به گزارش «ایسنا» روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با اشاره به نزدیک شدن به پایان مهلت ۶۰ روزه کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نوشت: کنگره در ماه دسامبر و پس از بازگشت نمایندگان چند طرح مختلف را در دستور کار دارد؛ همچنین کنگره باید تصمیم بگیرد که آیا قصد دارد تحریم‌های هسته‌ای که با توافق برجام علیه ایران برداشته شده بود را بار دیگر بازگرداند یا خیر. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با وجود اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نهاد نظارت بر راستی‌آزمایی برجام است، چند بار در گزارش‌های مختلف خود پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود را تایید کرده است، در ماه اکتبر پایبندی ایران به برجام را رد کرد. براساس قانون تصویب شده در کنگره، رئیس‌جمهوری آمریکا موظف است هر سه ماه یکبار پایبندی ایران به برجام را در نامه‌ای به کنگره تایید کند. در غیر این صورت کنگره ۶۰ روز فرصت دارد تا درباره بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصمیم بگیرد. بنابراین گزارش؛ مهلت ۶۰ روزه کنگره برای اعمال دوباره تحریم‌ها درحال پایان یافتن است و تاکنون چندین سناتور ارشد جمهوری‌خواه اعلام کرده‌اند که ترجیح می‌دهند توافق برجام را حفظ کنند اما در همین حال به‌دنبال تصویب قوانین جدیدی هستند تا پس از اتمام دوره برجام ایران نتواند سلاح هسته‌ای بسازد. به نظر می‌رسد کنگره تا اوایل ژانویه برای تصمیم‌گیری در مورد تحریم‌های ایران مهلت نیاز داشته باشد. مقامات ایران تاکید کرده‌اند که هرگز ابتدا از برجام خارج نمی‌شوند و برای هرگونه سناریوی احتمالی از سوی آمریکا تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند. این درحالی است که مقامات کشورهای اروپایی عضو برجام با تاکید بر لزوم حفظ برجام در ماه‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای را برای جلوگیری از خروج احتمالی آمریکا از برجام انجام داده‌اند.

دولت ترامپ فاقد سیاست برای ایران و سوریه

در شرایطی که دولت آمریکا درگیر عدم تایید پایبندی ایران به تعهداتش به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی بوده، جنگ واقعی در برابر ایران روی زمین، مغلوبه شده است. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، «مرکز جموندر» وابسته به «موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا» (جینسا)، در گزارشی به نتایج نداشتن سیاست مشخص و مدون دولت آمریکا در برابر ایران و واگذاری بیش از پیش حوزه نفوذ و بُرد قدرت ایران در منطقه اشاره می‌کند. این گزارش با انتقاد شدید از مدیریت ضعیف رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، که عملا به فلج شدن وزارت خارجه آمریکا منجر شده، ریشه‌های بی‌برنامگی دولت آمریکا در قبال ایران را در دوره باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده دانسته و به تهدید ایران به ترک مذاکرات هسته‌ای در سال ۲۰۱۳ در صورت اعمال خط قرمز آمریکا علیه رژیم بشار اسد در به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی اشاره می‌کند.

نویسندگان این گزارش، «کرنش‌های فراوان و بی‌برنامه» آمریکا در قبال ایران را برای خاورمیانه فاجعه‌آمیز دانسته و نتیجه آن گسترش روزافزون «حوزه نفوذ ایران» در اکثر مناطق سوریه بوده است. این گزارش همچنین، به ابهام در سیاست آمریکا و به‌ویژه، وزارت امور خارجه، در حمایت همه‌جانبه از نیرو‌های سکولار معارض سوری اشاره و آن را موضوعی مهم توصیف کرده و نتیجه می‌گیرد که عملیات‌های «موفقیت‌آمیز» پنتاگون در شکست داعش، صرفا به واگذاری کامل سوریه به ائتلاف روسی-ایرانی انجامیده است.