پس از آنکه برخی از مردم ایران در اعتراض به وضع نامساعد اقتصادی و فساد اداری به خیابان‌ها آمدند، دونالد ترامپ و همکاران او در کاخ سفید سعی کرده‌اند تا با پیام‌های توییتری خود همدردی و حمایت خود را از آنان ابراز کنند. این صاحب‌نظر و استاد آمریکایی اما در مقاله خود ۵ دلیل از بی‌اهمیتی تظاهرات کنونی ایران برای ترامپ و ریاکارانه بودن اظهارات او ارائه می‌کند. این ۵ دلیل به شرح زیر است.

۱- اگر ترامپ به معترضان ایرانی اهمیت می‌داد، آغوش خود را به روی ایرانیانی که قصد مهاجرت به آمریکا دارند می‌گشود. او نه تنها این‌کار را نکرده است، بلکه با فرمان مهاجرتی خود صدور ویزا برای ایرانی‌ها و ورود آنها به خاک آمریکا را ممنوع کرده است. او که حتی اجازه نداده است یک مادربزرگ برای حضور در مراسم ازدواج نوه خود به آمریکا سفر کند، آیا به فکر رفاه مردم ایران است؟!

۲- در تظاهرات این روزهای ایران نارضایتی مردم از وضع اقتصادی مطرح است. اما دونالد ترامپ و تمام نهادهای آمریکایی تاکنون به‌واسطه تحریم‌های سنگین و اثرگذار بر معیشت مردم سعی کرده‌اند دولت ایران را تحت فشار قرار دهند. تحت تأثیر تحریم‌های گسترده و فلج‌کننده‌ای که ترامپ عقیده دارد به اندازه کافی شدید نیستند، بسیاری از خانواده‌ها برای تأمین داروهای مورد نیاز بیماران خود با مشکل مواجه شده‌اند. بسیاری از مشکلات این روزهای اقتصاد ایران ناشی از تحریم‌های گسترده دولت آمریکا و خودداری کنگره آمریکا از لغو تحریم‌ها پس از توافق هسته‌ای است.

۳- همدردی ترامپ با قشر کارگری که از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند در منش او نیست. در واقع این همدردی به این خاطر است تا وانمود کند به فکر مردم ایران است. به عقیده صاحب‌نظران قانون بودجه ترامپ، زندگی میلیون‌ها آمریکایی که در تنگنای اقتصادی به سر می‌برند را به فقر مطلق خواهد کشاند. همچنین ترامپ سعی می‌کند بیمه سلامت ۲۶ میلیون آمریکایی را لغو کند. او حتی حاضر نشد به‌خاطر عقاید نژادپرستانه خود به شهروندان آمریکایی ساکن پورتوریکو برق برساند. اگر ترامپ در ایران در قدرت بود، معترضان این کشور به مراتب با تهدیدات گسترده‌تری روبه‌رو بودند.

۴- تمامی انتقاداتی که معترضان در ایران دارند را می‌توان به‌طور مشابه به ترامپ نسبت داد. او در گفت‌وگویی که به تازگی با «نیویورک‌تایمز» داشت، اعلام کرد هر کاری را بخواهد می‌تواند انجام دهد. او مدعی شد می‌تواند وزارت دادگستری آمریکا را بخرد.

۵- ترامپ در ازای تلاش برای مقابله با حل اختلافاتش با ایران، خود را وقف پادشاهان آل‌سعود کرده است. او از بمباران‌هایی که ائتلاف سعودی علیه مردم مظلوم یمن به راه‌ انداخته‌اند، حمایت می‌کند.