حرف مردم باید شنیده شود

به گزارش «ایرنا» راهپیمایی باشکوه ابراز حمایت مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی و اعلام وحدت و همدلی آحاد مردم و مسوولان در دفاع از آرمان‌های والای انقلاب، روز گذشته علاوه‌بر تهران، در شهرستان‌های قرچک، پیشوا، شهریار، ملارد، دماوند، فیروزکوه، ورامین، پردیس، بهارستان، ری، شمیرانات، قدس، پاکدشت، رباط کریم و اسلامشهر نیز برگزار شد. روز پنج‌شنبه نیز برخی از شهرهای کشور از جمله استان خراسان رضوی، اصفهان، بابل تا چالوس و نکا و قائمشهر، خوزستان، ارومیه و اردبیل، شیراز و بوشهر در راهپیمایی‌هایی اتفاقات اخیر در کشور را محکوم کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این راهپیمایی‌ها روز گذشته در برخی استان‌ها از جمله کرمان، گیلان، خراسان شمالی و آذربایجان شرقی نیز برگزار شد.

تحلیل دادستان کل از ناآرامی‌ها

در همین راستا، دادستان کل کشور با افشای جزئیات اتاق عملیات ناآرامی‌های اخیر کشور گفت: این پروژه متشکل از سه ضلع آمریکایی، صهیونیستی و سعودی است که از چهارسال قبل برای ایجاد ناآرامی در ایران طراحی شده بود. به گزارش «ایرنا» محمدجعفر منتظری روز پنج‌شنبه در همایش مطالبات مقام معظم رهبری در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفای قم افزود: طراح اصلی این پروژه، یک آمریکایی به نام مایکل اندریا، مسوول سابق مبارزه با تروریسم سازمان سیای آمریکا است و اتاق عملیاتی متشکل از سه ضلع آمریکا، صهیونیسم و آل‌سعود نیز برای این ناآرامی‌ها تشکیل شده بود که به‌طور عمده، برنامه‌ریزی آن به عهده مایکل و یکی از افسران اطلاعاتی وابسته به موساد انجام می‌شد و هزینه آن هم به عهده آل‌سعود بود.

او نام این پروژه را «دکترین همگرایی نتیجه‌بخش» اعلام کرد و افزود: براساس اطلاعات به‌دست‌آمده، این اتاق فکر با مطالعات فراوانی که طی سال‌های گذشته انجام دادند، پویش‌های اعتراضی مطالبه‌گر تحت‌عنوان «نه به گرانی»؛ «نه به پرداخت قبوض» و «پویش مال‌باختگان و بازنشستگان» در کشور به راه انداختند.

منتظری با بیان اینکه منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، برخی ملی‌گراها و چپی‌ها نیز نماینده‌ای در این اتاق عملیات داشتند، گفت: برای اجرای این پروژه دو طرح تونسی و طرح لیبیایی براساس حرکت‌های اجتماعی در لیبی و تونس مورد مطالعه قرار گرفته بود که در طرح تونسی، حرکت‌های اجتماعی از مرکز به پیرامون انتقال می‌یافت و در طرح لیبیایی، حرکت‌های اجتماعی از پیرامون شروع و به سمت مرکز کشیده می‌شد؛ اما با ارزیابی که این اتاق فکر انجام داد، نهایتا اجرای طرح لیبیایی یعنی حرکت از حاشیه به سمت مرکز را برای اجرا در کشورمان انتخاب کردند.

او با بیان اینکه این اتاق عملیات برای اجرای طرح دو اتاق عملیات در اربیل عراق و هرات افغانستان برای ورود تکفیری‌های داعشی به داخل ایران در خلال اجرای این ناآرامی‌ها پیش‌بینی کرده بود، گفت: استفاده کردن از جریان تکفیری‌ها و به میدان آوردن داعش و گروه‌های همسو با آن، وارد کردن سلاح و کشاندن این جریان به مرکز کشور و در نهایت ایجاد ناامنی مسلحانه و به اصطلاح خودشان، گرفتن مراکز مهم و یکسره کردن کار در بهمن‌ماه به‌خصوص تا ۲۲ بهمن، برنامه دشمنان نظام از به راه انداختن این ناآرامی‌ها در کشور بود.

