تاکید ظریف و نعلبندیان بر توسعه روابط اقتصادی تهران-ایروان

محمدجواد ظریف در این دیدار با اشاره به مناسبات دیرینه دو کشور بر توسعه بیشتر مناسبات در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد. با وجود روابط بسیار خوب و دیدگاه‌های مشترک دو کشور در حوزه سیاسی، اما روابط اقتصادی تهران و ایروان از حجم مطلوبی برخوردار نیست. حجم کل تجارت خارجی بین دو کشور نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار است که تراز تجاری ۱۰۳ میلیون دلار به نفع ایران است.

در همین ارتباط ظریف با اشاره به برگزاری همایش تجاری مشترک میان دو کشور، فعالیت‌های بخش‌خصوصی را موتور محرکه روابط اقتصادی نامید. همکاری در زمینه‌های نفت، گاز، برق، ترانزیت، ایجاد تسهیلات حمل‌ونقل و رفع مشکلات شرکت‌ها و افزایش ارتباطات مردمی دو کشور از دیگر موضوعات مطروحه از سوی وزیر امور خارجه ایران در سفر به ایروان بود. وزیر امور خارجه ارمنستان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تمایل وی و ظریف برای توسعه همه‌جانبه روابط گفت: من و ظریف هیچ فرصتی را برای گفت‌وگو از دست نمی‌دهیم. امسال شاهد بیستمین سال روابط دیپلماتیک بین دو کشور هستیم. دو کشور عزم خود را برای توسعه پویا رابطه دوجانبه و تنوع‌بخشی به آن جزم کرده‌اند.  ظریف، در پایان دیدار دوجانبه با همتای ارمنی در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در ایروان گفت: «ایران و ارمنستان دو همسایه خوب هستند و سیاست جمهوری اسلامی ایران روابط دوستانه با کلیه همسایگان است. پتانسیل بسیار زیادی برای همکاری‌های تهران و ایروان وجود دارد. در چهار سال گذشته روابط دو کشور در عالی‌ترین سطح سیاسی و اقتصادی در جریان بوده است.» وزیر خارجه ایران در ادامه رایزنی‌های خود با رئیس جمهور ارمنستان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

حجم روابط اقتصادی راضی‌کننده نیست

همزمان، سیدکاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان نیز با بیان اینکه حجم روابط و تعاملات اقتصادی و بازرگانی دو کشور با توجه به همسایگی و پتانسیل‌های موجود راضی‌کننده نیست، گفت: «در دو سال اخیر تلاش‌های زیادی برای ارتقای روابط تجاری انجام شده است و امیدواریم با به‌ثمر نشستن تلاش‌های انجام شده شاهد تحرک جدیدی در روابط دوجانبه در زمینه اقتصادی باشیم.» سجادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دورنمای روابط تجاری و بازرگانی تهران و ایروان با توجه به شروع همکاری‌ها بین مناطق آزاد دو کشور بسیار خوب و روشن است، افزود: «امیدواریم با راه افتادن منطقه آزاد مغری در ارمنستان و همکاری که با منطقه آزاد ارس برقرار شده است، شاهد تحول خوبی در این زمینه باشیم.»

او در ادامه و در پاسخ به این سوال که روند پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چه مرحله‌ای است، اعلام کرد: «مذاکرات ایران با اتحادیه اوراسیا برای امضای موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی در جریان است و انتظار می‌رود با نهایی شدن این سند روابط ایران با اتحادیه اوراسیا وارد مرحله جدیدی شود. به‌خصوص که ارمنستان به‌عنوان عضو اتحادیه اوراسیا دارای مرز خشکی با ایران است و این امر فرصت بسیار خوبی برای تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی جهت همکاری با شرکت‌های ارمنی و ورود به بازار اوراسیا فراهم کرده است.»

ظرفیت‌های بالقوه

از آنجاکه ارمنستان در چهار راه اروپا-خاورمیانه واقع شده و امکان استفاده از موقعیت جغرافیایی و روابط حسنه خود با اروپا، خاورمیانه و کشورهای تازه استقلال یافته را در جهت افزایش حجم تجارت بین کشورها دارد می‌تواند مرکزی مناسب برای آغاز همکاری‌های بین‌المللی باشد. به علاوه به‌دلیل نظام تجارت آزاد با کشورهای تازه استقلال یافته، سرمایه‌گذاران خارجی در ارمنستان از توانایی دسترسی به بازارِ ۳۰۰ میلیونی معاف از مالیات برخوردارند. بخش انرژی یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری‌ اقتصادی بین ایران و ارمنستان است. شبکه برق سراسری ایران از سال‌ها قبل به شبکه ارمنستان متصل شده و همکاری‌هایی در زمینه مبادله انرژی وجود دارد. گردشگری، همکاری‌های علمی، همکاری‌های اقتصادی در بخش‌های تجارت و خدمات، پارک دوستی و همچنین ارامنه ایران از دیگر ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی است.