به گزارش «ایسنا» به نقل از وب‌سایت اتحادیه اروپا، موگرینی بار دیگر در حمایت از توافق هسته‌ای ایران گفت: «حفظ برجام یک اولویت امنیتی مهم برای ما است چراکه این توافق کارآمد بوده و متعلق به همه جامعه بین‌الملل است.» موگرینی افزود: «این توافق متعلق به یک کشور نیست اما همه اعضا باید برای اجرای کامل به آن متعهد باشند که اول از همه ایران باید به تعهد خود ادامه دهد.»

این مسوول اروپایی ادامه داد: «ما از ایران می‌خواهیم که به اجرای کامل برجام ادامه دهد و من این پیام را به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در مراسم تحلیف او نیز اعلام کردم و همین پیام را هم به واشنگتن می‌دهم. اروپا از همه طرف‌ها می‌خواهد تا در راستای برجام حرکت کنند.» وی ادامه داد: «این یک قطعنامه شورای امنیت است که از نظر فنی می‌توان آن را یک ضمیمه در قطعنامه این شورا دانست بنابراین کسی نمی‌تواند از برجام خارج شود یا آن را متوقف کند. می‌توان تصمیم به عدم اجرای آن گرفت ولی این توافق بخشی از سیستم سازمان ملل است.» موگرینی افزود: «۱۰۴ صفحه با تبصره‌های مختلف از هر نظر وجود دارد و نمی‌توان حتی یک پاراگراف آن را مذاکره کرد، چراکه تمام بخش‌های آن به هم ربط دارند. این توافق توسط یک تیم عالی مذاکره شده و نمی‌توان آن را تغییر داد و کسی که آن را عنوان می‌کند، برجام را به‌خوبی نمی‌شناسد.» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با تاکید بر اینکه برجام توافقی دوجانبه نیست، گفت: اروپا انتظار دارد آمریکا به برجام احترام بگذارد.

توصیه لاوروف به واشنگتن

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست تاکید کرد: «اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود پیامی بد به کشورهایی همچون کره‌شمالی خواهد فرستاد که به آنها می‌گوید برنامه هسته‌ای‌تان را کنار بگذارید.»  به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر امورخارجه روسیه گفت: «توافق هسته‌ای با ایران پابرجا بوده است، این توافق وجود دارد. چند روز پیش، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تایید کرد که ایران به تعهدات خود براساس این توافق عمل می‌کند.» لاوروف افزود: «اگر آمریکا تصمیم گرفته باشد از این توافق خارج شود، واقعا نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. این نقض تعهداتش و نقض چیزی خواهد بود که دولت پیشین آغاز کرد. چیزی که فقط میان ۶ کشور مذاکره نشد، بلکه به‌صورت مستقیم بین واشنگتن و تهران در چندین نشست مذاکره شد.» همچنین سرگئی لاوروف در ادامه اظهارات خود گفت: «ما آماده‌ایم به ایران و عربستان سعودی برای گفت‌وگو کمک کنیم، چراکه گفت‌وگو و نزدیک شدن مواضع دو کشور به سود منطقه خواهد بود. نمی‌توان ایران را منزوی و تحریم کرد و این وضع برای عربستان سعودی نیز صادق است.»

حمایت۷۰ درصدی آمریکایی‌ها از پایبندی به برجام

نتایج یک نظرسنجی جدید برای اندیشکده بروکینگز نشان می‌دهد که ۷۰ درصد مردم آمریکا معتقدند پایبندی به توافق هسته‌ای منافع امنیت ملی کشورشان را تامین می‌کند. به گزارش «ایسنا» یکی از کارشناسان ارشد اندیشکده آمریکایی بروکینگز یک سال پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ یک نظرسنجی درباره رویکرد مردم این کشور نسبت به مسائل مختلف، از جمله انتقال سفارت واشنگتن به بیت‌المقدس، رژیم صهیونیستی، ایران، کره‌شمالی و نقش روسیه در منطقه انجام داده است. این نظرسنجی همچنین با تکیه بر ادعای پیشین غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان از شرکت‌کنندگان پرسیده است که آیا این توافق شانس ایران برای توسعه تسلیحات هسته‌ای را کاهش می‌دهد یا نه؟ ۵۵ درصد به این سوال پاسخ مثبت داده‌اند.