ماموریت سخت یاران کی‌روش عکس: AFP

به این ترتیب تیم ملی ایران در گروه دوم مسابقات جام‌جهانی و کنار پرتغال، اسپانیا و مراکش قرار گرفت. پیش از این نیز گفته می‌شد گروه‌هایی که اسپانیا یا انگلیس از گلدان دوم در آنها قرار بگیرند، گروه مرگ خواهند بود و حالا به نظر می‌رسد ایران در چنین گروهی قرار گرفته است. پرتغال قهرمان آخرین دوره برگزار شده از مسابقات جام ملت‌های اروپا است و کیفیت تیم ملی اسپانیا با فرم مشهور بازی تیکی‌تاکا هم که اصلا نیازی به توضیح اضافه ندارد. شاید تنها خوش‌اقبالی ایران آن بود که از گلدان چهارم به جای تیمی مثل نیجریه، مراکش بیرون آمد.

تاریخ مسابقات ایران

زمان دیدارهای تیم ملی کشورمان در مرحله گروهی جام‌جهانی به این شرح است:

مراکش- ایران، ۲۵خرداد۹۷، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه سن پترزبورگ

ایران- اسپانیا، ۳۰خرداد۹۷، ساعت ۲۱:۳۰، ورزشگاه کازان آره‌نا

ایران- پرتغال، ۴تیر۹۷، ساعت ۲۱:۳۰، ورزشگاه موردویا آره‌نا

بدترین قرعه بین آسیایی‌ها

احتمالا بین تمام تیم‌هایی که با سهمیه آسیا راهی جام‌جهانی شده‌اند، قرعه ایران از همه دشوارتر است. به‌عنوان نمونه می‌توانید به قرعه ژاپن در گروه هشتم نگاه کنید؛ جایی که چشم‌بادامی‌ها با لهستان، سنگال و کلمبیا همگروه  شده‌اند. کره‌جنوبی نیز در گروه ششم با آلمان، سوئد و مکزیک همگروه  شده که کارش به سختی ما نیست. استرالیا با فرانسه، پرو و دانمارک مصاف می‌دهد و البته از همه آسان‌تر گروه عربستان است؛ جایی که سعودی‌های خوش‌شانس باید با روسیه، مصر و اروگوئه پیکار کنند. پیش از آغاز مراسم بسیاری از ایرانی‌ها امیدوار بودند تیم کشورمان در گروهی متشکل از لهستان، پرو و پاناما قرار بگیرد، اما حتی یکی از این سه تیم هم با ما همگروه نشدند!

قرعه زجرآور برای کی‌روش

لحظه‌ای که اسم تیم ایران از گلدان سوم بیرون آمد و روشن شد تیم کشورمان باید در گروه دوم به مصاف پرتغال و اسپانیا برود، تصویری از واکنش جالب و شاید مایوسانه کارلوس کی‌روش بین حضار روی آنتن رفت. البته سینیور حق دارد چنین غمگین باشد. برای هیچ‌کدام از مربیان خارجی دنیا دلپذیر نیست که در چنین تورنمنتی به مصاف تیم ملی زادگاه‌شان بروند، اما این اتفاق حالا برای کی‌روش رخ داده است. او که به کیفیت‌های فنی پرتغال واقف است، یک خاطره بسیار تلخ هم از اسپانیا، دیگر تیم همگروه  ایران دارد. کی‌روش پیش از حضور در ایران سرمربی تیم ملی پرتغال بود، اما آنچه باعث پایان زودرس جام‌جهانی ۲۰۱۰ برای او و حضورش در تهران شد، باخت به اسپانیا بود. آن شکست در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی و در شرایطی رقم خورد که داوید ویا در یک صحنه کاملا مشکوک به آفساید تک گل بازی را زد. پس حق بدهید که کی‌روش از ترکیب این گروه خاطرات خوبی نداشته باشد.

کی‌روش- رونالدو؛ یک دوئل ۸ساله

همه دنیا می‌دانند که روابط کارلوس کی‌روش و کریس رونالدو اصلا خوب نیست. اختلافات بین این دو نفر از زمان حضور کی‌روش روی نیمکت تیم ملی پرتغال در جام‌جهانی۲۰۱۰ به‌وجود آمد و هنوز ادامه دارد؛ آنچه گاهی خودش را با رای دادن کی‌روش به لیونل مسی در انتخاب‌های گالای فیفا نشان داده و ناراحتی‌هایی را هم در پرتغال به‌وجود آورده است. حالا قطعا جدال کارلوس و کریس در روسیه، یکی از مهم‌ترین تقابل‌های جام‌جهانی خواهد بود؛ پیکاری که امیدواریم برنده‌اش سرمربی تیم ملی کشورمان باشد.

واکنش‌ها

روزنامه آ.اس اسپانیا: اسپانیا به ایران رسید. باید مراقب این تیم باشیم و فکر نکنیم که وجود ایران در این گروه یعنی یک پیروزی سه امتیازی.

