موضع یکپارچه ایران درباره تصمیم  ترامپ

اشاره ترامپ به مصوبه‌ای بود که کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ به تصویب رساندو براساس آن دولت را به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی موظف می‌کرد. با این حال روسای‌جمهور آمریکا، در تمامی سال‌های گذشته با استفاده از اختیارات خود، هر ۶ ماه این اقدام را تعلیق کرده بودند. ترامپ همچنین درسخنرانی خود به وزارت‌خارجه دستور داد که کار انتقال سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس هر چه زودتر آغاز کند. او درعین حال طبق قوانین داخلی این کشور، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی را برای ۶ ماه دیگر تعلیق کرد. این تصمیم در شرایطی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا اتخاذ شده است که به اعتقاد کارشناسان به‌دلیل بحران‌هایی که خاورمیانه با آن روبه‌رو است، اقدام ترامپ تنها به منازعات جدید در خاورمیانه دامن می‌زند. موقعیت حقوقی بیت‌المقدس به‌ویژه در ارتباط با چگونگی تقسیم حاکمیت بر آن و نظارت بر اماکن مقدس، یکی از موانع کلیدی در جریان مذاکرات صلح پیشین بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بوده است، لذا به باور کارشناسان با تصمیم ترامپ روند صلح برسر بیت‌المقدس به‌طور کلی ازبین خواهد رفت.

واکنش ایران

این اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا، طی چند روز گذشته با واکنش مقامات ایران نیز روبه روشد. درهمین راستا مقام معظم رهبری، روز چهارشنبه در دیدار مسوولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت و سفرای کشورهای اسلامی درواکنش به این تصمیم آمریکا، ادعای دشمنان اسلام درباره اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را ناشی از ناتوانی و عجز آنها دانستند و افزودند: دنیای اسلام بلاشک در مقابل این توطئه می‌ایستد و صهیونیست‌ها با این کار ضربه بزرگ‌تری می‌خورند و فلسطین عزیز بدون تردید سرانجام آزاد خواهد شد. از سوی دیگر روز چهارشنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در یک تماس تلفنی، درواکنش به سخنرانی ترامپ مبنی برانتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، قدس شریف را بخش لاینفک فلسطین دانستند و با نکوهش شدید تصمیم آمریکا، از همه کشورهای اسلامی و صلح دوست جهان خواستند متحد و یکصدا در برابر این حرکت بی‌ثبات‌کننده و غیرقانونی واشنگتن، بایستند. به گزارش «ایسنا» روحانی در این تماس تلفنی با اشاره به پیشنهاد «رجب طیب‌اردوغان» برای تشکیل نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول گفت که جمهوری اسلامی ایران در نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت خواهد کرد. وزارت امورخارجه نیز در بیانیه‌ای در واکنش به تصمیم دولت آمریکا در انتقال سفارتخانه خود از تل‌آویو به بیت‌المقدس اشغالی و به رسمیت شناختن این شهر به‌عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس، این اقدام را محکوم و آن را نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی توصیف کرد. همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه نیز طی مطلبی در صفحه شخصی توییتر خود به زبان عربی نوشت: «اگر نیمی از پول‌هایی را که برخی حاکمان منطقه برای حمایت از تروریسم، افراطی‌گری، فرقه‌گرایی و تحریک علیه همسایگان خرج کردند، برای آزادسازی فلسطین هزینه می‌کردند، امروز شاهد این گزافه‌گویی آمریکا و تلاش برای تقدیس و تحکیم [اعلامیه بالفور] «وعده آنکه مالک نیست به آنکه سزاوار نیست» نبودیم. اما با وجود این، چه بخواهند و چه نخواهند، «قدس» عربی و اسلامی باقی می‌ماند.»

