بازگشت آرامش به شهرها عکس: میزان

همزمان سرلشکر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا‌و‌سیما و شبکه خبر، شکست فتنه ۹۶ در کشور را اعلام کرد و گفت: امروز می‌توانیم بگوییم روز پایان فتنه ۹۶ است. آمادگی امنیتی ما و بصیرت مردم باعث شد دشمن شکستی دوباره را تجربه کند؛ چراکه اگر وضعیت ما مانند مصر، تونس و لیبی بود شاید جمهوری اسلامی ایران ضرر جبران‌ناپذیر را تجربه می‌کرد.به گزارش میزان، او با بیان اینکه حجم تخریب‌ها و گستردگی فتنه در سال ۸۸ بسیار بیشتر از فتنه ۹۶ بود، افزود: آن فتنه، فتنه‌ای سیاسی بود، اما فتنه اخیر پراکندگی بیشتری داشت. فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به ادعای برخی مسوولان استان خراسان رضوی مبنی‌بر دخالت جریان منسوب به یکی از مسوولان سابق آغاز این تجمع و اعتراض در مشهد و برخی مناطق دیگر که در ادامه از دست رها شد و به اغتشاش و فتنه رسید، گفت: این موضوع با فراخوان یکی از سایت‌هایی صورت گرفت که وابسته به شخصی است که این روز‌ها زبان به مخالفت‌خوانی نسبت به اصل و ارزش‌های نظام گشوده است.سرلشکر جعفری تاکید کرد: نیرو‌های امنیتی در حال بررسی این مساله هستند و اگر به دخالت این مسوول سابق برسند، قطعا متناسب با وضعیت و درخواست ناجا با او برخورد خواهند کرد.سرلشکر جعفری تاکید کرد: کشته‌سازی یکی از برنامه‌های اصلی فتنه‌گران و اربابان آنها در اغتشاشات اخیر بود و می‌خواستند کاملا به‌صورت جدی و هدفمند جان مردم چه کودک و چه بزرگ را بگیرند و به گردن حکومت اسلامی ایران بیندازند.او گفت: این کشته‌سازی‌ها را در قهدریجان، ایذه و نجف‌آباد دیدیم که حتی دو برادر بسیجی را با گلوله ساچمه‌ای و چاقو به شهادت رساندند و این جنایات را از لابه‌لای جمعیت هدایت می‌کردند.

او تاکید کرد: اگر در این شرایط آمادگی‌های امنیتی نبود، شدت این فتنه بسیار گسترده‌تر از این می‌شد و ازسوی دیگر شرایط فضای مجازی نیز به هیچ‌وجه مناسب نبود و برخی به علت مصالح یا بی‌توجهی به هشدار‌ها کنترل این فضا را از دست دادند.سرلشکر جعفری افزود: بسیاری از اغتشاش‌گرانی که از روز جمعه به بعد در مرکز فتنه بودند همه آموزش دیده ضدانقلاب و منافقین بودند که دستگیر شدند و به‌شدت با آنان برخورد خواهد شد. به گزارش خبرآنلاین، فرمانده سپاه گفت: در فتنه اخیر سپاه تنها در سه استان اصفهان، لرستان و همدان به‌طور محدود وارد عمل شد. بیشترین اجتماع شهری در این فتنه در اوج آن تجمعی ۱۵۰۰ نفری بود و در کل کشور در اوج اغتشاشات نیز حدود ۱۵ هزار نفر حضور داشتند. او تصریح کرد: سپاه آماده است به کمک دولت بشتابد و برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی نیروهای خود را متمرکز کند تا با کمک هم از این بحران عبور کنیم.به گزارش «ایرنا» سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی نیز اعلام کرد: وضعیت در آرامش کامل است و به‌نظر می‌رسد در چند روز آینده تحرکات به حداقل ممکن برسد.در همین ارتباط روز گذشته مردم با حضور گسترده در راهپیمایی«شکوه‌وحدت» در اکثر شهرهای کشور ناآرامی‌های اخیر در کشور را محکوم کردند. به گزارش «ایرنا» لرستان، قم، کرمانشاه، خوزستان، ایلام، گلستان، استان مرکزی، خراسان شمالی، بوشهر، اردبیل،البرز، هرمزگان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، مازندران، همدان و گیلان دیروز صحنه راهپیمایی بزرگ مردم در اعتراض به تجمعات غیرقانونی اخیر در کشور بود.