روزنامه مارکای اسپانیا: مشخصا حریف اصلی اسپانیا در این گروه پرتغال است، اما نباید فراموش کنیم دو تیم دیگر یعنی ایران و مراکش می‌توانند دردسرساز شوند.

روزنامه اسپورت کاتالونیا: فوتبال ایران مشکلی برای اسپانیا ایجاد نخواهد کرد، اما باید حرفه‌ای باشیم و برای هر حریفی احترام قائل شویم.

روزنامه آبولای پرتغال: فوتبال پرتغال برای تفریح به جام جهانی نمی‌رود و با صدای بلند می‌گوییم که مدعی قهرمانی است. پرتغال به اسپانیا، مراکش و کی‌روش رسید و همه ما می‌دانیم که هر سه رقیب اهمیت دارند. مردم پرتغال قطعا خوشحالند که فوتبال‌شان در قدم اول باید تکلیف خود را با اسپانیا روشن کند. از طرفی ایران هم هرگز تیم ضعیفی نیست. دل‌مان می‌خواهد با کی‌روش همدردی کنیم؛ چراکه او مجبور است قلبش را به دو نیم تقسیم کند اما به هر حال باید حرفه‌ای باشیم و به او هم بگوییم که برای شکست دادن تیمش آماده هستیم.

سایت AFC: تیم‌های آسیایی در جام جهانی در گروه‌های جذابی قرار گرفتند. ایران بهترین تیم آسیا باید با اسپانیا، پرتغال و مراکش رقابت کند. ایران امیدوار است که بتواند تابستان آینده از گروه خود صعود کند. آنها تاکنون موفق به انجام این کار نشده‌اند.

لوئیس فیگو:‌ دوست داشتم با ایران نمی‌افتادیم، اما این احتمال وجود دارد که ایران از گروهش صعود کند. گروه B یکی از گروه‌های سخت جام‌جهانی است. ایران در اولین بازی باید به مصاف مراکش برود و بازی اول بسیار مهم است. ممکن است که یکی از دو تیم اسپانیا و پرتغال در بازی اول شکست بخورند و ایران می‌تواند با گرفتن امتیاز جلوی مراکش خودش را جلو بیندازد. شروع تورنمنت بسیار مهم است. اگر ایران می‌خواهد صعود کند، این شرایط را باید در نظر بگیرد. گروه‌های B و F سخت‌ترین گروه‌ها است. بازی‌های خوبی را در جام‌جهانی پیش‌بینی می‌کنم. بازی‌های پرهیجان و پراشتیاقی برگزار خواهد شد و فوتبال‌های خوبی در انتظار فوتبال دوستان است.

کارلوس پویول: گروه خوبی است. دیدار نخست از اهمیت زیادی برخوردار است. با قهرمان اروپا و ایران و مراکش همگروه شدیم. پرتغال تیم منسجم و یکپارچه‌ای است که بازی مقابل آنها در هر تورنمنتی سخت است. باید توجه داشت که ایران تیمی است که بدون باخت راهی جام جهانی شده و البته کمتر در دید بوده است.

برانکو: به نظر من هم تیم ملی ایران و هم تیم ملی کرواسی در دشوارترین گروه‌های ممکن قرار گرفتند. کسی نمی‌تواند بگوید گروه این دو کشور آسان است. تیم آرژانتین که همگروه کرواسی شده و تیم اسپانیا که با ایران در یک گروه است،‌ قهرمانان جهان هستند و تیم پرتغال هم قهرمان اروپا شده است. من تیم مراکش را می‌شناسم به هیچ عنوان نباید این تیم را دست کم گرفت. به همین دلیل معتقدم گروه ایران و البته کرواسی اصلا‌ گروه‌های آسانی نیست.

 

06-01


 

کی‌روش: هدف ما؛ جنگیدن برای عزت ملت ایران است

سرمربی تیم ملی ایران درباره قرار گرفتن در گروه جام جهانی صحبت کرد. کارلوس کی‌روش درخصوص قرعه تیم ملی گفت: تیم ما در مرحله انتخاب تا روز آخر گل نخورد و هیچ باختی هم نداشتیم. با تیم‌های سختی  همگروه شده‌ایم و بازی با مراکش هم دشوار خواهد بود. سرمربی تیم ملی همچنین خاطرنشان کرد: ما بازیکنان فوق‌العاده‌ای داریم و تعهد بالایی دارند. تمام تلاش ما این است که فوتبال خوبی را ارائه دهیم و بتوانیم این روند را ادامه دهیم. کی‌روش در پایان گفت: انتظارم این بود جلوی روسیه بازی کنیم؛ ولی خب الان جلوی اسپانیا و پرتغال بازی می‌کنیم که هر دو خاص هستند. هر دو کشور اسپانیا و پرتغال برای من جالب هستند. من فکر می‌کنم شانس خوبی داریم. در هر بازی هدف ما ساده است. برای مردم و ملت ایران ایجاد شادی کنیم. هر بازی برای ما خاص است و در هر مسابقه برای عزت ملت ایران بازی می‌کنیم و می‌خواهیم آن را ارتقا دهیم.