هشدار موشکی سردار سلامی به اروپا

سردار سلامی تاکید کرد: «اگر اروپایی‌ها بخواهند وارد حریم موشک‌های ما بشوند شاید این محدودیت برد را برداریم، چرا که تا الان احساس می‌کردیم اروپا تهدید ما نیست و برد موشک‌هایمان را تا اروپا افزایش ندادیم، ولی اگر اروپا بخواهد تهدید شود، برد موشک‌ها افزایش می‌یابد. ما مراعات می‌کنیم، آنها هم رعایت کنند.»

به گزارش «ایسنا» جانشین فرمانده سپاه با اشاره به تلاش غربی‌ها برای ایجاد محدودیت در توان موشکی ایران افزود: «آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی علاقه زیادی دارند که ما از قدرتی که برای دشمنان فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای ویرانگر است، خلع‌سلاح شویم ولی ما هرگز درباره قدرتی که باعث اقتدارمان است مذاکره نمی‌کنیم چون در این صورت شکست خورده‌ایم.»

این سخنان جانشین فرمانده سپاه در شرایطی مطرح می‌شود که چندی است فرانسه در انتقاد از برنامه موشکی ایران از آمریکا نیز پیشی گرفته است. کمتر از دو هفته پیش، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در کنار وزیر خارجه عربستان سعودی، مدعی شد که پاریس نگران «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه است. وزارت خارجه جمهوری اسلامی از اظهارات وزیر خارجه فرانسه انتقاد کرده و آن کشور را از همسویی با عربستان سعودی برحذر داشته است.

همچنین امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه جزو اولین رهبران اروپایی به‌شمار می‌رود که ضمن اشاره به اهمیت برجام و تاکید بر لزوم حفظ آن، خواهان مذاکرات موشکی با ایران و افزایش فشار‌های غیر‌هسته‌ای بر ایران شده است. رئیس‌جمهوری فرانسه در سفری که اواسط ماه جاری به امارات داشت در یک اظهارنظر رسمی خواستار مقابله قاطع با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و برنامه موشک‌های بالستیک این کشور شد. در عین حال رئیس‌جمهوری فرانسه در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه‌اش در امور داخلی ایران، در اجلاس اتحادیه اروپا در گوتنبرگ سوئد خواستار شفاف‌سازی درخصوص «راهبرد ایران در برنامه موشکی بالستیک» شد. مکرون همچنین مدعی شد که ایران باید «سیاستی کمتر تهاجمی» در منطقه اتخاذ کند. این درحالی است که توان موشکی ایران از جمله خط قرمزهای مقامات جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند که هیچ مذاکره‌ای درخصوص توان موشکی انجام نخواهد گرفت.

به‌دنبال تشدید اظهارات مداخله‌جویانه مقامات فرانسه، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دخالت رئیس‌جمهور فرانسه در موضوع موشکی ایران را به نفع مکرون و این کشور ندانست و با هشدار درخصوص مداخله در امور داخلی کشورمان به او توصیه کرد سعی کند مانند مارشال دوگل، حداقل نیمه مستقل باشد.

به گزارش «ایسنا» ولایتی با رد و تقبیح مواضع ضدایرانی اخیر رئیس‌جمهور فرانسه افزود: «به نفع آقای مکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند؛ این دخالت‌ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد.» او افزود: «ما که برای مسائل و برنامه دفاعی کشورمان از دیگران اجازه نمی‌گیریم که موشک داشته باشیم یا نداشته باشیم یا بگویند برد موشک‌هایمان چند کیلومتر باشد.» همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: «این موضوع به آقای مکرون چه ربطی دارد؟ وی اصلا چه کاره است که دخالت می‌کند؟ اگر می‌خواهد رابطه ایران و فرانسه، رابطه‌ای رو به رشد باشد سعی کند در این نوع امور دخالت نکند زیرا این خلاف مصالح ملی فرانسه هم است.» مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری ادامه داد: «معلوم است که پاسخ ما به او منفی است پس چرا این موضوع را مطرح می‌کند که وقتی پاسخ منفی گرفت بگویند آقای مکرون در سیاستش شکست خورده است؟ کاری کند که بگویند در سیاستش موفق بوده است.» پیشتر نیز سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه درباره افزایش برد موشک‌های ایران، تاکید کرده بود که برد موشک‌های‌ ایران ۲ هزار کیلومتر است که البته قابل افزایش است. او افزود: «اما این توان و برد موشکی را برای جمهوری اسلامی کافی می‌دانیم چون اکثر منافع و نیروهای آمریکایی در شعاع همین برد موشکی قرار دارند.»

یمنی‌ها موشک‌های زیادی دارند

از دیگر سو کشورهای غربی و برخی متحدان آنها بارها در ادعاهایی بی‌اساس، ایران را به تجهیز گروه‌هایی چون انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان متهم کرده‌اند.

