سکانس جدید شوی «هیلی» عكس:نیویورک تایمز

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هفته گذشته با نمایش قطعه‌ای فلزی که ادعا می‌کرد بقایای یک موشک شلیک شده به ریاض از یمن است، ایران را به ارسال تجهیزات نظامی برای انصارالله یمن متهم کرد. هیلی روز سه‌شنبه و پس از شلیک دوباره موشک از سوی یمنی‌ها به ریاض مجددا ادعا کرد که تمامی نشانه‌های مشابه با حملات پیشین به‌وسیله جنگ‌افزارهای ارسالی از طرف ایران در این اتفاق نیز مشاهده می‌شود. تحلیلگران این ادعاها را فضاسازی جدید آمریکا برای همراه کردن بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی برای فشار بر توان موشکی ایران می‌دانند. موضوعی که تهران را به سمت پیگیری این موضوع کشانده است. در همین ارتباط، محمدجواد ظریف که برای شرکت در پنجمین نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه به باکو سفر کرده است، روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: «پیگیری اتهام بی‌پایه آمریکا را از طریق شورای امنیت سازمان ملل درجلسات آتی نیز دنبال خواهیم کرد و البته موضوع را به اطلاع دبیرکل سازمان ملل متحد رسانده‌ایم.»

وزیرامور خارجه ایران افزود: «این اقدام آمریکایی‌ها یک اقدام تحریک‌آمیز و یک حرکت هدفدار بسیار خطرناک است که با طرح اتهام‌ها تلاش می‌کنند حمایت‌های خود را از بمباران مردم بیگناه یمن پوشش بدهند و پنهان کنند.» ظریف گفت: «همچنین با طرح این قبیل اتهام‌ها تلاش می‌کنند سایر اقدامات خطرناک خود را در منطقه از جمله اقدام بسیار خطرناکی که در مورد قدس شریف داشتند و موجب محکومیت جامعه بین‌المللی شده را سرپوش بگذارند.»

احضار سفیر سوئیس

همزمان با محمدجواد ظریف، سخنگوی وزارت خارجه از احضار سفیر سوئیس در تهران در اعتراض به اقدام غیرمسوولانه نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی در این باره گفت: «در اعتراض به ادعاهای غیرمسوولانه سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، سفیر سوئیس در تهران (حافظ منافع آمریکا) به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید و رسمی ایران درخصوص اتهامات نسنجیده و بی‌پایه و اساس نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل به او ابلاغ شد.»سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در این احضار با محکوم کردن اظهارات تحریک‌آمیز، غیرمسوولانه و بی‌پایه و اساس سفیر آمریکا در سازمان ملل مبنی بر انتقال موشک و تسلیحات از سوی جمهوری اسلامی ایران به یمن که براساس مدارک جعلی و ساختگی ابراز شده است، یادداشت رسمی جمهوری اسلامی ایران را به دولت آمریکا در این زمینه به سفیر سوئیس تحویل داد.» در این دیدار با اشاره به دخالت مستقیم دولت آمریکا در قتل و کشتار مردم بی‌گناه یمن، فروش میلیاردها دلار تسلیحات مرگبار به عربستان سعودی را که بمب‌های خوشه‌ای نمونه‌ای از آن است، عامل اصلی بحران انسانی در یمن بیان شد و اضافه شد دولت آمریکا ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد یمن است و در این زمینه به جای پاسخگویی به جامعه بین‌المللی، با اتهام‌زدن به دیگران و حمایت از کشورهای متجاوز منطقه، قصد فریبکاری دارد درحالی که این‌گونه شگردهای آمریکا برای مردم منطقه و جهان از اعتبار افتاده است. قاسمی درخصوص محتوای یادداشت اعتراضی ایران هم اظهار کرد: «در یادداشت وزارت امور خارجه ضمن رد اتهامات دولت آمریکا درخصوص ارسال موشک به یمن، خاطرنشان شده است که این اقدام مصداق بارز تشویق به خشونت و جنگ در منطقه بوده و دولت آمریکا نسبت به عواقب و پیامدهای جدی احتمالی آن مسوول و پاسخگو خواهد بود.»

سفیر سوئیس نیز در این دیدار اظهار کرد که به‌عنوان حافظ منافع آمریکا موضوع را بلافاصله به دولت آمریکا منعکس خواهد کرد. محمد کشاورززاده، مدیرکل آمریکای وزارت خارجه روز گذشته در جمع خبرنگاران در این باره گفته بود که برخی اقدامات را درحال انجام داریم که ظرف هفته جاری رسانه‌ای خواهد شد که از جمله آنها اعتراض رسمی در این خصوص است.  نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل هفته گذشته با حضور در محل نگهداری قطعاتی که گفته می‌شود از موشک شلیک شده به سوی یمنی‌ها به‌جا مانده است، در برابر خبرنگاران مدعی ارسال تسلیحات ایرانی برای انقلابیون یمن شد.

