نباید دولت را تخریب کرد عكس: خبرگزاری میزان

این جریان با تصور اینکه روند عادی پرونده ممکن است منتهی به محکومیت آنها شود، تلاش کردند موضوع را سیاسی جلوه دهند که بست نشینی یکی از نتایج این رویکرد بود. اگر قرار باشد هر کسی که برایش کیفرخواست صادر می‌شود، بست بنشیند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. حال باید پرسید که آیا قوه‌قضائیه برخورد سیاسی با این موضوع کرده است یا این افراد؟ به گزارش میزان، رئیس قوه‌قضائیه در این دیدار که روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، با اشاره به پرونده فرزند یکی از مسوولان سابق نیز گفت: کار قوه‌قضائیه در این پرونده در تاریخ ثبت خواهد شد؛ زیرا فشار‌های بی‌سابقه‌ای را در این مسیر متحمل شدیم. به‌صورت حضوری و کتبی مطالب خلاف واقعی را علیه بنده نزد مقام معظم رهبری مطرح می‌کردند که از جنس همین سخنانی بود که اخیرا علیه من و دستگاه قضایی مطرح شده است. آیت‌الله آملی لاریجانی همچنین با اشاره به طرح برخی ادعا‌ها علیه بعضی اعضای خانواده‌اش گفت: این افراد با شیطنت می‌گویند که فرزندان ما جاسوس نیستند و بعد هم مدعی هستند که ما تهمتی نزدیم یک جمله سلبی گفته‌ایم. هر فرد عادی هم می‌داند که بسیاری از کنایات، رساتر از تصریح است. بسیاری از دلالت‌ها در زبان مستقیم نیست؛ بلکه با کنایه و استعاره است و این کنایه و استعاره بودن، کلام را از ظهور نمی‌اندازد و آنچه موضوع جرم است همین ظهورات کلامی (و غیرکلامی) است، اعم از اینکه در دلالت یک کلام از دلالت‌های مستقیم استفاده شده باشد یا دلالت‌های کنایی و استعاری. همین آقا در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به دبیر شورای‌عالی امنیت ملی می‌گوید از جاسوسی دختر فلانی چه خبر؟ ایشان پاسخ می‌دهد که این ماجرا از اساس دروغ است. به او می‌گوید شما مطلع نیستید، ما اطلاع دقیق داریم که وی بازداشت است و آدرس دقیق محل بازداشت وی را هم می‌دانیم. آخر می‌شود انسان این مقدار دروغ بگوید و از مسیر انصاف و تقوی دور شود؟!

بررسی پرونده برادران دو تن از مسوولان

رئیس قوه‌قضائیه در بخش دیگری از سخنانش در جمع دانشجویان، درباره پرونده برادران دو تن از مسوولان ارشد اجرایی کشور نیز گفت: این پرونده‌ها که اتهامات مطروحه در آن، مالی است در دست رسیدگی است و باید به قوه‌قضائیه نیز مهلت داد تا رسیدگی‌های خود را به‌صورت دقیق انجام دهد. رئیس قوه‌قضائیه همچنین با اشاره به برخی ادعا‌ها مبنی بر وجود حساب‌های بانکی خارجی به نام او و خانواده‌اش تاکید کرد: اگر کسی از بنده، فرزندان و همسرم حسابی در خارج از کشور پیدا کرد، مجاز است همه‌اش را برای خود بردارد و البته اگر انصافش اجازه داد نصفش را هم به کمیته امداد بدهد؟! متاسفانه ضد انقلاب و اشرار فراری فتنه ۸۸ دائما این دروغ‌های شاخدار را می‌پراکنند تا چهره جمهوری اسلامی را سیاه کنند.

پرونده زنجانی

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به پرونده بابک زنجانی گفت: اعدام بابک زنجانی برای دستگاه قضایی کاری ندارد، اما معتقدیم که این مشکل با اعدام حل نمی‌شود؛ زیرا باید پول مردم برگردد ضمن اینکه پشت پرده این قضایا مشخص شود که چه کسانی از بابک زنجانی حمایت کرده‌اند. حسب برخی گزارش‌ها این فرد مورد حمایت چهار تن از وزرای سابق و شخص رئیس‌جمهور پیشین بوده است.

