رمزگشایی از نقش آل‌سعود در ناآرامی‌ها عکس: برنا قاسمی، ایسنا

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی برخی جزئیات دخالت‌های عربستان سعودی در حوادث اخیر ایران را بیان کرد و گفت مسلما سعودی‌ها از ایران پاسخ مناسبی دریافت خواهند کرد و از جایی که نخواهند فهمید این پاسخ را می‌گیرند. همزمان توییتر در بخش trendsmap اعلام کرده که حجم انبوهی از توییت با هشتگ تظاهرات سراسری از عربستان منتشر شده است. اوایل سال‌جاری نیز محمد بن‌سلمان در گفت‌وگو با شبکه «ام‌بی‌سی» وعده کشاندن جنگ به داخل مرزهای ایران را داد و مدعی شده‌ بود که منتظر نخواهیم نشست که ایران جنگ را به داخل مرزهای سعودی بکشاند.

به گزارش «ایسنا» دریابان علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین اظهار کرد: «دشمنی آمریکا و به‌ویژه دونالد ترامپ با ایران در این مرحله دشمنی غیرقابل تصوری نیست و دلایل این مساله کاملا برای ما روشن است. در واقع آمریکا هرچه در منطقه خاورمیانه کاشته بود به شکل کامل از دست داد و به قول خودشان بیش از دو تریلیون دلار هزینه کردند اما امروز شما ببینید افغانستان، عراق، سوریه و لبنان چه وضعی دارند و هم‌پیمانان آمریکا در چه وضعی به سر می‌برند. پس طبیعی است که با ما دشمنی کنند.» او ادامه داد: «مشکلات اقتصادی تنها مختص ایران نیست. شما ببینید کجای جهان مشکل ندارد؟ ترامپ برای حل مشکلات اقتصادی خود ۴۰۰ میلیارد دلار در منطقه خاورمیانه درو می‌کند و با به راه انداختن رقابت میان کشورهای منطقه، این کشورها را غارت می‌کند تا چرخ اقتصادی خودش را به گردش در بیاورد. همان‌طور که در آمریکا مشکلات اقتصادی وجود دارد، در ایران نیز مشکلات اقتصادی هست؛ مشکلاتی که ناشی از جنگ، تحریم و ناشی از برخی نقاط ضعف مدیریتی ماست. ما به اینها واقف هستیم و می‌دانستیم که این مسائل به‌طور قطعی و به‌صورت طبیعی می‌تواند مورد سوال مردم واقع شود.»

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی افزود: «از جمله دلایل داخلی این اعتراض‌های خیابانی، نارضایتی بخشی از مردم ایران از وضعیت اقتصادی بود. یکی دیگر از دلایل داخلی اعتراض‌ها نارضایتی ملت از رفتار رسانه‌های داخلی بود.» شمخانی اظهار کرد: «هشتگ‌ها در واقع یک جنگ نیابتی علیه ملت ایران است. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته شاید ۲۷ درصد از هشتگ‌هایی که جدیدا به راه افتاده متعلق به سعودی‌هاست. البته این هشتگ‌ها متعلق به مردم سعودی نیست بلکه دولت سعودی یعنی دولت محمد بن‌سلمان این هشتگ‌ها را به راه می‌اندازد و عوامل اجرایی این کار، اسرائیلی و غربی هستند. هشتگ‌ها درخصوص اوضاع ایران از آمریکا، انگلیس و عربستان به راه افتاده است.» او افزود: «آنها یک سازمان درست کرده‌اند و افرادی از خارج از سعودی برای اداره این سازمان آورده‌اند چون سعودی‌ها خودشان چنین توانی را ندارند. همچنین منافقین نیز مسلما ابزارها و پیاده‌نظام این سازمان هستند. مسلما سعودی‌ها از ایران پاسخ مناسبی دریافت خواهند کرد و از جایی که نخواهند فهمید این پاسخ را دریافت خواهند کرد. خاندان حاکم بر سعودی به خوبی خطر پاسخ ما را می‌داند.» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تاکید کرد: «سعودی نمی‌تواند با مداخله در ایران و تحریک ملت هوشیار ایران بر زیان‌هایی که در یمن ایجاد کرده است، سرپوش بگذارد.» شمخانی گفت: «حساسیت ملت ایران نسبت به مداخله سعودی در امور ایران بیش از حساسیت‌شان نسبت به مداخله‌گری‌های ترامپ است. ما هیچ وقت نمی‌خواستیم ملت ایران تا این اندازه نسبت به خاندان حاکم بر عربستان دشمنی داشته باشد اما دشمنی ملت ایران علیه خاندان حاکم بر عربستان ناشی از طرز رفتار سعودی‌ها است.» او اضافه کرد: «دشمنی غرب با ایران نیز یک دشمنی احمقانه است و برخی کشورها فهمیده‌اند که منافعی در خلیج‌فارس دارند. هدف از دخالت خارجی سازمان‌یافته این است که جلوی پیشرفت ایران گرفته شود. بیگانگان می‌خواهند حرکت رو به جلوی ایران را از داخل بر هم بزنند.» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پایان اظهار کرد: «آنچه در ایران رخ داده است طی چند روز پایان می‌یابد و جای هیچ‌گونه نگرانی در این‌باره نیست.»

