تعیین فضایی در شهر تهران برای اعتراضات قانونی شهروندان، موضوعی است که با ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای کشور، از سوی برخی چهره‌های سیاسی جدی‌تر از قبل مطرح شد. نکته قابل توجه آنکه طی روزهای اخیر، افرادی از هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب این موضوع را به‌عنوان یک خواسته از برخی نهادها همچون وزارت کشور و شهرداری مطرح کرده‌اند.  براساس آنچه «ایسنا» از جلسه روز گذشته شورای شهر تهران گزارش داده است، احمد مسجد جامعی در دفاع از طرح دو فوریتی الزام شهرداری تهران به تعیین مکانی مناسب برای اعتراضات مردمی، با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی که تصریح دارد تشکیل اجتماعات بدون حمل سلاح و به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد، مجاز است، گفت: مردم اگر انتقاد و اعتراض داشته باشند باید چه کنند؟ ما باید به لحاظ کالبدی و فیزیکی مکانی را فراهم کنیم تا مردم بنابر حقی که دارند، اعتراض کنند. مسجدجامعی افزود: شهرداری تهران موظف است طبق چارچوب، مکان مناسبی را برای این‌گونه اجتماعات فراهم کرده و ظرف مدت یک ماه برای تایید نهایی به شورا ارسال کند تا به این ترتیب اگر شهروندان اعتراضی داشتند به آن مکان رفته و اعتراضاتشان را به گوش مسوولان برسانند. البته شهرداری باید با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه، اقدام به تعیین یک مکان کند.

او تاکید کرد: هدف این طرح به نظر من این است که ما سهم خود را از به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم انجام دهیم.

همچنین شهربانو امانی از دیگر اعضای شورای شهر تهران، موافقت خود با این طرح را اعلام کرد و در تشریح دلایل موافقت خود گفت: از وظایف شورا می‌دانم که کمک کند تا اصل ۲۷ قانون اساسی تسریع یابد تا مردمی که می‌خواهند اعتراض کنند جایی را برای این کار انتخاب کنند. از سوی دیگر محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران نیز به دفاع از این طرح پرداخت و تاکید کرد که با وجود آنکه اصل ۲۷ قانون بر حق برگزاری تجمع‌ها تصریح دارد اما ۴۰ سال است که این اصل تعطیل است. براساس گزارش «ایرنا» میرلوحی با تاکید بر تسهیل راه‌های قانونی تحقق این اصل افزود: نباید اعتراض‌های مردمی را به حوزه سیاست محدود کنیم و این اشتباه است که مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به مسائل سیاسی و امنیتی گره بزنیم، نمونه آن اعتراض‌های اخیر است که همه اذعان دارند ریشه اقتصادی دارد اما سیاسی شده و همه مخالفان حتی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا راجع به آن اظهارنظر کرده‌اند.

با این همه، طرح یاد شده مخالفانی نیز داشت؛ افشین حبیب‌زاده عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران، تاکید کرد که این طرح نباید حقوق شهروندی را تهدید و محدودیت مکانی برای تجمع معترضان ایجاد کند. حبیب‌زاده تصریح کرد: شهروندان می‌توانند هر جایی بخواهند مجوز بگیرند و ‌تجمع کنند. او تعیین مکانی برای تجمعات مردمی را نقض حقوق شهروندی خواند. حسن رسولی هم ازجمله مخالفان این طرح بود. به باور او این مساله به مقامات امنیتی و استانداری مربوط است و در حوزه مدیریت شهری قرار نمی‌گیرد.  رسولی با بیان اینکه شورای پنجم دچار بیش‌فعالی شده، افزود: تاکنون هیچ تقاضایی مبنی‌بر تعیین یک مکان برای تجمع‌ها از سوی مسوولان به‌ویژه وزیر کشور به‌عنوان نهاد عالی مسوول در این خصوص به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نشده است و شورای شهر ضرورتی برای ورود به این مساله ندارد. به هر روی این طرح دیروز از شورای شهر تهران، مهر تصویب گرفت؛ طرحی که شهرداری تهران را ملزم می‌کند مکانی مناسب برای تشکیل اجتماعات اعتراضی شهروندان تعیین کند.

درخواست فرماندار تهران

هرچند ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای کشور، موجب شد تعیین فضایی برای اجتماعات اعتراضی مردم در شهر تهران با جدیت بیشتری پیگیری شود؛ اما فرماندار تهران در آذرماه امسال و پیش از این ناآرامی‌ها، خواستار تعیین مکانی در تهران برای تجمعات و اعتراضات مردمی شده بود. عیسی فرهادی فرماندار تهران، ۲۲ آذرماه امسال در جلسه مشترک مسوولان استانی با اعضای شورای شهر تهران خواستار در نظر گرفتن یک پارک یا مکان دیگری مخصوص تجمعات و اعتراضات مردمی در تهران شده بود. براساس گزارش خبرگزاری مهر، فرماندار تهران در آن جلسه تاکید کرده بود که این اتفاق برای تخلیه اعتراضات مردمی ضرورت دارد و در بسیاری از کشورهای دنیا انجام شده است.

درخواست از وزارت کشور

همزمان با ناآرامی‌های هفته گذشته برخی شهرهای ایران ازجمله تهران سید‌حسین نقوی‌حسینی از چهره‌های اصولگرای مجلس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان از وزارت کشور خواست مکان مشخصی برای تجمعات اعتراضی مردم تعیین کند. او در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، ضمن تاکید بر این موضوع، در بیان دلایل خود توضیح داده بود: وزارت کشور باید مکان مشخصی برای تجمعات مردم تعیین و اعلام کند تا آنها بتوانند ضمن بیان اعتراضات‌شان، توضیحات مسوولان را بشنوند. در این صورت دیگر دشمنان قسم خورده ما نمی‌توانند از این فضا بهره‌برداری و سوء‌استفاده کنند. نقوی حسینی افزود: باید تمامی مسوولان کشور پاسخگوی مردم باشند. طبیعتا وقتی مکانی برای اعتراضات مردم با مجوز وجود داشته باشد مسوولان نیز در آن مکان حضور پیدا کرده و پاسخگوی مردم خواهند بود، همچنین می‌توانند برنامه‌هایشان را برای رفع آن مشکلات به مردم اعلام کنند.