یارانه به  نیازمندان تعلق می‌گیرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او افزود: قانون نیز پرداخت یارانه‌ها را منوط به اصلاح ۹۵ درصد کرده که به قیمت فوب خلیج فارس برسانیم و با همه این موارد این اقدام را در دولت گذشته یک بار انجام دادیم و امروز رقمی قطعی برای قیمت حامل‌های انرژی وجود ندارد. همچنین به گزارش «ایرنا» او در ادامه سخنان روز گذشته‌اش در حاشیه جلسه هیات دولت، افزود: مردم باید بدانند دولت تحت هیچ شرایطی آماده نیست که کالایی را گران کند یا اجازه گران‌فروشی به کسی را بدهد و باید این اعتماد را به دولت خدمتگزار داشته باشید برای تحقق خواسته‌هایی که شما دارید و آن افزایش اشتغال است این اقدام را انجام دهد.

نظارت بر گران‌فروشی

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده، گفت: همانگونه که توسط مجامع جهانی گزارش شده است، نرخ تورم در ایران امسال ۹/ ۹ درصد یعنی تک رقمی است و محاسبات صورت گرفته است که ما در سناریوهای مختلف اگر بخواهیم اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را داشته باشیم به ازای هر مقدار افزایش چقدر نرخ تورم تغییر خواهد کرد و بزرگ‌ترین عددی که در محاسبات ما است بین ۲ تا ۴/ ۲ واحد در سطح است.

نوبخت ادامه داد: اینکه دوباره تورم کشور ۴۰ درصدی شود درست نیست و حداکثر تورم در کشور ۵/ ۱۰ تا ۱۱ درصد می‌شود و ما غیر از آن اجازه نمی‌دهیم عده‌ای به این بهانه اقدام به گران‌فروشی کنند و این مساله‌ای است که در افزایش قیمت‌های انرژی مطرح است و عده‌ای به این بهانه انتظارات تورمی را بالا می‌برند و دولت قویا در این زمینه در عرصه حضور و نظارت خواهد داشت. او همچنین گفت: درباره قیمت حامل‌های انرژی هنوز عددی نهایی نشده و در صورت جمع‌بندی به اطلاع ملت خواهیم رساند. به گزارش «ایسنا» سخنگوی دولت تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی راضی نمی‌شویم که مردم از ما ناراضی شوند.

تغییرشکل پرداخت یارانه‌ها

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به برخی انتقادها در مورد قطع یارانه برخی افراد، با تاکید بر اینکه در سال آینده به همه نیازمندان یارانه پرداخت می‌شود، گفت: شیوه پرداخت یارانه به سمت عدالت و افرادی که نیازمند هستند، تغییر می‌یابد.به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت درباره کاهش فقر نیز تصریح کرد: دولت به هیچ وجه ریالی از منابعی که برای اجرای پرداخت یارانه‌ها است، تصمیم ندارد آن را به خزانه واریز کند و همچنان تاکید می‌کنم و در هر محفلی باشد این را اعلام خواهم کرد و مستندات را ارائه می‌کنم که سال آینده هم ما همه یارانه‌هایی که دریافت می‌کنیم باز به جامعه برمی‌گردانیم، ولی شکل آن عوض می‌شود و می‌خواهیم آن را به نیازمندان بدهیم.

اهداف لایحه بودجه ۹۷

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش گفت: لایحه بودجه ۹۷ اهدافی چون «مهار تورم»، «افزایش اشتغال و تولید» و «کاهش فقر مطلق» را دنبال می‌کند. سخنگوی دولت با بیان اینکه سال آینده سال اشتغال جوانان است، گفت: البته دولت سیاست مهار تورم را دنبال خواهد کرد.

انتقاد از سخنان دادستان کل کشور

سخنگوی دولت در ادامه گفت‌وگویش با خبرنگاران، به سخنان اخیر دادستان کل کشور واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، روز دوشنبه در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان‌های سراسر کشور گفته بود: «وقتی برخی مقامات و کسانی که باید دلسوزانه در عرصه مبارزه با قاچاق فعال باشند خودشان یا به نحوی سهم دارند یا فرزندانشان یا کسانی که به آنها وابسته هستند، چطور انتظار داریم مبارزه به نتیجه برسد.» به‌دنبال این سخنان سخنگوی دولت روز گذشته اظهار کرد: ما ناراحتیم که چرا چنین سخنی ازسوی دادستان کل کشور در رسانه‌ها مطرح می‌شود، هر کس که در فساد نقش دارد و در قاچاق دست دارد را باید قوه‌قضائیه با توانایی که دارد، دستگیر کند یا مورد بازخواست قرار دهد، اینکه چنین حرفی به‌صورت کلی از سوی دادستان مطرح شود، همه مسوولان را در بر می‌گیرد و چنین سخن گفتنی در شأن دادستان کل کشور نیست.

به گزارش «ایسنا» او ادامه داد: دادستان کل کشور که باید درباره مبارزه با قاچاق اقدام عملی کند اعلام کرده که برخی مقامات به جای اینکه دلسوزانه با قاچاق مبارزه کنند، خودشان یا فرزندانشان در این امر سهم دارند و چطور انتظار دارید این مبارزه به نتیجه برسد؟ پاسخ ما این است که ما هم همین انتظار را داریم؛ این سخن در فضای مجازی نبود بلکه توسط دادستان کل کشور مطرح شد که قدرت قضایی دارد و انتظار است به جای حرف یک لحظه هم امان ندهند و اقدامات قضایی کنند چون هر اتفاقی بیفتد همه مقامات سه قوه در مظان این اتهام قرار می‌گیرند. از مسوولان قوه‌قضائیه تقاضا دارم به سمتی بروند که این جرم را در کسانی جست‌وجو کنند که انجام داده‌اند.