تاکید روحانی بر تداوم آرامش در کشور

از سوی دیگر روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت، از بررسی حوادث اخیر در کشور در جلسه دیروز هیات دولت خبر داد و گفت: رئیس‌جمهوری در این جلسه ضمن تاکید بر تداوم آرامش در کشور خواستار ریشه‌یابی آن شد. به گزارش «ایرنا» او با اشاره به ماموریت وزیر کشور به‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور گفت: رئیس‌جمهوری از وزیرکشور و نیروی انتظامی خواست که این آرامشی که در یکی، دو شب گذشته به‌وجود آمده است، پایدار بماند. به گزارش «ایسنا» واعظی افزود: مساله مطالبات مردمی موضوع امروز نیست و تاکنون هیچ دولتی نتوانسته با سیاست‌های خود همه مردم را راضی کند. این دولت از روز اول صدای مردم را شنید و براساس نیاز مردم عمل کرد.

بازگشت آرامش به شهرهای کشور

در همین حال طی دو شب گذشته شهرهای کشور شب‌های آرام‌تری را پشت‌سر گذاشته‌اند. به گزارش الف، برخلاف آنچه دوشنبه شب از اصفهان خصوصا نجف‌آباد و قهدریجان گزارش شده بود، سه‌شنبه شب فضای این دو شهر به همراه شهرهای کهریزسنگ، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، فولادشهر و کاشان آرام بود. تهران، خوزستان و کردستان نیز سه‌شنبه شب آرامی را پشت‌سر گذاشتند.به گفته حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، آرامش به این استان بازگشته است.حاجی رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب استان البرز نیز با تاکید بر آرامش کرج طی دو روز گذشته از دستگیری سه نفری که موسسه کوثر و یک اتوبوس را آتش‌زده بودند، خبر داد. از سوی دیگر محمدحسین صادقی، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه هم با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن هشدار به فعالان شکل‌گیری و هدایت تجمعات غیرقانونی اخیر در کرمانشاه، از دستگیری تعدادی از عوامل اصلی تحریک به ایجاد تجمع و هدایت آشوب‌های خیابانی در این شهر خبر داد. به گزارش «ایرنا» سید‌سعید شاهرخی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: عوامل اصلی تخریب اماکن و اموال عمومی در شهرستان تویسرکان شناسایی و دستگیر شدند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان پیشتر اعلام کرده بود که ناآرامی‌های اخیر استان منجر به «ازدست‌دادن» سه تن و مجروح شدن ۳۰ تن شده است. به گزارش «ایلنا» دادستانی شهرستان اسلام‌آباد غرب نیز از دستگیری ۵ نفر از لیدرهای تجمعات اخیر در این شهرستان خبر داد. در خبری دیگر به گزارش خبرآنلاین، علیرضا رادفر معاون سیاسی-امنیتی استانداری آذربایجان‌غربی از بازداشت ۳۰ نفر در تجمعات اخیر در این استان خبر داد.

تکذیب برخی شایعات

در پی اعتراضات اخیر در برخی شهرهای کشور، شایعاتی ایجاد شد که روز گذشته مقامات کشور آنها را تکذیب کردند. در همین رابطه محسن کوهکن در گفت‌وگو با «ایلنا» تیراندازی به سمت ساختمان فرمانداری شهرستان لنجان را تکذیب کرد و گفت: لنجان در این چند روز اخیر یکی از آرام‌ترین مناطق بوده است و هیچ تخریب یا تیراندازی در این شهر رخ نداده است. در همین ارتباط سید‌محسن سجاد، فرماندار شهرستان لنجان شایعات مربوط به تخریب ساختمان فرمانداری این شهرستان و به گلوله بسته شدن این ساختمان را تکذیب کرد. سید‌محمد جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر نیز در گفت‌وگو با خانه ملت، به آتش کشیده شدن حوزه علمیه این شهر توسط افراد شرور را تکذیب کرد.

مراحل اولیه تحقیقات

در همین حال به گزارش «ایسنا» غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران گفت: بازداشت اغتشاشگران و آشوب‌طلبان در جریان اتفاقات اخیر، مراحل اولیه تحقیقات را می‌گذراند و با تکمیل تحقیقات اطلاع‌رسانی مناسبی صورت می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، او از همکاران قضایی خود خواست تا حداکثر مجازات‌ را برای عوامل و سرشاخه‌های اصلی این جریان در نظر بگیرند.

 

08-01