همنوایی آلمان و عربستان علیه ایران

نخستین کشور اروپایی که این ادعاها را علیه ایران مطرح کرد فرانسه بود. اما اکنون ظاهرا آلمان نیز به این جبهه پیوسته است. باوجودی‌که آلمان در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی موضع نسبتا ملایم‌تری در قبال ایران داشت اما اکنون وزیر خارجه آلمان از لزوم مقابله با به گفته او«مشکل نقش ایران» سخن می‌گوید. به گزارش فرارو، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان طی گفت‌وگویی با روزنامه الشرق‌الاوسط از نقش منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «برلین و ریاض در رابطه با تحلیل وضعیت، دیدگاه مشترکی دارند. عربستان درباره ایران بسیار نگران است. ما نیز مانند عربستان درباره نقش سیاسی خارجی که ایران در منطقه ایفا می‌کند، بسیار نگران هستیم.»

گابریل با اشاره به لزوم بازگشت دولت مشروع به صنعا، شلیک موشک از جانب یمن به عربستان را محکوم کرد.

وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه روابط آلمان و عربستان محوری است، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، افزود: «ما می‌خواهیم بدون آسیب رساندن به توافق هسته‌ای، به شکل مشترک با آمریکایی‌ها با مشکل نقش ایران در منطقه مقابله کنیم. در این زمینه، ما آشکارا آزمایش‌های موشکی ایران را محکوم کردیم. زیرا این آزمایش‌ها به هیچ‌وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازگار نیست. هدف استراتژیک ما باید این باشد که ایران از چنین اقداماتی دست بردارد و به شکل سازنده رفتار کند.»

در ادامه گابریل درخصوص یمن، هدف کشورش را بازگشت «دولت مشروع» به صنعا دانست و اعلام کرد که جز از طریق ابزارهای سیاسی نمی‌توان برای نزاع یمن راه‌حل بلندمدت ایجاد کرد.

او تاکید کرد: «ما متوجه هستیم که وجود یک تهدید دائم ناشی از مسلح شدن شبه‌نظامیانی همچون حوثی‌ها به موشک‌های بالستیک امری است که عربستان آن را نمی‌پذیرد. تجاوز موشکی حوثی‌ها به ریاض را با شدیدترین لحن محکوم کردیم. علاوه بر این، ما درباره کشته شدن علی عبدالله صالح و تحولات اخیر صنعا نگرانی عمیقی داریم.» باید توجه داشت که عربستان دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی را دولت مشروع یمن می‌داند و برای بازگرداندن آن به صنعا، به یمن حمله نظامی کرد. این دولت هم اکنون در عربستان به‌سر می‌برد. از زمان حمله نظامی عربستان به یمن تا به امروز هزاران زن و کودک غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند اما کشورهای غربی که مدعی حقوق بشر نیز هستند با چشم بستن بر این جنایات عربستان تنها پرتاب موشک از صنعا به ریاض را محکوم می‌کنند.

پیشگامی پاریس

همان‌طور که اشاره شد فرانسه پیشگام مطرح کردن ادعاهای موشکی و منطقه‌ای علیه ایران در میان کشورهای غربی بود؛ در این رابطه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سفری که ۱۹ آبان به امارات متحده عربی داشت مدعی شد: «بسیار مهم است که در برابر فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌های بالستیکی ایران با قاطعیت برخورد کرد.» این نخستین سفر مکرون به غرب آسیا به‌عنوان رئیس‌جمهور فرانسه بود. او در سخنان خود گفت ما بیش از هر زمان دیگری به منطقه‌ای باثبات و بازیگران منطقه‌ای مسوول نیازمندیم که برای ثبات خاورمیانه کار می‌کنند. همچنین شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرده بود که ممکن است به دلیل فعالیت‌های موشکی ایران، تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال شود. همچنین وزیر امور خارجه فرانسه بعد از دیدار اخیرش با مقامات آمریکایی در واشنگتن مدعی شد پاریس و واشنگتن مصمم هستند فشارها بر ایران به‌دلیل برنامه موشک بالستیک تهران را افزایش دهند. لودریان ایران را به تلاش برای دستیابی به «هژمونی» در منطقه متهم کرد و گفت: «ایرانی‌ها از این لغت خرسند نشدند، ولی من از آن دفاع می‌کنم.» پیش از این وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده بود لودریان در واشنگتن درباره مسائل مختلف از جمله برجام، برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای ایران با مقام‌های آمریکا و اعضای کنگره این کشور گفت‌وگو می‌کند.

او گفت که دولت‌های دو کشور مصمم هستند به خاطر برنامه موشکی ایران، «با قوت» فشار بر این کشور را افزایش دهند و این اقدام ممکن است شامل تحریم‌های اقتصادی نیز باشد. فرانسه در ماه‌های گذشته بارها با انتقاد از برنامه موشکی ایران، آمادگی خود را برای همکاری با دولت دونالد ترامپ، علیه این برنامه اعلام کرده است. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین خواستار انجام مذاکرات مکمل برجام با ایران برای گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای و موشکی شده است. همزمان با این تحولات رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با سفیر ایران گفت که برجام مبنای همکاری با ایران بوده و قابل تغییر نیست. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابوالقاسم دلفی، سفیر ایران در پاریس روز دوشنبه گذشته با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در کاخ الیزه دیدار و استوارنامه خویش را تسلیم کرد. سفیر ایران در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه ایران و فرانسه و تحولات مثبت در روابط دو کشور از جمله توسعه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و علمی بعد از برجام اعلام کرد: «به‌دنبال سفر رئیس‌جمهوری ایران به پاریس و اجرای اسناد همکاری امضا شده در سفر مذکور زمینه برای برداشتن گام‌های بلند در زمینه ارتقای مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فرانسه مهیا است.» ابوالقاسم دلفی با تشریح مواضع ایران در قبال تحولات منطقه اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران بر حل مسائل منطقه از طریق گفت‌وگو تاکید داشته و با هرگونه تحمیل و مداخله خارجی مخالف است.» البته ادعاهای فرانسه علیه ایران و همچنین بحث گفت‌وگوهای موشکی بارها با واکنش مقامات ایرانی مواجه شده است.

در این رابطه علی‌اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی پیش در گفت‌وگویی با رد و تقبیح مواضع ضدایرانی رئیس‌جمهور فرانسه گفت که به نفع آقای مکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند. این دخالت‌ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد. ولایتی افزود: «ما که برای مسائل و برنامه دفاعی کشورمان از دیگران اجازه نمی‌گیریم که موشک داشته باشیم یا نداشته باشیم یا بگویند برد موشک‌هایمان چند کیلومتر باشد.» همچنین بهرام قاسمی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات مکرون مبنی بر لزوم مذاکره با ایران درخصوص کاهش توان دفاعی ایران گفت: «دولتمردان فرانسه و دیگر دولتمردانی که درخصوص مسائل ایران صحبت می‌کنند لازم است با توجه به تحولات عمیقی که در دهه‌های گذشته در منطقه روی داده است و تفاوت‌های زیادی که در شرایط کنونی و گذشته وجود دارد دقت کنند.» وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: «آنان باید در بیان و کلام خودشان مسائل را با دقت و ظرفیت بیشتری تحلیل کنند، زیرا قطعا جمهوری اسلامی ایران در مسائل دفاعی و موشکی مذاکره نمی‌کند.»