برگزاری مراسم سالگرد 9 دی عكس: ایرنا

همزمان مراسم گرامیداشت روز ۹ دی با حضور جمعی از مردم و مسوولان کشوری و لشکری روز گذشته در شبستان مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد. سخنران این مراسم آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب و عضو مجلس خبرگان رهبری بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، این مراسم از ساعت 9 صبح آغاز و بیانات مقام معظم رهبری درباره فتنه ۸۸ و ۹دی پخش شد. همچنین در ادامه حجت‌الاسلام سید‌محمود حسینی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران درباره فتنه 88 و یوم‌الله 9 دی سخنرانی کرد. سعید حدادیان مداح اهل بیت نیز به مداحی پرداخت و بعد از آن آیت‌الله محسن اراکی به سخنرانی پرداخت.

انتقاد از وضعیت فضای مجازی

آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب در سخنرانی خود اظهار کرد: ما می‌دانیم دشمن بار دیگر قصد فتنه‌انگیزی میان مردم از طریق فضای مجازی و حصر اقتصادی را دارد، اما ملت ما ملت ۹ دی،‌ ۱۹دی، عاشورایی و حسینی است. ملت علوی در مقابل دشمن شکست نخواهد خورد. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: ما انتظار داریم مسوولان دولت با موضع محکم و شجاعانه دشمن را از تحمیل خواسته‌هایش بر ما مایوس کند که این اراده را ما در مسوولان می‌بینیم و مسوولان بدانند که اگر در مقابل آمریکا ایستادگی کنند مردم پشت آنها خواهند ماند و از آنها حمایت خواهند کرد؛ زیرا ما خدا را داریم.

آیت‌الله اراکی درباره وضعیت فضای مجازی اظهار کرد: در فضای مجازی امروز با یک هجوم بی‌رحمانه دشمن به مقدساتمان روبه‌رو هستیم که دشمن از پنجره فضای مجازی همه ارزش‌ها و هستی ما را مورد تجاوز قرار داده است. تمام هویت ما اسلام، قرآن و فرهنگ علوی، حسینی و فاطمی است. ما نخواهیم گذاشت که رسول خدا(ص)‌ در این عرصه‌ هجمه‌های فضای مجازی تنها بماند. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهار کرد: اجازه نخواهیم داد قرآن کریم پاره پاره شود؛ ما فضای مجازی را اصلاح خواهیم کرد و در عرصه فرهنگ اقتصاد و سیاست تا به حال مبارزه کردیم و به این مبارزه تا نابود شدن دشمن ادامه خواهیم داد. عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز، روز هوشیاری و بصیرت است نباید بگذاریم دشمن به صفوف به هم پیوسته ملت رخنه کند و اجازه ندهیم دشمن با فشار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ما را به جان هم بیندازد. ما باید ملت واحد با سپاه،‌ بسیج، ارتش، دولت و اراده در صفوف واحد با رهبری مقام معظم رهبری توطئه‌های دشمن را خنثی کنیم.

قطعنامه تجمع نهم دی‌ماه

همچنین در پایان این مراسم قطعنامه تجمع نهم دی‌ماه سال ۱۳۹۶ از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی منتشر شد. در بخشی از این قطعنامه آمده است: ضمن دعوت همگان بر بصیرت‌افزایی و تاکید بر حفظ اتحاد و یکپارچگی آحاد ملت متدین و زمان‌شناس ایران اسلامی و آمادگی کامل برای مقابله با صلابت در برابر فتنه‌های جدید استکباری ـ صهیونیستی علیه نظام مقدس اسلامی، نسبت به هر نوع مسامحه، غفلت و همراهی خواسته و ناخواسته عناصر داخلی با دشمنان دیرین امت ولایی ایران و بهانه‌دادن به دست ضد انقلاب عنود، بسترسازی یأس و کاستن از شور و نشاط مردمی، هشدار جدی و قاطع داده و بر هوشیاری بیش از پیش مسوولان ذی‌ربط در برابر فتنه جدید استکبار تاکید می‌کنیم. به گزارش «ایسنا» در بخش دیگری از این قطعنامه آمده است: ضمن تاکید بر ضرورت اهتمام مجدانه مسوولان   بر حل مشکل معیشتی مردم و مبارزه با تورم روزافزون؛ هر نوع فتنه‌گری به بهانه‌های واهی و عوام‌فریبانه که خواست ضدانقلاب و همسویی با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و رژیم ددمنش اشغالگر قدس شریف است را شدیدا محکوم کرده و با حمایت از ارکان و قوام نظام مقدس دینی و رصد هوشمندانه تحرکات مشکوک اخیر دشمنان ملت، حضور آگاهانه و پرشورتر از قبل خود در صحنه و دفاع جانانه از آرمان‌های والای امام راحل عظیم‌الشأن و حفظ میراث گرانسنگ آن عزیز سفر کرده را اعلام می‌داریم. در بخش پایانی این قطعنامه نیز آمده است: تمامی متصدیان حکومتی در قوای سه‌گانه را به اهتمام حداکثری بر حفظ وحدت و برای بالندگی بیش از پیش نظام مقدس اسلامی و بالا بردن توان مقابله با تحریم‌های ظالمانه و فتنه‌های جدید شیطان بزرگ آمریکا، عملیاتی‌کردن اقتصاد مقاومتی مورد تاکیدات مکرر حکیمانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) را مصرانه خواهانیم.

