به گزارش «ایسنا» سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا صبح دیروز در هشتمین همایش راویان دفاع‌مقدس با تاکید بر اینکه دیپلماسی باید همگام با قدرت نظامی پیش برود، گفت: متاسفانه در دوران دفاع مقدس بازوی سیاسی ما در تراز بازوی نظامی ما پیش نمی‌رفت، و پیروزی‌های بزرگی که به دست می‌آمد، بُرد سیاسی لازم را در دیپلماسی نداشت و متاسفانه امروز هم این وضعیت در دیپلماسی ما وجود دارد. دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تکذیب سخن برخی افراد که می‌گویند برخی فرماندهان ما از فاش شدن اطلاعات عملیات کربلای ۴ از سوی دشمن مطلع بودند، گفت: این حرف صد درصد دروغ و کذب محض است؛ مگر ما غیرت نداشتیم که از چنین موضوعی مطلع شده و برای جان بهترین جوانان خود ارزشی قائل نباشیم. او افزود: اواخر جنگ قدرت عراق چندین برابر شده بود، به‌طوری که در حوزه زمینی به تعداد گردان‌های ما از تیپ برخوردار شده و در حوزه هوایی نسبت به شروع جنگ ۶ برابر بر توانش افزوده شده بود؛ بهترین جنگنده بمب‌افکن‌ها را در اختیار گرفته بود و همچنین هواپیماهای میراژ و سوپراتاندارد و پی سی ۷ را خریداری کرده و بمب‌های لیزری را از ارتفاع ۳۳ هزار پایی علیه ما استفاده می‌کرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا تاکید کرد: عراق همچنین بر توان بالگردی و توپخانه‌ای خود افزوده بود و از کشورهای مختلفی چون فرانسه، چکسلواکی، آمریکا و... سلاح دریافت می‌کرد. عراق در اواخر جنگ از بمباران شیمیایی از نوع سیانور استفاده می‌کرد که با اولین تنفس نفر زمین‌گیر می‌شد.

صفوی در بخش دیگری از سخنرانی خود به انتخابات سال آینده عراق اشاره و با تاکید بر اینکه باید نگران انتخابات ۲۰۱۸ عراق باشیم، اظهار کرد: «با توجه به اینکه به زودی تولید نفت در عراق به بالای ۷میلیون بشکه نفت می‌رسد، چنانچه تغییراتی در ترکیب مجلس و دولت شیعه عراق ایجاد شود، مشکلاتی برای ما پیش خواهد آمد.»

همزمان، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز در جریان سفر یک روزه به کردستان با حضور در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه‌های سنندج در پاسخ به سوالی در مورد دلایل حمایت ایران از کشورهای سوریه، لبنان و عراق و چرایی هزینه هایی که برای ایجاد امنیت در آن کشورها از سوی ایران انجام می شود، گفت: «حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق که به درخواست دولت‌های قانونی این کشورها انجام شده است هزینه تامین امنیت مثال زدنی است که امروز مردم کشورما از آن بهره مند هستند.» علی شمخانی گفت: «هزینه‌های انجام شده از سوی ایران در مقابل سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد دلاری دشمنان نظام اسلامی برای نا امن کردن کشور ما پول خرد هم به حساب نمی‌آید.» او اضافه کرد: «اگر این هزینه‌های مادی و معنوی را نمی‌کردیم امروز برای امنیت ما؛ آمریکا، داعش و تروریست‌ها تصمیم می‌گرفتند.»