حلی وجود ندارد که بتواند بدون صدمه زدن به ائتلاف دولت نتانیاهو، عربستان سعودی را از جهنمی که در آن گرفتار شده است، خارج کند.» در این میان بعد از هشدار سازمان ملل درخصوص قحطی و گرسنگی شدید در یمن، سعودی‌ها با تخفیف محاصره سه‌هفته‌ای خود موافقت کردند. اولین پروازهای کمک‌های بشردوستانه نیز روز یکشنه در صنعا، پایتخت یمن به زمین نشستند. بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا و سایر مقامات کشورهای جهانی از سعودی‌ها خواسته‌اند تا با کنار گذاشتن محاصره، شرایط را برای ارسال بیشتر مواد غذایی و سایر مایحتاج به کشور جنگ‌زده یمن فراهم سازند.

رجزخوانی نتانیاهو

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر با طرح ادعاهایی علیه ایران در پیامی به بشار اسد هشدار داده است که اسرائیل در صورت تاسیس پایگاه نظامی ایران در سوریه، مداخله نظامی خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلویزیون رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی به بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تهدید کرده است اگر دمشق اجازه ادامه حضور نظامی ایران در اراضی خود را بدهد، در خطر خواهد بود. پیام تهدیدآمیز اسرائیل توسط یک طرف سوم به اسد ابلاغ شده است. این شبکه نام طرف سوم را فاش نکرد و تنها اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در این پیام به اسد تاکید کرده است که اجازه تمرکز نظامی ایران در سوریه یا ایجاد پایگاه در این کشور، اسرائیل را به تغییر سیاست‌هایش در عدم مداخله در سوریه و ورود به جنگ داخلی سوریه وا می‌دارد. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل نیز پیش‌تر هشدار داده بود اسرائیل این وضع (حضور نظامی ایران در سوریه) را تحمل نخواهد کرد و از خود و منافعش دفاع می‌کند. سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به‌عنوان کشورهای ضامن صلح در سوریه در نشست آستانه توافقی را در جهت ایجاد مناطق کاهش تنش در چهار ناحیه سوریه امضا کرده‌اند که درحال اجرا است.