وعده بن‌سلمان

ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۶ در گفت‌وگو با شبکه سعودی «ام‌بی‌سی» با بیان اینکه کشورش هدف ایران است، مدعی شد که تهران قصد رسیدن به مکه را دارد. بن‌سلمان با رونمایی از فاز جدید اقدامات عربستان علیه ایران گفت: «ما منتظر نخواهیم شد که جنگ در عربستان در بگیرد، بلکه تلاش خواهیم کرد که جنگ نزد خودشان در ایران باشد نه در عربستان.» ناظران این اظهارات بن‌سلمان را مرتبط با حمایت‌های مادی و معنوی عربستان از گروه‌های نیابتی و شبه‌نظامی تروریست در مرزهای ایران می‌دانند. بن‌سلمان همچنین در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوهای منطقه‌ای با ایران مدعی شد که این اقدام به‌دلیل ایدئولوژی شیعیان امکان‌پذیر نیست. مشابه این اظهارات را دیگر مقامات سعودی همچون عادل الجبیر وزیر امور خارجه و ترکی فیصل شاهزاده متنفذ سعودی نیز سر داده‌اند. البته ولیعهد سعودی پیش‌تر و در ۱۷ دی ماه ۱۳۹۴ در مصاحبه با «اکونومیست» اعلام کرده بود که جنگ با ایران سرآغاز جنگی بسیار بزرگ در منطقه است و ما اجازه وقوع چنین اتفاقی را نمی‌دهیم. عربستان در دو سال گذشته و پس از قطع روابط سیاسی و اقتصادی با ایران، به انحای مختلف درصدد بوده تا به ایران ضربه بزند. تحلیلگران بخشی از اعتراضات اخیر در ایران را ناشی از حمایت‌های رسانه‌ای عربستان از اغتشاشگران می‌دانند که در روزهای اخیر این تلاش‌ها حجم وسیعی را به خود اختصاص داده است.

تلاش رسانه‌ای سعودی‌ها

در ارتباط با سخنان علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی، توییتر در بخش trendsmap اعلام کرده که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ هزار و ۵۰۰ توییت با هشتگ تظاهرات سراسری از عربستان منتشر شده و سعودی‌ها این‌گونه مردم ایران را دعوت به برپایی تجمع کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، از بعد از ظهر روز شنبه هفته جاری پیرو برپایی چند تجمع در انتقاد به مسائل اقتصادی در شهرهایی مانند مشهد، تهران و برخی مراکز استان‌ها از میان تجمع‌کنندگان گروه‌های کوچکی از افراد اقدام به حمله به مراکز دولتی، بانک‌ها و تخریب اماکن عمومی کردند.  از ابتدای این تجمعات، مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلفی دعوت به تجمع می‌شدند که یکی از مهم‌ترین این دعوت‌ها از طریق شبکه اجتماعی توییتر صورت گرفته است. در این شبکه اجتماعی، #اعتراضات_ سراسری هشتگ اصلی اغتشاشگران است که دعوتنامه‌ها برای حضور در تجمعات و حمله به مراکز دولتی و دستگاه‌های خدمات‌رسان عمومی، ذیل این هشتگ منتشر می‌شود. توییتر به‌تفکیک مشخص‌ کرده که این هشتگ‌ از کدام نقاط ایران و جهان زده شده است. تا این لحظه در ظرف زمانی یک روز گذشته (دوشنبه ۱۱ دی)، ۱۳۱ هزار و ۱۰۰ توییت ذیل این هشتگ منتشر شده که توییتر با پارامترهای مختلفی نشان می‌دهد که ۲۵ درصد کاربرانی که با این هشتگ توییت کرده‌اند، از داخل عربستان سعودی توییت‌های خود را منتشر کرده‌اند.

 

شمخانی