منتظری سلب اعتماد از دستگاه‌های تاثیرگذار در برقراری امنیت در کشور را از جمله مقدمه‌های این پروژه طی ماه‌های گذشته دانست و گفت: از ماه‌ها پیش، عده‌ای به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، دانسته یا نادانسته برای سلب اعتماد عامه مردم از دستگاه‌های تاثیرگذار بر ایجاد امنیت، با هدف قرار دادن قوه‌قضائیه و سپاه پاسداران به‌دنبال ایجاد ناامیدی در جامعه بودند تا اعتماد مردم به نظام و مراکز تصمیم‌گیرنده و موثر کشور را کاهش دهند و با یک حرکت، به تعبیر خودشان که حرکت پایانی است نظام را ساقط کنند.

بزرگ‌ترین عوامل ناآرامی

منتظری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: هر چه فریاد می‌زنیم و مکاتبات بسیاری انجام دادیم که تلگرام در جامعه دارد به اخلاق، اقتصاد کشور و امنیت جامعه لطمه می‌زند و باید به جای آنها، از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنیم ولی کسی گوش نمی‌دهد. دادستان کل کشور تصریح کرد: تلگرام و اینستاگرام از بزرگ‌ترین عوامل و بسترهای تاثیرگذار در ناآرامی‌های اخیر در کشور بوده است. او با تاکید بر اینکه نباید فضای مجازی را که در همه ارکان زندگی مردم وارد شده است، در اختیار دشمن قرار داد، گفت: این بزرگ‌ترین خیانت به جامعه است که فضای مجازی را در اختیار کامل دشمن قرار داده و آن را مدیریت نکنیم. منتظری همچنین تاکید کرد: نه رهبر معظم انقلاب، نه مسوولان قضایی و نه مسوولان امنیتی و اطلاعاتی معتقد به بستن فضای مجازی نیستند؛ بلکه تاکید دارند که این فضا باید به‌طور صحیح، مدیریت شود.

اعتراض بحق مردم

ائمه جمعه نیز روز گذشته ناآرامی‌های اخیر در کشور را محکوم کردند. در تهران احمد خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: دیدیم که وقتی فضای مجازی محدود شد فتنه فروکش کرد، نگویید که ما با فضای مجازی مخالفیم، ما با فضای مجازی که کلیدش در دست نظام باشد موافقیم. به گزارش «ایسنا» او سپس با بیان اینکه شروع  ناآرامی‌ها از اعتراضات بحق مردمی بود، گفت: اعتراضات مردم بحق بود. مال‌باخته‌هایی بودند که می‌گفتند اگر موسسات مالی مجوز داشتند که باید پول‌هایمان را بدهید که می‌گویند ۹۸ درصد پول‌ها را به مردم داده‌اند. بعد می‌گفتند اگر این موسسات مجوز نداشته چرا جلوی چشم شما چندین سال کار می‌کردند.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: مردم می‌گویند مرگ بر گرانی، کارگران می‌گویند چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند، تا اینجای قصه کسی نگفته که اعتراضات مردم ناحق است، اعتراضات باید قانونی باشد، اصل ۲۷ قانون اساسی هم می‌گوید اعتراضات اگر با سلاح نباشد، برخلاف نظام نباشد و مجوز هم داشته باشد اشکالی ندارد، حرف مردم بالاخره باید شنیده شود. در این شلوغی‌ها نباید حق گم شود. همچنین به گزارش «ایرنا»، خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه حوادث اخیر جلوه‌ای از عقده‌گشایی‌های آمریکا است، گفت: صدایی که به نیابت از ترامپ و نتانیاهو برمی‌خیزد این صدای ملت نیست؛ بلکه صدای بیگانه است. او گفت: خواهش می‌کنم دیگر اینجا بازی جناحی در نیاورند مردم آزادی می‌خواهند و صدایشان شنیده شود، آزادی نیست صدای مردم شنیده نمی‌شود. به گزارش خبرآنلاین او افزود: یکی از تفاله‌های طاغوت گفته بود ۲۲ بهمن ما در ایران هستیم، من به این تفاله و تفاله‌ها می‌گویم جای شما ایران نیست، در اولین قدم قلم پای‌تان را می‌شکنند و بعد چوبه دار برپا می‌کنند.

