خطر قطع  گفت‌و‌گو با ایران

اگر مذاکرات با ایران را متوقف کنیم ما با این خطر مواجه هستیم که برخی جنگ راه بیندازند.» به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، او در دیدار با روزنامه‌نگاران به مناسبت سال نو میلادی در کاخ الیزه در پاریس این سخنان را مطرح کرد. درواقع مکرون ضمن آنکه خواستار ادامه گفت‌وگو با تهران شد و آن را مانع جنگ با ایران دانست، افزود: «آنهایی که مخالف برجام هستند یعنی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی گفتمانی را در پیش گرفته‌اند که ما را به سمت جنگ با ایران سوق می‌دهد.» وی خواستار افزایش فشارهای بین‌المللی علیه ایران بدون توقف مذاکرات با تهران شد.

سفر مکرون به تهران

رئیس کاخ الیزه درباره سفرش به تهران هم گفت: «اهمیت دارد آرامش و احترام به آزادی‌ها قبل از سفر برقرار شود. در شرایط فعلی نمی‌توان درباره چیزی گمانه‌زنی کرد.» وزیرخارجه فرانسه قرار بود روز جمعه به تهران سفر کند اما این سفر به‌دنبال ناآرامی‌‌های اخیر ایران به تعویق افتاد. قرار بود در این سفر مقدمات سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به تهران انجام شود. مکرون که اخیرا طی یک تماس تلفنی با حسن روحانی، همتای ایرانی خود صحبت کرد، از افزایش کشته‌ها در تظاهرات‌های ایران ابراز نگرانی کرده بود.

به‌جای مردم ایران صحبت نکن

از سوی دیگر در شرایطی که از زمان آغاز برخی ناآرامی‌ها و اغتشاشات در ایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش دارد بر موج این ناآرامی‌ها سوار شود و طی این مدت نیز توییت‌ها و اظهارنظرهای مداخله‌جویانه بسیاری از سوی وی منتشر شده است، وندی شرمن، معاون وزارت‌خارجه پیشین آمریکا با بیان اینکه «اعتراض مردم ایران برای خودشان است و دولت ترامپ نباید به‌جای مردم ایران صحبت کند»، گفت: «اینکه ترامپ فکر کند اکنون بهترین زمان برای لغو برجام است درک کاملا اشتباه از شرایط است.»به گزارش «ایسنا» وندی شرمن، معاون وزیر خارجه پیشین‌ آمریکا و از مذاکره‌کنندگان ارشد در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در یادداشتی که در نشریه تایم منتشر شد در واکنش به تجمعات اخیر در ایران و نیز بهانه‌تراشی احتمالی دولت ترامپ برای لغو برجام با بیان اینکه این طرز فکر اشتباه است، در توضیح دلایل آن نوشت: «دلیل نخست آن است که برجام در ایران بسیار محبوب است، آنها به این توافق به‌عنوان یک گام مهم در بهبود اقتصاد که خواسته اصلی آنها در اعتراضات نیز همین موضوع بود، نگاه می‌کنند. دلیل بعدی به علت تلاش کنونی دولت ایران برای مقصر جلوه‌دادن یک نیرو یا جریان خارجی از جمله آمریکا در مورد اعتراضات اخیر است که البته تاکنون موفق به انجام چنین کاری نشده است.» به گفته شرمن، اگر ترامپ واقعا به دنبال کمک به مردم ایران است، بهتر است گام‌های دیگری بردارد؛ نخست اینکه آمریکا باید در همکاری با سازمان‌های بین‌المللی از آزادی بیان، تجمع، حقوق برابر برای زنان و حق کسب‌وکار مناسب در همه کشورها از جمله ایران به‌شدت حمایت کند. ترامپ همچنین باید نشان دهد که خود او نیز به این حقوق پایبند است و از حمله به رسانه‌های آمریکایی پرهیز کند. در انتهای این یادداشت آمده است: «مردم ایران برای خودشان اعتراض می‌کنند و ما نباید تلاش کنیم که به‌جای آنها صحبت کنیم.»

نشست شورای امنیت

همچنین مقامات آمریکایی در ادامه مداخلات خود تاکنون دوبار خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی موضوع حقوق‌بشر در رابطه با اعتراضات اخیر ایران شده‌اند. به گزارش «ایسنا» برخی دیپلمات‌های آمریکایی به گاردین خبر داده‌اند که آمریکا خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت در روز جمعه برای بررسی موضوعات مربوط به حقوق‌بشر در اعتراضات اخیر ایران شده است. پیش‌تر نیز نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد اعتراضات ایران شده بود که با پاسخ منفی روسیه روبه‌رو شد. از سوی دیگر زیگمار گابریل، وزیر امورخارجه آلمان در گفت‌وگو با هفته‌نامه «اشپیگل» درباره اغتشاشات اخیر در ایران موضعگیری کرده و این اعتراضات و ناآرامی‌ها را قابل‌درک دانست. او در اظهارات مداخله‌جویانه‌اش گفت: «مشخص است که نارضایتی‌ها در ایران دلایل سیاسی و اقتصادی دارد.» گابریل در بخش دیگری از سخنانش آشوب‌ها و ناآرامی‌ها در ایران را به نقش کشورمان در خاورمیانه ربط داده و مدعی شد که نقش ایران در منطقه باید بسیار صلح‌آمیزتر شود. وزیرخارجه آلمان این مساله را پیش‌شرطی برای همکاری‌های بین‌المللی بیشتر با این کشور دانست.