سید محمود واعظی درباره بیانیه برخی از دانشجویان دانشگاه‌ها مبنی‌بر استعفای رئیس‌جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام و انتشار آن در برخی از سایت‌های منتقد دولت،‌ گفت: من چنین چیزی را نشنیده‌ام. کسانی که این‌گونه اظهارنظر می‌کنند باید جای پایشان را در شروع حرکات اخیر در مشهد هم ببینید.

راه‌حل پس گرفتن فضای خبری

حسام‌الدین آشنا نیز با اشاره به حوادث اخیر در توییتر خود نوشت: مشکل در حوزه افکار عمومی، عدم‌اعتماد کافی به سخنگویان رسمی و رسانه ملی، بی‌نظمی رسانه‌ای و عدم‌وحدت منابع خبررسانی رسمی است. کشور از این گردنه هم عبور خواهد کرد، اما راه‌حل واقعی تغییر روند خبررسانی رسمی و بازپس‌گیری فضای خبری از برخی کانال‌های تلگرامی و من‌‌وتو و بی‌بی‌سی است.

دولت‌‌ستیزکردن جامعه به نفع امنیت ملی نیست

همچنین به گزارش «ایرنا» حمید ابوطالبی، مشاور رئیس‌جمهوری روز جمعه در صفحه توییتر خود نوشت: در خطبه‌های روز گذشته نمازهای جمعه: «به‌حق بودن شروع اعتراضات... در این شلوغی‌ها نباید حق گم شود... حرف مردم بالاخره باید شنیده شود... مطرح شد؛ سخنانی نیکو و مبین این امر که این حق به رسمیت شناخته شده و قرار است همیشه به آن احترام گذاشته شود؛ چراکه مبنای آن قانون اساسی بوده و ربطی به دولت‌ها ندارد.»

او در توییتی دیگر افزود: اما ضرورت دارد بپذیریم که فعال شدن لایه‌های پیچیده اعتراضات اجتماعی، نمی‌تواند گزینشی و صرفا اقتصادی باشد؛ زیرا انرژی آزادشده از کنش‌های اجتماعی مبتنی‌‌بر نارضایتی‌های چنددهه‌ایِ اقتصادی، عامل تحرک و گسترش دیگر لایه‌های کنشگری اجتماعی است. ابوطالبی تاکید کرد: بنابراین باید نسبت به گام‌برداشتن در این حوزه هوشیار باشیم، چراکه گسست‌ اجتماعی برآمده از آن، به آسانی ترمیم نشده؛ دولت ‌ستیزکردن جامعه به نفع امنیت ملی نبوده و راه‌‌حل مشکلات مزمن کشور، سوق دادن کنش‌ها و لایه‌های نارضایتی به سمت دولت نیست. همه باور دارند تمام تحولات پس از انتخابات به هم مرتبط هستند.

تحلیل ابتکار از حوادث اخیر

در همین حال روز گذشته معصومه ابتکار، معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ضمن ارائه تحلیل خود درخصوص بازداشت‌شدگان حوادث اخیر که اغلب جوانان هستند، تاکید کرد که مطالبات جوانان نسل دهه ۷۰ و ۸۰ نیازمند شنیده شدن است و باید حق پرسشگری و چالش‌گری آنها را به رسمیت شمرد.