انتقاد علم‌الهدی از بودجه ۹۷

سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه این شهر تاکید کرد: از زمان هخامنشیان سابقه ندارد در داخل کشور به دست یک ایرانی پرچم ایران به آتش کشیده شود. حتی زمان جنگ با رژیم ستم‌شاهی که عزیزان ما را می‌کشتند پرچم شیر و خورشید شاه را به‌عنوان انقلابی‌گری آتش نزدند. به گزارش «ایرنا» امام جمعه مشهد تاکید کرد: ناپاکانی که به حریم و حرمت کشور توجه نکردند مزدور خارجی بودند، برخی بچه‌های کم سن و سال ۱۶ ساله نیز از روی نادانی در این جریان بودند اما کسی که پرچم ایران را به آتش کشاند ناپاک مزدور بود ولو با شناسنامه ایرانی.

او همچنین گفت: بازیگری سیاسی با معیشت مردم خیانتی آمریکایی و انگلیسی و در حکم سوار شدن بر دوش آنها و لگد زدن بر گرده آنان است.

علم‌الهدی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به بودجه ۹۷ گفت: برای گران شدن ۱۵۰۰ تومانی نرخ بنزین افرادی که ماشین‌های لوکس سوار می‌شوند را معیار قرار ندهید؛ بلکه به کسانی توجه کنید که با یک دستگاه وانت امرار معاش می‌کنند. او ادامه داد: اینکه بگوییم ۸ میلیارد لازم است تا مطالبات مردم از موسسات مالی تسویه شود و این موضوع در دست رسیدگی است، جواب مردم نیست تمام جریان بوروکراسی باید در مدیریت جهادی حل شود و در پیچ و خم قوه‌قضائیه، نظام بانکی و دستگاه‌های اجرایی گیر نکند. اوادامه داد: این آشوب بدون سرکوبگری و شلیک گلوله تمام شد.

تعداد معترضان

از سوی دیگر روز پنج‌شنبه، وزیر کشور، در مراسم تودیع و معارفه استانداران پیشین و جدید سمنان گفت: مجموعه نظام تلاش کرده که در وقایع اخیر بالاترین سطح مدارا و هدایت‌گری را داشته باشد.

به گزارش «ایسنا» عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اشاره به اعتراضات در برخی شهرهای کشور، اظهار کرد: براساس آمار دقیقی که دستگاه‌های مسوول ارائه دادند حداکثر ۴۲ هزار نفر در این اعتراضات شرکت داشتند که جمعیت بالایی نیست. او با بیان اینکه این اعتراضات طبیعی و در همه کشورها وجود دارد، افزود: علت تداوم این اعتراضات در برخی استان‌ها و شهرهای کوچک نیز سطح تعامل و مدارای بالای نظام و نیروهای مسوول با مردم است؛ چراکه در نظام جمهوری اسلامی مردم جایگاه بسیار بالایی دارند. وزیر کشور با بیان اینکه ماجرای اعتراضات اصلا در شورای امنیت ملی هم مطرح نشده است، افزود: این موضوع در همان شورای تامین شهرستان‌ها و در یکی دو مورد در سطح شورای تامین استان‌ها مطرح شده و اصلا به شورای امنیت ملی نرسیده است. همچنین به گزارش خبرآنلاین، وزیر کشور درباره حوادث اخیر با تاکید بر اینکه مردم به دروغ‌پراکنی رسانه‌های دشمن اعتماد نکنند، گفت: تلاش شد اعتراض‌ها با حداقل هزینه‌، بیشترین مدارا و با کمک مردم حل شود. حسین مقیمی، استاندار تهران نیز با اشاره به وقایع اخیر با بیان اینکه عده‌ای هم در این میان موج سواری می‌کنند و به‌دنبال اهداف خود هستند، گفت: معاون اول رئیس‌جمهوری بخشنامه‌ای دادند که براساس آن همه مسوولان با مردم ارتباط داشته باشند.

گزارش نیروی انتظامی به رئیس مجلس

در ارتباط با تجمعات اخیر درکشور، سردار حسن اشتری فرمانده نیروی انتظامی در تماس تلفنی با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گزارشی از آخرین وضعیت حوادث اخیر کشور ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس مجلس در این گفت‌و‌گوی تلفنی از تلاش‌ها و زحمات پرسنل خدوم ناجا در مدیریت و کنترل ناآرامی‌های اخیر تشکر کرده و بر حفظ نظم و امنیت جامعه و حراست از اموال عمومی و شخصی مردم، همراه با سعه صدر تاکید کرد.