منشا موشک مشخص نیست

همزمان با این تحولات، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل گفت که عربستان سعودی ایران را متهم به ساخت موشک‌های بالستیکی کرده است که به این کشور شلیک شده است. اما سازمان ملل هنوز چنین ادعایی را تایید نکرده است. جفری فلتمن روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره بررسی گزارش دوره‌ای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد. او افزود: مشاهدات اولیه ما نشان می‌دهد هر دو موشک شلیک شده مشابه بوده‌اند و از خانواده اسکاد هستند. یکی از این موشک‌ها شبیه موشک‌های ایرانی است، اما هنوز ایرانی بودن آن تایید نشده است. معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به برجام ادامه داد: «جامعه بین‌الملل به تمامی وظایف خود عمل خواهد کرد و ما از آمریکا می‌خواهیم که به تعهدات خود پایبند باشد؛ از ایران نیز می‌خواهیم که برای رفع نگرانی‌ها همکاری کند.» فلتمن اضافه کرد: دبیرکل سازمان ملل هیچ گزارشی که نشان از تخلفات در اجرای برجام باشد، دریافت نکرده است. از زمان اجرای برجام ۲۴ پیشنهاد جدید برای بهبود وضعیت برجام در سازمان ملل ثبت شده است.

جنجال دوباره هیلی

ساعاتی پس از حمله موشکی یمنی‌ها به کاخ یمامه در ریاض، نیکی هیلی، نماینده ایالات‌متحده در سازمان ملل متحد، خواستار اقدام شورای امنیت این سازمان شد و گفت:«ما باید به‌طور مشترک دست به اقدام بزنیم تا اقدامات مخرب تهران مشخص شود و باید دست به هر کاری که لازم است بزنیم، تا آنها پیام را دریافت کنند. اگر این کار را نکنیم، ایران، جهان را به یک بحران منطقه‌ای عمیق‌تر خواهد کشاند.» هیلی روز سه‌شنبه گفت «با شماری از دوستان در شورای امنیت» در حال همکاری برای پیدا کردن گزینه‌های لازم جهت افزایش فشارها بر ایران است. رویترز می‌گوید با این وجود سفیر ایالات‌متحده احتمالا به کشمکش با روسیه و چین خواهد پرداخت، تا شاید قانع شوند از وتوی خود در برابر اقدامات سازمان ملل استفاده نکنند. اما ولادیمیر سافرونکف، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل گفته است «ما باید از تهدید و تحریم دست بکشیم و به گفت‌وگو و تمرکز بر افزایش همکاری و اعتماد متقابل رو بیاوریم.»

علاوه بر گفته‌های نیکی هیلی، وزارت دفاع ایالات‌متحده نیز بیانیه‌ای در مورد حمله اخیر منتشر کرده‌است.

به گفته پنتاگون «وزارت دفاع از گزارش‌های اخیر در مورد حمله موشکی حوثی‌ها در یمن با استفاده از موشک بالستیک به عربستان سعودی و اینکه حوثی‌ها مسوولیت این حمله را برعهده گرفته‌اند، آگاه و مطلع است.» این بیانیه افزوده: «ایالات‌متحده با عربستان سعودی همکاری می‌کند تا به‌طور کامل روشن شود چه اتفاقی افتاده و نیز برای اینکه اطمینان حاصل شود هم‌پیمانان سعودی ما، ابزارهای لازم برای دفاع از سرزمین خود در برابر حملات به مناطق مسکونی را در اختیار دارند.» آن‌طور که خبرگزاری‌ها می‌گویند در بیانیه پنتاگون به‌طور مشخص به نام کشور ثالثی در جریان پرتاب موشک اشاره نشده‌است. البته وزارت دفاع آمریکا در آبان ماه، پس از آنکه مقام‌های سعودی ایران را متهم به نقش‌داشتن در حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض کرده بودند، از عربستان به‌خاطر آنچه فاش ساختن نقش تهران نامید، ستایش کرده‌ بود. عربستان سعودی ۲۸ آذر ماه ادعا کرد یک موشک بالستیک «ایرانی‌حوثی» را برفراز ریاض منهدم کرده است. انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه نیز در اقدامی عجولانه و غیرکارشناسی و مجعول در واکنش به حمله موشکی روز سه‌شنبه انصارالله یمن به ریاض در صفحه توییتر خود مدعی شد: «با هر موشک ایرانی که حوثی‌ها به سمت اهداف غیرنظامی شلیک می‌کنند ضرورت جنگ عاصفه الحزم (توفان قاطعیت) آشکارتر می‌شود.»