نمایندگانی که در قرعه قبل در قسمت جلوی مجلس بودند به حکم قرعه در قسمت دوم مجلس استقرار پیدا می‌کنند. پیش از این تغییر جایگاه نمایندگان هر یک سال یک بار بود. همچنین نمایندگان ماده ۱۱ آیین‌نامه داخلی درباره وظایف هیات‌رئیسه سنی را اصلاح کردند که به موجب آن وظایف هیات‌رئیسه سنی شامل اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی برای تعیین اعضای شعب، توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب، برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه و تمشیت امور اداری مجلس تا زمان انتخابات هیات‌رئیسه است. براساس اصلاحیه صورت گرفته عملا انتخابات هیات‌رئیسه موقت برگزار نخواهد شد و هیات‌رئیسه سنی انتخابات هیات‌رئیسه دائم برای اداره امور یک سال مجلس را انجام می‌دهند.

اعلام آمادگی دولت برای متعادل کردن نرخ مالیات و بنزین

خبر دیگر آنکه صبح دیروز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه فراکسیون مستقلین مجلس حضور یافت و آمادگی دولت را برای همفکری با نمایندگان درخصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مالیات و حذف یارانه دهک‌های بالا و متعادل کردن آنها در بودجه ۹۷ اعلام کرد. مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» نخستین محور مورد رسیدگی در این جلسه را افزایش عوارض خروج از کشور عنوان کرد و افزود: این افزایش مورد انتقاد برخی اعضای این فراکسیون بود که نوبخت اعلام کرد هر سال نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار به وسیله مسافران از کشور خارج می‌شود که این افزایش نیز به این دلیل است ولی در نهایت مجلس می‌تواند آن را تغییر دهد. او افزود: نوبخت بیان کرد که در افزایش عوارض خروج از کشور استثنائاتی برای بیماران و دانشجویان در نظر گرفته شده است. سخنگوی فراکسیون مستقلان با اشاره به نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و حذف یک باره ۳۱ میلیون نفر از یارانه‌بگیران گفت: نوبخت در این جلسه اعلام کرد مجلس می‌تواند در این موضوع تغییرات لازم را اعمال کند. به گفته لاهوتی، سخنگوی دولت در این جلسه بیان کرد که سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نان و گندم پیش‌بینی شده است که دولت می‌تواند از محل دیگری آن را تأمین کند و بر این اساس می‌توان حذف تعداد یارانه‌بگیران را از ۳۱ میلیون نفر کاهش داد. او افزود: در این جلسه موضوع افزایش حامل‌های انرژی هم بررسی شد که نوبخت اعلام کرد از افزایش حامل‌های انرژی ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به حساب تولیدکنندگان می‌رود.

طرح سوال از رئیس‌جمهور درباره تنظیم بازار ارز

در خبری دیگر از پارلمان، دیروز نماینده مردم تهران در مجلس از طرح سوال ۹۰ نماینده از رئیس‌جمهور درباره تنظیم بازار ارز خبر داد. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: در مورد تنظیم بازار ارز سوالی را از رئیس‌جمهور مطرح کردیم که آیا روزانه، ماهانه و هفتگی چه مبلغ ارز به بازار تزریق می‌شود، قیمت ارزی که وارد بازار می‌شود چقدر است و کانال‌های توزیع آن‌چه کسانی هستند. او که از طراحان این سوال است گفت که سوال از رئیس‌جمهور درباره تنظیم بازار ارز تاکنون به امضای ۹۰ نماینده رسیده و تحویل هیات‌رئیسه مجلس خواهد شد.

این دومین طرح سوالی است که طی یک سال اخیر، نمایندگان خطاب به رئیس‌جمهوری مطرح کرده‌اند، اما هنوز هیچ یک از این دو سوال از سوی هیات‌رئیسه پارلمان اعلام وصول نشده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگر هدف اصلی مجلسی‌ها از طرح سوال اخیر، شفاف‌سازی میزان مداخله دولت در بازار ارز است، پیش از سوال از رئیس‌جمهور، باید به سراغ راهکار‌های دیگری بروند؛ زیرا مطرح شدن علنی اطلاعات درباره سیاست‌های بازار ارز، شرایط را به سود سوداگران این بازار مهیا می‌کند.

بررسی تعطیلی ۸ ربیع‌الاول

در خبری دیگر به گزارش خبرگزاری تسنیم عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با تصویب کمیسیون اجتماعی ۸ ربیع سال آینده تعطیل نیست. محمد وحدتی هلان با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون متبوعش گفت: در این جلسه طرح حذف تعطیلی ۸ ربیع‌الاول از تقویم رسمی کشور با حضور علی مطهری طراح طرح بررسی شد. او با بیان اینکه پس از بررسی‌های لازم طرح مذکور به رای نمایندگان گذاشته شد، افزود: این طرح با اکثریت آرای نمایندگان و بدون مخالف تصویب شد.