اواسط آبان ماه نیز ادعاهایی از سوی ائتلاف عربی و برخی همپیمانان غربی آنها علیه ایران مطرح شد مبنی بر اینکه ایران در حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد ریاض نقش داشته است و موشک‌های شلیک شده توسط حوثی‌ها ساخت ایران بوده است. حمله موشکی انصارالله یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض باعث شده تا مجددا ایران در کانون اتهاماتی همچون ارسال موشک به یمن قرار گیرد. به‌نظر می‌رسد که آمریکا، عربستان و اسرائیل در یک موضع همسو، موضوع موشکی ایران و متحدان منطقه‌ای آن از جمله حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن را در دستور کار جدی خود قرار داده‌اند. پس از آن بود که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل ضمن متهم کردن ایران به تامین موشکی که در ماه ژوئیه از سوی حوثی‌ها به سمت عربستان پرتاب شد، ادعا کرد که این اقدام «نقض دو قطعنامه شورای امنیت از سوی تهران است» و باید نسبت به آن واکنش نشان داد. او ادامه داد: «اطلاعات منتشر شده از سوی عربستان نشان می‌دهد موشکی که در ماه ژوئیه پرتاب شده بود، موشک «قائم» ساخت ایران بوده است.»

به گزارش عصر ایران به نقل از یورونیوز، سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد این نوع موشک سلاحی است که پیش از مناقشه در یمن در این کشور وجود نداشته و ممکن است در اصل ایرانی بوده باشد. او در ادامه سخنان خود سپاه پاسداران ایران را متهم کرد که با ارسال موشک به یمن دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران و یمن را نقض کرده است. سردار سلامی در این باره با بیان اینکه شلیک موشک از یمن به ریاض یک پیام‌ راهبردی دارد، گفت: «در پاسخ به ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه موشک‌های یمنی شلیک شده به ریاض را ما به آنان داده‌ایم باید گفت یمن که در محاصره صددرصدی است؛ ما چگونه به آنها موشک داده‌ایم؟ اگر آنها این‌قدر عرضه ندارند که ایران بتواند به یمن موشک برساند، ما حرفی نداریم ولی ما به آنها موشک نداده‌ایم.» به گفته سردار سلامی، یمنی‌ها موشک‌های زیادی داشتند و با رعایت ملاحظاتی، از شلیک انبوه به عربستان خودداری کردند اما ممکن است شرایط جوری شود که از سلاح‌هایشان استفاده کنند.

امنیت سوریه و عراق را تامین می‌کنیم

در ادامه سلامی با اشاره به تلاش داعش برای رسیدن به مرزهای ایران گفت: «زبانه‌های ضعیفی از داعش تا ۴۰-۵۰ کیلومتری مرزهای ما آمدند که با آنها مقابله شد و نتوانستند پایگاه قوی داشته باشند اما اگر بغداد و دیگر شهرهای عراق را می‌گرفتند قطعا ما در مرزها هم با آنها درگیر می‌شدیم اما نیروهای ما زمان و مکان مناسب را تشخیص داده و در نقطه شروع داعش با آنها مقابله کردند.» جانشین فرمانده سپاه تاکید کرد: «ایرانی‌ها صرفا برای تامین امنیت ملی ایران به سوریه نمی‌روند بلکه امنیت سوریه و لبنان را هم تامین می‌کنند و دشمنان اسلام‌ را نیز ناکام می‌گذارند.»

شکل‌گیری حلقه‌های مقاومت مسلحانه

از سوی دیگر سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران نیز روز یکشنبه در جمع گروهی از بسیجیان تهران به نقش تعیین‌کننده بسیج اشاره کرد و گفت: «امروز هسته‌های مقاومت مسلحانه در کشورهای منطقه ایجاد شده و در دیگر کشورها نیز حلقه‌های کوچک مقاومت شکل گرفته و در آینده نزدیک تاثیرگذاری آنها را می‌بینیم.» به گزارش خبرگزاری فارس او ادامه داد: «نقش تعیین‌کننده دیگر بسیج، کمک به جبهه مقاومت منطقه در قالب مدافعان حرم بود و افتخار سپاه تهران این است که اولین گردان فاتحین برای دفاع از حرم سوریه را تشکیل داد و فقط در تهران است که تیپ فاتحین داریم.» فرمانده سپاه تاکید کرد: «نقش عمده پیروزی‌های جبهه مقاومت بر عهده بسیج بود و تجربه بسیج به دیگر کشورها هم منتقل شده است.» جعفری ادامه داد: «بسیج الگوی مقاومت ملت‌های منطقه مثل حزب‌الله لبنان و صدهزار نیروی مردمی آموزش دیده و لشکر عظیم حشدالشعبی عراق است و در یمن و دیگر کشورها هم همین‌طور بوده و تجربیات انتقال یافته است.»