پرونده برادران لاریجانی

رئیس قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره پرونده برادرش نیز اظهار کرد: دیدیم که در پی استیضاح وزیر سابق کار، رئیس‌جمهور وقت در مجلس حضور یافت و با پخش برخی تصاویر که هیچ ارتباطی به موضوع استیضاح نداشت، به‌گونه‌ای القا کرد که همه مشکلات کشور از ناحیه روسای دو قوه دیگر است. این به فرموده مقام معظم رهبری خیانت نبود؟

رئیس قوه‌قضائیه افزود: همان زمان فیلم منتشر شده از برادر خود را به آقای محسنی اژه‌ای و همچنین آقای جعفری دولت آبادی دادستان تهران دادم و گفتم این فیلم را ببینید و اگر جرمی ارتکاب یافته اعلام جرم کنید. بنده برای برادر خود هیچ امتیازی قائل نشدم، اما از طرفی هم نمی‌توانستم به او ظلم کنم؛ زیرا جرمی در این میان اتفاق نیفتاده بود.  وی با اشاره به برخی ادعا‌های مطرح شده علیه برادر دیگر خود نیز تصریح کرد: در مورد ایشان نیز بحث زمین‌خواری را مطرح می‌کنند. در زمان حضور آقای آوایی در دادگستری استان تهران به قاضی پرونده اخوی که یک فرد روحانی هم بود در حضور رئیس کل دادگستری گفتم که باید نسبت به برادر من مثل دیگران رفتار کنی البته به‌خاطر شایعات نیز نباید در حق او ظلم شود. اما اگر متوجه شوم که به‌خاطر نسبت ایشان با من کوچک‌ترین امتیازی نسبت به او قائل شده‌اید اولین شاکی شما خود من خواهم بود و به دادسرای انتظامی قضات معرفی خواهید شد. آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: به اخوی خود هم گفتم اگر این زمین را برخلاف قانون تصرف کرده‌ای باید آن را برگردانی که ایشان نیز گفت: من تسلیم نظر دادگاه و قاضی هستم.

ماجرای ستار بهشتی

رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به ادعا‌های اخیر درباره تذکر رئیس‌جمهور سابق به او پیرامون پرونده ستار بهشتی در جلسه شورای‌عالی امنیت ملی نیز تصریح کرد: این ادعا نیز که ایشان می‌گوید بابت پرونده ستار بهشتی بر سر بنده فریاد زده است، کذب محض است؛ زیرا اولا جرأت چنین کاری را نداشت، ثانیا پرونده ستار بهشتی را دستگاه قضایی خود رسیدگی کرده است که در این مورد جرمی از ناحیه یک مامور ناجا رخ داده بود، اما نهایتا قاضی به این نتیجه رسید که عمدی در کار نبوده و جرم به‌صورت شبه عمد واقع شده است.

فتنه جدید

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به هجمه‌های اخیر علیه دستگاه قضایی گفت: در فتنه ۸۸ قوه‌قضائیه تمام قد ایستادگی کرد؛ اما فتنه، قدیم و جدید ندارد. کار افرادی هم که در حال حاضر انواع اتهامات را علیه دستگاه قضایی مطرح و سیاه‌نمایی می‌کنند نوعی فتنه است؛ زیرا هر کس اصل نظام را تخریب کند و دست به سیاه‌نمایی بزند، در واقع در حال فتنه‌گری است. سران فتنه می‌گفتند ما انتخابات و شورای نگهبان را قبول نداریم، اینها هم می‌گویند ما قوه‌قضائیه را قبول نداریم. آنها دعوت به اغتشاش می‌کردند، اینها هم با بست‌نشینی به دنبال جریان‌سازی و اغتشاش هستند.

جلسات سران قوا به دستور رهبری

رئیس قوه‌قضائیه در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به سوالی درباره رابطه‌اش با دولت و شخص رئیس‌جمهور و اینکه به‌نظر می‌رسد تعاملات پشت پرده‌ای وجود دارد، اظهار کرد: هیچ پشت پرده‌ای در این روابط وجود ندارد و همه مناسبات ما به همان شکلی است که به صورت آشکارا همه مردم می‌بینند. ممکن است من معتقد باشم که شخصی در دولت حضور دارد که واجد صلاحیت حضور در آن جایگاه نیست، اما قوه مجریه را مساوی با یک مسوول نمی‌دانم و معتقدم که نباید دولت را تخریب کرد؛ زیرا تخریب دولت هیچ تفاوتی با تخریب قوه‌قضائیه ندارد. گر چه معتقدم به‌صورت سازنده باید انتقاد کرد. آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: وقتی حکم رئیس‌جمهور را مقام معظم رهبری تنفیذ می‌کنند کسی نمی‌تواند بگوید من با رئیس‌جمهور کار نمی‌کنم. درخصوص حمایت از شخص رئیس‌جمهور نیز در جایی که ایشان کار درستی انجام می‌دهند یا سخن برحقی می‌گویند، قطعا حمایت می‌کنیم. رئیس قوه‌قضائیه درباره جلسات اخیر سران سه قوه نیز که به‌صورت مستمر در حال برگزاری است، تصریح کرد: این جلسات به دستور اکید مقام معظم رهبری به‌صورت مستمر برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم که در آنها با تعامل هر چه بیشتر مشکلات مردم را حل کنیم.