محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراهای مجلس دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با  بیان اینکه ۲۰۱ نفر از نمایندگان این طرح را امضا کرده‌اند، گفت که کلیات این طرح در کمیسیون بدون مخالف به تصویب رسید. با رای موافق اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به کلیات این طرح و رای نمایندگان به بررسی دو فوریتی آن، به نظر می‌رسد مجلسی‌ها این کار را در اولویت کاری خود دارند. اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها هم دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تاکید کرد که این طرح در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس مطرح می‌شود.

سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس با  بیان  اینکه مفاد طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران گفت: دو تبصره به‌عنوان تبصره‌های 1 و 2 به ماده 30 قانون مذکور مصوب 1/ 3/ 1375 به شرح ذیل الحاق می‌شود؛ در تبصره یک آمده اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند. او ادامه داد: در تبصره ۲ نیز ذکر شده اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین توضیح داد: طبق اصلاحیه مذکور دبیرخانه دائمی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در مجلس شورای اسلامی مستقر می‌شود. کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با همکاری کمیسیون اصل نودم قانون اساسی و وزارت کشور، آیین‌نامه نظارتی این تبصره را حداکثر ظرف مدت ۶ ماه تهیه کرده و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسانند.

همچنین براساس آنچه این نماینده مجلس در توضیح مفاد این طرح گفت، براساس طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، اصلاحات انجام شده در قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران از دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور لازم‌الاجرا است.

سلیمی همچنین از تشکیل دبیرخانه دائمی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در مجلس خبر داد و افزود: کارگروه تخصصی شامل آقایان محمودی شاه‌نشین، امیرآبادی، عبدالهی، یوسف‌نژاد، کامران، ابوترابی، بیگی و خانم مافی تشکیل شد. سخنگوی کمیسیون شوراها ادامه داد: مقرر شد کارگروه مذکور با همکاری دولت و وزارتخانه‌های مربوطه این طرح را طی ماه‌های آینده بررسی کند تا ادامه روند قانونی آن تکمیل شود؛ البته اگر دولت در مدت بررسی طرح در مجلس لایحه ارائه کند، اولویت با لایحه است.