اعتراض در این نظام آزاد است

همزمان با تهران، روز گذشته مراسم گرامیداشت سالروز حماسه ۹ دی درکرمان و با سخنرانی احمد خاتمی برگزار شد. به گزارش «ایسنا» او با اشاره به اینکه نام حوادث روزهای اخیر را فتنه جدید می‌گذارم، اظهار کرد: شباهت این حوادث با فتنه ۸۸ این است که اصل نظام اسلامی را مورد هدف قرار داده‌اند و سخن از اصلاح طلب و اصولگرا نیست. خاتمی با بیان اینکه اعتراض در این نظام آزاد است مگر اینکه مخل استقلال نظام باشد، گفت: مردم فریاد می‌زنند مرگ بر گرانی. باید به داد مردم برسند.

او همچنین گفت: معترضانی که دنبال مالشان هستند باید مراقب باشند ضدانقلاب سوار بر این موج نشود و اگر سوار شد باید تودهنی به آنها بزنند و اظهار وفاداری به ولایت کنند. خاتمی با بیان اینکه تعداد اندکی از جمعیت قم در روز وفات حضرت معصومه سلام‌الله علیها تجمع کردند، تصریح کرد: اعلام می‌کنم ضدانقلابی که در این ماجراها بودند، به‌خصوص آنها که در مشهد در جوار مرقد امام رضا علیه‌السلام شعارهای هنجارشکن دادند، شایسته اشد مجازات هستند.

واکنش به انتقاد از قوه‌قضائیه

امام جمعه موقت تهران همچنین اظهار کرد: در فتنه جدید نیز مانند فتنه ۸۸ معیار ولایت است و باید گوش به زنگ رهنمودهای ولایت باشیم. افراط و تفریط ممنوع و غلط است. ما با شعار مرگ بر مسوولان نظام مخالف هستیم؛ زیرا سران قوا مشروع و دارای تایید ولایت هستند. او با بیان اینکه کسی که می‌گوید رئیس قوه‌قضائیه غاصب است، معنای حرفش تعریض به ولایت است، عنوان کرد: رئیس قوه‌قضائیه منصوب ولایت است و اگر ایراد و اشکالی دارید، انتقادات سازنده را راحت مطرح کنید. زیر سوال بردن کلیت نظام و نیروهای مسلح و شورای نگهبان کار ضدانقلاب است. خاتمی با بیان اینکه کسی که نان و نمک نظام را خورده، اکنون حرف‌هایی می‌زند که حرف ضد انقلاب است، تصریح کرد: خط ما این است و تند و کُند نمی‌رویم.

هشدار به حلقه وصل اغتشاشات اخیر

خاتمی در ادامه گفت: معرکه‌گردان صحنه این اغتشاشات و حلقه وصلی که تحریک می‌کند جاهای مختلف شلوغ شود، سایت آمدنیوز است و مردم باید بدانند حامی مالی این سایت بهایی‌ها هستند و از آمریکا دستور می‌گیرد و این سایت آتش بیار معرکه است و از مسوولان وزارت ارتباطات می‌خواهم اگر توانش را دارند این سایت ضدانقلاب را له کنند و اجازه ندهند این سایت ضدانقلاب فرآورده‌های انقلاب اسلامی را از بین ببرد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه اظهار کرد: ما با فضای مجازی مخالف نیستیم، این فضا یک ظرف است که می‌توان یک فرصت یا بحران باشد. خاتمی تصریح کرد: در فتنه جدید، فضای مجازی دارد بحران‌آفرینی می‌کند و ما می‌گوییم مدیریت این فضا نباید دست آمریکا و اجانب باشد. خاتمی تصریح کرد: به بازی خورده‌ها و ضدانقلاب‌ها می‌گویم، حضور در تجمعات این چنینی به معنی سرباز استکبار بودن است و تردید نکنید که خاستگاه فتنه جدید رژیم صهیونیستی است.

یادداشت مطهری

علی مطهری، نایب رئیس مجلس نیز در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: نهم دی روزی است که در آن، مردم ایران که می‌دیدند اساس انقلاب اسلامی در خطر است، قطع نظر از خطاهای دو طرف حوادث سال ۸۸، با هدف حفظ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به میدان آمدند. بنابراین بسیاری از معترضان به انتخابات سال ۸۸ نیز در آن راهپیمایی‌ها شرکت داشتند.