حسن روحانی رئیس‌جمهوری هم روز گذشته در تماس تلفنی با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، دستور تسریع در امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان کرمان را صادر کرد. در همین راستا رحمانی فضلی نیز در تماس تلفنی با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندار کرمان دستورات لازم به‌منظور هماهنگی و امدادرسانی به موقع و سریع به زلزله‌زدگان استان کرمان را صادر کرد. وزیر کشور در این تماس‌ها، اعزام بالگرد و آمبولانس و سایر خودروهای امدادی برای ارزیابی وضعیت مناطق زلزله‌زده و یاری‌رسانی به زلزله‌زدگان و تامین امنیت و آرامش مردم را به‌عنوان اولویت‌های اقدامات اولیه مسوولان مورد تاکید قرار داد.

از سوی دیگر اسحاق جهانگیری معاون اول‌ رئیس‌جمهوری هم که به سوچی روسیه سفر کرده، در تماس تلفنی با استاندار کرمان، خواستار بسیج همه امکانات و رسیدگی فوری به مصدومان و جبران خسارات شد. مسوولان احتمال سرمازدگی را به‌عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های زلزله‌زدگان کرمان مطرح می‌کنند؛ براساس گزارش «ایسنا» پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور روز گذشته با بیان اینکه بیشترین تخریب مربوط به روستای گَوَرک، روستای هفتاد میش و روستای گَسک از بخش کوهساران راور کرمان بوده که خوشبختانه مصدومی نداشته‌اند و منازل تخریب شده خالی از سکنه بودند، تاکید کرد: مهم‌ترین دغدغه احتمال سرمازدگی در شب در مناطقی است که مردم از ترس خارج از منزل حضور دارند. سازمان هواشناسی کشور هم از کاهش دمای هوای استان کرمان خبر داد و اعلام کرد: دمای هوای استان کرمان از بعد از ظهر جمعه تا روز دوشنبه بین ۴ تا ۷ درجه کاهش می‌یابد و طی این مدت در بعضی ساعات وزش باد نسبتا شـدید در ایـن مناطق پیش‌بینی می‌شود.  

با این همه مرتضی سلیمی رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر از اعزام ۹ تیم و ۴۵ نیروی عملیاتی برای ارزیابی به مناطق زلزله راور کرمان خبر داد. سلیمی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اعلام آماده‌باش به استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان یزد، هرمزگان و فارس گفت: تاکنون ١٢ روستا ارزیابی شده‌ است و طبق ارزیابی‌ها نشان می‌دهد روستای کوهک با ١٢٢ خانوار و حدود ٦٢٢ نفر سکنه ٣٠ تا ٧٠ درصد تخریب داشته ‌است. از سوی دیگر زمین لرزه هجدک کرمان به استناد آنچه محمدرضا میرصادقی فرماندار راور به «ایرنا» گفت، موجب بسته شدن برخی راه‌های روستایی شد. البته عصر دیروز بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران در گفت‌وگو با «ایلنا» اعلام کرد که راه‌های مواصلاتی بازگشایی شده و آب و گاز نیز مشکلی ندارد و ارتباطات خطوط تلفنی هم برقرار است.

 


پایان دوره آرامش زمین؟