انتقاد ظریف از تبعیض موشکی علیه ایران

در نشست پرسش و پاسخ کنفرانس گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای، وزیر خارجه ایران با انتقاد از تبعیض موشکی از سوی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: «آیا ما تنها کسانی هستیم که موشک داریم؟ ما موشک‌هایی داریم که خودمان ساخته‌ایم، چون هیچ‌کس دیگر به ما موشک نمی‌دهد. عربستان سعودی موشک‌هایی دارد که از چین خریداری کرده و ۲۵۰۰ کیلومتر برد دارد، درحالی‌که موشک‌های ما ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارند.» ظریف با اشاره به هزینه هنگفت عربستان برای خریداری سلاح از آمریکا گفت: «برخی در منطقه تصور می‌کنند می‌توانند به جای تعامل با همسایگان جهت به‌دست آوردن امنیت از درون، از بیرون امنیت بخرند.» او در بخش دیگری از این جلسه گفت که به نفع همه است که با همکاری یکدیگر، منطقه خاورمیانه را به مکانی امن برای زندگی تبدیل کنند. وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره آینده برجام و تهدیدهای موجود علیه آن اظهار کرد: «توافق هسته‌ای زمانی حاصل شد که ما به این درک رسیدیم که نمی‌توانیم به همه آنچه می‌خواهیم دست پیدا کنیم. این توافق، نه آن چیزی بود که من می‌خواستم و نه آنچه جان کری (وزیر خارجه سابق آمریکا) می‌خواست و نه آنچه سایر طرف‌های مشارکت‌کننده در مذاکرات می‌خواستند. زیبایی توافق در همین جا است که چیزی نیست که ما می‌خواستیم، بلکه چیزی است که توانستیم به آن دست پیدا کنیم.»

وزیر خارجه ایران تاکید کرد کسانی که در جریان مذاکرات حضور نداشته‌اند اکنون تصور می‌کنند که با «طرحی معجزه‌آسا» می‌توانند وارد شده و به توافقی بهتر دست پیدا کنند. او گفت: «من معتقدم که برجام بهترین توافقی است که می‌شد در گذشته به آن دست پیدا کرد یا در آینده امکان دستیابی به آن وجود خواهد داشت.» ظریف همچنین روز پنج‌شنبه در سخنان کوتاهی در جمع ایرانیان مقیم ایتالیا، نفوذ ایران در منطقه را به خاطر آن دانست که از القاعده، صدام حسین، داعش و النصره و چنین گروه‌هایی حمایت نکرده و انتخاب‌های ایران، انتخاب‌های درستی بوده است. کنفرانس گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای که امسال سومین دور آن برگزار می‌شود از ٣٠نوامبر تا ٢ دسامبر در رم و به میزبانی وزیر خارجه این کشور برقرار است. این سومین بار است که کشورهای مدیترانه‌ای، رهبران جهان و سران نهادهای بین‌المللی به علاوه ده‌ها نفر از بخش اقتصادی و مالی در پایتخت رم دور هم جمع می‌شوند تا درباره مهم‌ترین بحران‌های بین‌المللی تبادل نظر کنند. این دوره از اجلاس گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای با محوریت سوریه، امنیت خاورمیانه و بحران پناهجویان با حضور مقامات بیش از ۵۰‌کشور جهان درحال برگزاری است. در ادامه و در روز جمعه نیز محمدکاظم سجادپور، مشاور وزیر خارجه در یکی از پنل‌های تخصصی با حضور سه کارشناس دیگر از جمله ولی نصر، تحلیلگر آمریکایی مسائل خاورمیانه شرکت و درخصوص ایران سخنرانی کرد. سخنران‌ها در این نشست سه‌روزه تلاش می‌کنند برای بحران‌های متعدد در منطقه راهکار ارائه دهند و همزمان به یاد رهبران جهان بیاورند که «ورای بحران، یک دستور کار سازنده» باید وجود داشته باشد.

شرکت در اجلاس قلب آسیا

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر خود، پنج‌شنبه شب رم را به مقصد باکو ترک کرد تا در اجلاس قلب آسیا یا «روند استانبول» درباره افغانستان با حضور مقام‌های ارشد کشورهای عضو شرکت کند.

در این نشست که به میزبانی الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان برگزار شد، اشرف غنی‌ احمدزی، رئیس‌جمهوری افغانستان و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز حضور داشتند و سخنرانی کردند. محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اهداف این اجلاس و دیدارهای انجام شده در آن گفت: اجلاس قلب آسیا در واقع تلاشی است برای ایجاد اشتراک منافع و همکاری به ویژه در میان کشورهای منطقه به منظور برقراری امنیت و توسعه اقتصادی در افغانستان. او ادامه داد: «ایران از همان ابتدا در این اجلاس شرکت کرده و ما همواره حضور فعالی داشته‌ایم. آنچه برای ما مهم است ثبات و پیشرفت در افغانستان است که ایران همواره بر آن تاکید داشته است.»  وزیر امور خارجه در سخنرانی خود در اجلاس قلب آسیا در باکو با اشاره به پیشنهاد دو سال پیش ایران برای تعیین یک استراتژی مشترک برای مقابله با تروریسم به‌عنوان چارچوب عملیاتی کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس قلب آسیا گفت: «ما انتظار داریم که پیش‌نویس این استراتژی از سوی کارشناسان دولتی و مقامات ارشد در اینجا بررسی و تصویب شود. این استراتژی می‌تواند یک زیربنای محکم برای همکاری در زمینه مقابله با تروریسم و خشونت افراطی باشد.» در حاشیه این اجلاس وزرای خارجه ایران و آذربایجان با یکدیگر ملاقات و درخصوص طرح‌های انتقال انرژی و افزایش همکاری‌های بانکی گفت‌وگو کردند. ظریف توضیحاتی نیز درخصوص بندر چابهار ارائه کرد. دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان نقش مهمی در کریدور شمال-جنوب دارند. این کریدور، ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج‌فارس و جنوب آسیا را برقرار می‌سازد.