غرب به تعهد برجامی پایبند نبوده است

جهانگیری روز پنج‌شنبه به‌منظور شرکت در نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، وارد شهر سوچی روسیه شد. سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، در سال ۲۰۰۱ پایه‌گذاری شد.

اسحاق جهانگیری عصر پنج‌شنبه در جریان سفر به شهر سوچی روسیه، با دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری مهر معاون اول رئیس‌جمهوری در این دیدار تاکید کرد: پس از برجام روابط بانکی دو کشور بهبود یافته و امیدوارم بتوانیم مبادلات تجاری را از طریق ارز دو کشور انجام دهیم که البته راهکارهای آن از سوی دو کشور در دست بررسی است. مدودف، نخست‌وزیر روسیه نیز در این دیدار بر ضرورت گسترش مناسبات و ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور تاکید کرد و از علاقه‌مندی شرکت‌های بزرگ نفتی این کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد. او همچنین با بیان اینکه هیچ مانعی از طرف روسیه برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد، گفت: تلاش می‌کنیم که زمینه پیوستن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای فراهم شود. همچنین اسحاق جهانگیری روز گذشته با «شمشاد اختر» معاون دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش «ایرنا» او با تاکید بر اینکه بر اساس برجام تحریم‌ها علیه ایران باید به‌طور کامل لغو شود، گفت: در این صورت تهران قادر خواهد بود به تعهدات خود برای همکاری با اسکاپ در راستای توسعه پایدار عمل کند، متاسفانه در برخی موارد تحریم‌ها به‌طور کامل لغو نشده و طرف مقابل به تعهدات خود در برجام پایبند نبوده است.  در ادامه این دیدارها جهانگیری با «آندری کابیاکوف»، نخست‌وزیر بلاروس نیز دیدار و اعلام کرد که ایران آماده توسعه همکاری با بلاروس در زمینه نفت است و از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بلاروس در میادین نفتی ایران استقبال می‌کند. به گزارش میزان، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: متاسفانه با وجود توافقنامه برجام، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که در روند اجرای برجام اخلال کنند و برخی بانک‌های بزرگ را تهدید می‌کنند تا از همکاری با ایران خودداری کنند، اما ایران هم‌اکنون با نظام بانکی بین‌المللی همکاری دارد.