به گزارش خبرگزاری فارس، ظریف گفت: بنابراین وقتی درباره حقوق بشر صحبت می‌کنیم در باره یک چیز لوکس یا مفهوم غربی و تحمیلی صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه درباره واقعیت‌ها صحبت می‌کنیم که ادامه حیات جمهوری اسلامی ایران را تضمین می‌کند به‌عنوان کشوری که بنایش را بر این گذاشته است که وابسته به خارج نباشد و از حقوق مستضعفان دفاع کند و در اجرای سیاست‌های مبتنی‌بر باورهای دینی و نیازهای ملی و راهبردی خودش ملاحظه کسی را نکند. ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به شرایط ویژه بین‌المللی و جمهوری اسلامی ایران، حقوق بشر برای ما از دو بعد داخلی و بین‌المللی مهم است و هر دوی اینها با توجه به اینکه امروز در دنیا مفهوم قدرت در حال تغییر و تحول است، مدنظر ماست و دیگر نمی‌توان قدرت را فقط در قدرت نظامی یا اقتصادی خلاصه کرد. وی افزود: زمانی قدرت یک کشور را با قایق‌های توپدار می‌سنجیدند که بعدا عامل اقتصادی به آن اضافه شد، اما شرایط کنونی بین‌المللی ابعاد دیگری را به‌عنوان قدرت در بین دولت‌ها ایجاد کرده است که در واقع این ابعاد جدید قدرت کشورها را افزایش یا کاهش می‌دهند. ظریف ادامه داد: در این حوزه حقوق بشر قدرت مبنایی کشورها است و نقش مهمی دارد و برای جمهوری اسلامی ایران نیز از نقش دوچندانی برخوردار است. وزیر امور خارجه افزود: یکی از علل اهمیت، این است که ما خود را مجری اسلام می‌دانیم و نکته دیگر در جمله حضرت امام راحل است و ما باید به‌عنوان کارگزاران این نظام آن را باور کنیم و آن اینکه مردم ولی‌نعمت‌های ما هستند که البته درک این موضوع برای قدرتمندان بسیار دشوار است، اما ما در جمهوری اسلامی ایران این باور را با گوشت و پوست و استخوان خود درک کردیم و باید در مباحث علمی نیز به این باور پایبند باشیم. وی گفت: همه کشورهای اطراف ما یا در چتر ناتو هستند یا قدرت هسته‌ای دارند و حیات و ممات آن‌ها به قدرت‌های بزرگ وابسته است که با یک عطسه ترامپ می‌لرزند یا با خنده آن سرخوش می‌شوند و این وضع منطقه ماست. ظریف افزود: اما ۴۰ سال است که هیچ کس با ما همراه نبوده است و در هشت سال جنگ تحمیلی همه به طرف مقابل کمک کردند و هشت سال تحریم شدیم که کسی به ما کمک نکرد و همه قطعنامه‌هایی که علیه ما صادر شد عموما به اتفاق آرا بود و به جز یکی، دو مورد که رای ممتنع و منفی داشت بقیه با رای همه بود. او تاکید کرد: این مردم بودند که این نظام را نگه داشتند و در بزنگاه‌های تاریخی به میدان آمدند، چه در صحنه جنگ و چه در انتخابات.

مهم‌ترین تهدید امروز کشور

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در همایش تخصصی «انعکاس موازین حقوق بشر در قوانین کیفری ایران» توجه جمهوری اسلامی ایران به حقوق بشر را ناشی از اصول و تکالیف اساسی و الزامات قانون اساسی دانست و گفت: اگرچه نظام سلطه با فضاسازی‌های مغرضانه و سیاسی به‌دنبال به چالش کشیدن ایران به بهانه‌های حقوق بشری است، اما این موضوع نباید مانع مراقبت مستمر ما و برطرف کردن نقاط ضعف احتمالی باشد. به گزارش «ایرنا»، علی شمخانی مهم‌ترین تهدید امروز کشور را کاهش اعتماد مردم به کارآمدی نظام در ابعاد مختلف اعلام کرد و افزود: گفتار و رفتار صادقانه کارگزاران نظام در بخش‌های اجرایی، قضایی و تقنینی شاخص اصلی حفظ و بسط کارآمدی نظام در ذهن جامعه است.

وی به ضرورت مبارزه بدون تنازل با فساد به‌عنوان مهم‌ترین عامل کاهش اعتمادجامعه به کارآمدی نظام تاکید کرد و ادامه داد: رسانه‌ها باید با زبان گویا و بدون لکنت و در سایه مصونیت قضائی تام نسبت به اطلاع‌رسانی دقیق در مورد فساد اثبات شده در هر سطحی اقدام کنند. همچنین به گزارش خبرآنلاین، شمخانی گفت: تبیین به هنگام و جامع ظرفیت‌های قانونی حقوق بشری در ایران ضروری است. ما ضمن آنکه نباید اجازه بدهیم که موضوعات قضایی ما تبدیل به مساله امنیت ملی شود باید تلاش کنیم تا سردمدار حقوق بشر اسلامی در جهان شویم.

ازسوی دیگر دادستان عمومی و انقلاب تهران بر ضرورت حمایت وزارت خارجه از پیگیری پرونده‌‌های قضایی ایران در عرصه بین‌المللی تاکید کرد. به گزارش «ایسنا»، عباس جعفری دولت‌آبادی در همایش تخصصی «انعکاس موازین حقوق بشر در قوانین کیفری ایران» اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در کشورمان، پیگیری پرونده‌های قضایی است که ضرورت دارد وزارت خارجه در خارج از کشور از این پیگیری‌ها حمایت کند. اقدامات مهمی در خصوص پرونده‌های مختلف از جمله پیگیری اموال بابک زنجانی در خارج از کشور با تلاش قوه‌قضائیه انجام شده، اما با وجود این پیگیری‌ها، باز هم اموال وی خارج از ایران شناسایی نشده است. دادستان تهران با اشاره به اینکه سال گذشته پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری پرونده‌های قضایی در حوزه بین‌المللی را دادیم، افزود: تحقق این پیشنهاد می‌تواند به دادستانی و وزارت خارجه کمک کند تا پرونده‌های در دست رسیدگی دادستان تهران به‌خوبی پیگیری شود. همچنین به گزارش میزان، او با اشاره به قوانین جمهوری اسلامی ایران در مورد حقوق متهم و شاکی ادامه داد: گزارش‌های مغرضانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود صحت ندارد، احکام دادگاه‌های ما مبتنی‌بر قانون است و از طرفی حضور وکیل در دادگاه‌ها الزامی است و بیشتر احکام قابل تجدیدنظر هستند. دادستان تهران تصریح کرد: برخی ادعا‌هایی که درباره محکومان با مواد مخدر مطرح می‌شود و همچنین گزارش‌های خلاف واقع در مورد عدم رعایت حقوق متهم در ایران صحت ندارد. دادستان تهران گفت: در حد توان به ادعاهای حقوق بشری پاسخ داده‌ایم، اما در این جلسه تلاش می‌کنیم با حضور وزیر خارجه برنامه‌ریزی کنیم که به مواضع غیرمنصفانه و مغرضانه گزارشگران ویژه که خلاف واقع و برخی هم دروغ است، به‌خوبی پاسخ بدهیم.