قیمت حامل‌های انرژی یکی از پر‌سر‌و‌صداترین موضوعات بودجه‌ای سال آینده، پس از ارائه این لایحه از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی بوده است. براساس آنچه دولتی‌ها درباره این بحث از بودجه سال آینده مطرح کرده‌اند، دولت قرار است از محل افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، ۴/ ۱۷ هزار میلیارد تومان منابع خود را افزایش دهد. جزئیات افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر مبنای لایحه بودجه ۹۷، نشان می‌دهد که دولت تنها تغییر قیمت بنزین و گازوئیل را در دستور کار قرار خواهد داد و قیمت سایر حامل‌های انرژی تغییری نخواهد کرد. بر این اساس هرچند دولت در لایحه بودجه سال آینده رقمی را برای میزان افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح نکرده، اما محاسبات صورت‌گرفته نشان می‌دهد دولتی‌ها طی این لایحه در نظر دارند قیمت بنزین را ۵۰۰ تومان و قیمت گازوئیل را ۱۰۰ تومان افزایش دهند. اگر به‌طور متوسط مصرف روزانه بنزین را ۸۲ میلیون لیتر و مصرف روزانه گازوئیل را ۶۸ میلیون لیتر در نظر بگیریم و این رقم را در روزهای سال ضرب کنیم، رقم حاصله حدود ۴/  ۱۷ هزار میلیارد تومان خواهد بود که این رقم در تبصره ۱۸ لایحه هدفمندی منظور شده است. این منابع صرف پرداخت یارانه نقدی نخواهد شد و دولت قصد دارد اهداف توسعه‌ای و اشتغال‌زایی را تامین کند.

حالا با آغاز به کار اعضای کمیسیون تلفیق بودجه برای بررسی لایحه بودجه ۹۷، موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده، به‌عنوان یکی از چالش‌ها مطرح‌شده است. دولت براساس آنچه در ماده ۳۹ قانون برنامه توسعه ششم آمده است، برای قیمت‌گذاری سوخت نیازی به مجوز سالانه مجلس در جریان لایحه بودجه ندارد؛ اما این موضوع برای رسیدن به تفاهم و همگرایی با مجلسی‌ها، در لایحه بودجه نیز مطرح شده است. براساس ماده ۳۹ قانون برنامه ششم این اختیار به دولت داده شده است که تا سال ۱۴۰۰ قیمت حامل‌های انرژی را به ۹۰ درصد قیمت‌ها در فوب خلیج فارس برساند.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با اشاره به جلسه دیروز اعضای این کمیسیون با رئیس سازمان برنامه و بودجه و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره چالش‌های موجود در این لایحه، تاکید کرد: «تلاش این است که قیمت حامل‌های انرژی مطابق با شرایط اقتصادی در جامعه تعیین شود و رشد قیمت حامل‌های انرژی با شیب کند باشد.» یوسف‌نژاد همچنین با بیان اینکه جهت‌گیری مجلس و دولت این است که فشار اقتصادی به مردم مخصوصا اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه تحمیل نشود، به شنیده‌های چند روز اخیر مبنی بر افزایش قیمت بنزین به هر لیتر ۱۵۰۰ و گازوئیل به لیتری ۴۰۰ تومان اشاره و در عین حال تاکید کرد: «در لایحه پیشنهادی دولت اعدادی در این خصوص تعیین نشده و تلاش این است که قیمت حامل‌های انرژی مطابق با شرایط اقتصادی در جامعه تعیین شود و رشد قیمت حامل‌های انرژی با شیب کند باشد.  نوبخت و زنگنه که در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق بودجه حضور داشتند نیز بر ضرورت اینکه شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی تند نباشد، تاکید داشتند هرچند که در ماده ۳۹ این اختیار به دولت داده شده است که تا سال ۱۴۰۰ قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد.»

تکذیب اظهارات نوبخت درباره قیمت بنزین

با این همه، دیروز خبرگزاری تسنیم با انتشار خبری با عنوان «بنزین ۱۵۰۰ تومانی منتفی شد» به نقل از مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون تلفیق نوشت: «دولت به دنبال تعدیل برخی هزینه‌ها در لایحه بودجه ۹۷ است و براساس گفته‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه کمیسیون تلفیق، دولت آمادگی خود را برای عرضه بنزین با قیمت ۱۲۰۰ تومان اعلام کرد.

ساعتی بعد دفتر سخنگوی دولت با انتشار اطلاعیه‌ای اظهارات منتسب به محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره قیمت بنزین در کمیسیون تلفیق مجلس را تکذیب کرد و با اشاره به این خبر خبرگزاری تسنیم نوشت: «بار دیگر تاکید می‌شود هر گونه خبر درباره میزان و چگونگی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مستقیم و صرفا از سوی سخنگوی دولت یا دفتر ایشان اطلاع‌رسانی می‌شود.»

توجه به این نکته ضروری است که حتی مصوبات کمیسیون تلفیق نیز به معنای تصویب نهایی تبصره‌های لایحه بودجه نیست. جزئیات لایحه بودجه با رای نمایندگان در صحن علنی مجلس، به مصوبات قانونی تبدیل می‌شود.