درهمین حال، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به بیانیه سران شورای همکاری خلیج‌فارس درمورد جزایر سه‌گانه گفت: شورای همکاری خلیج‌فارس، به‌جای پرداختن به مسائل بی‌ارزش، به وضوح از وظیفه خود در قبال حمایت از فلسطین در برابر طرح آشوب‌برانگیز انتقال سفارت آمریکا به قدس‌شریف شانه خالی کرده است.  در واکنشی دیگر علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هشدارداد، با توجه به تبعات امنیتی و سیاسی هرگونه تصمیم در مورد شهر قدس، مسوولیت بی‌ثباتی و ناامنی حاصل از این‌گونه اقدامات نابخردانه مستقیما بر عهده رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد بود. درهمین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «سرخوردگی‌های ناشی از شکست‌های پیاپی در جبهه استکبار، آنان را به رفتارهایی سست برای ترمیم روحیه یاران خود واداشته غافل از اینکه به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هم با شکستی مفتضحانه‌تر روبه‌رو خواهد شد.» آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، اقدام ترامپ را توهین به مقدسات اسلامی دانست. ازسوی دیگر عبدالرضا رحمانى‌فضلى، وزیر کشور گفت: اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی موجب افزایش تنش‌ها در منطقه مى‌شود که مسوولیت آن برعهده دولت آمریکا و رژیم صهیونیستى است.

راهپیمایی نمازگزاران تهرانی

روز گذشته نیز واکنش‌ها درایران ادامه داشت. آیت‌الله سیداحمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران، درخطبه‌های نماز جمعه تهران، گفت: ما موشک داریم و موشک هم می‌سازیم و تا جایی که بتوانیم برد آن را افزایش می‌دهیم. تا هزاران کیلومتر هم افزایشش می‌دهیم تا خواب را از چشمان کاخ سفیدنشینان بگیریم. به گزارش «ایسنا» او افزود: جدا  از ساخت بمب اتمی که از آن صرف‌نظر کرده‌ایم، به خواست خدا در عرصه فناوری موشکی به حرکت خود ادامه می‌دهیم تا اگر روزی دیوانه‌ای به اسم رژیم صهیونیستی هوس کاری کند، تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان کنیم. به گزارش خبرگزاری مهر، اوبا اشاره به تصمیم ترامپ در انتقال پایتخت اسرائیل از تل‌آویو به قدس گفت: اقدام اخیر ترامپ، غصب مضاعف است و جهان اسلام باید در برابر این تجاوز بایستد. به گزارش «ایرنا» او همچنین گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا با انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به بیت‌المقدس قلم قرمز روی مذاکرات صلح کشید. نمازگزاران تهرانی هم دیروز در محکومیت اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی در انتقال پایتخت این رژیم از تل‌آویو به بیت‌المقدس راهپیمایی کردند.

هشدار به آمریکا

 درکنار واکنش مقامات سیاسی کشوربه انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس،مقامات بلندپایه نظامی هم اقدام اخیر ترامپ را محکوم کردند. در همین راستا، سرتیپ پاسدار سیدمسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت:«اشغالگران هرگز روی آرامش را نخواهند دید و راهی جز ترک این سرزمین یا زوال و نابودی ندارند.» سردار باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز در پیامی اقدام ترامپ درباره قدس را محکوم و اعلام کرد:این اقدام با هوشیاری دنیای اسلام شکست خواهد خورد و رژیم صهیونیستی را به نابودی نزدیک‌تر خواهد کرد. علی‌اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی هم در سخنرانی‌اش در مراسم اختتامیه کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تصریح کرد: ترامپ آخرین ضربه به حیات سیاسی آمریکا در غرب آسیا و جهان اسلام را وارد کرد. جمعی از نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی نیز روز گذشته در بیانیه‌ای ادعای اخیر ترامپ درخصوص بیت‌المقدس را محکوم کردند. حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در توییتر خود نوشت: «تنها راه مقابله با تصمیم ترامپ این است که کشورهای اسلامی یکپارچه اعلام کنند روابطشان را با هر کشوری که پایتختش را به قدس منتقل کند، قطع خواهند کرد.»


فلسطین در آستانه انتفاضه چهارم