برنامه‌ریزی ضدانقلاب برای ناآرامی‌ها

براساس آنچه خبرگزاری فارس گزارش داد، علوی تسری دامنه نارضایتی‌ها به گروه‌ها و طبقات مختلف اجتماعی را راهبرد دوم دشمن عنوان و تصریح کرد: دشمن به‌دنبال این بود که دامنه اعتراضات گسترش یافته و به قشر خاصی بسنده نشود. او سیاسی و امنیتی کردن نارضایتی‌ها را از دیگر اهداف دشمنان در ماجرای اخیر برشمرد و گفت: عناصر ضدانقلاب و معاند در فراخوان‌های خود برنامه‌ریزی خاصی را برای عمومی کردن اغتشاشات و تجمعات داشتند که با هوشیاری عوامل امنیتی و اطلاعاتی این توطئه خنثی شد.

وزیر اطلاعات همچنین با بیان اینکه با نگاه ژرف و واقع‌بین می‌توان به ریشه‌یابی حوادث اخیر پرداخت و از آنها عبرت گرفت، تاکید کرد: باید با نگاه کارشناسانه، غیرمتعصبانه، واقع‌بینانه و فراجناحی ریشه‌ها و علل این اتفاقات را شناسایی کرد و در مسیر پیشگیری و جلوگیری از تکرار آنها در آینده گام برداشت. علوی با تاکید بر حفظ اتحاد و همدلی و هوشیاری در دوران پس از این وقایع گفت: اگرچه این مساله در کف خیابان خاتمه یافته است، اما باید مراقب تبعات و التهابات موجود در جامعه بود.

شناسایی سرحلقه‌های ناآرامی‌های اخیر

از سوی دیگر، دیروز معاون قوه‌قضائیه از شناسایی سرحلقه‌های آشوب‌های اخیر خبر داد و تاکید کرد: افرادی که اغتشاشات را مدیریت و ساماندهی کرده‌‌اند به اشد مجازات محکوم می‌شوند. به گزارش «ایلنا» حمید شهریاری در عین حال تاکید کرد که هنوز آمار دقیقی از تعداد  افرادی که دستگیر شده‌اند، ندارد.

آزادی بازداشت‌شدگان فاقد انگیزه امنیتی

همچنین سخنگوی وزارت کشور دیروز با اشاره به بازداشتی‌های حوادث اخیر کشور گفت: افرادی که دارای انگیزه امنیتی نبودند در همان روزهای ابتدایی آزاد شدند. به گزارش خبرگزاری «تسنیم» سلمان سامانی در نشست خبری روز گذشته خود با رسانه‌ها، ضمن بی‌اطلاعی از تعداد بازداشت‌شده‌های این حوادث گفت: این موضوع از سوی دادستانی و مراجع قضایی اعلام می‌شود اما جمع‌بندی این بوده است که افرادی که حضورشان در این حوادث امنیتی نبوده است، آزاد شوند. او گفت: در بررسی‌هایی که ما داشتیم این بود که تعداد افرادی که دانشجو بودند یا دارای تحصیلات بالاتری بودند در این حوادث بسیار کم بودند؛ بنابراین ما شاهد حضور افرادی بودیم که بعضا تحصیلاتی کمتر از دیپلم داشتند.

قول وزیر برای آزادی دانشجویان بازداشتی

با این همه، براساس آنچه طی روزهای اخیر از سوی برخی مقامات اطلاع‌رسانی شد، تعدادی از این بازداشت‌شدگان از دانشجویان هستند. در همین راستا، بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» از قول سید‌محمود علوی، وزیر اطلاعات از آزادی دانشجویان بازداشتی خبر داد.

از سوی دیگر منصور غلامی، وزیر علوم نیز دیروز در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر دستگیری برخی از دانشجویان در ناآرامی‌های اخیر تاکید کرد که مذاکرات لازم با مقامات انتظامی، امنیتی و قضایی به‌عمل آمده و پیگیری‌ها برای حل مشکل این دانشجویان به‌طور جدی ادامه دارد. به گزارش «ایسنا» منصور غلامی با اشاره به اینکه مشکل برخی از دانشجویان تاکنون حل شده است، گفت: در مواردی که اموال تخریب‌شده گاهی پای شاکی خصوصی در میان است و متاسفانه رسیدگی به کار افرادی که مرتکب جرایم عمومی و مشهود شده‌اند، کمی زمانبر است. محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران هم روز گذشته در نشست نمایندگان شورای صنفی دانشجویان اظهار کرد که با تمام توان از مراجع مختلف، پیگیر وضعیت دانشجویان دستگیر شده است و برای آزادی هرچه سریع‌تر آنان از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد. در همین حال شاهرخ شاه‌رضایی، دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز، در گفت‌وگو با «ایلنا» از آزادی تمامی دانشجویان بازداشت‌شده دانشگاه آزاد شیراز خبر داد.

رایزنی برای آزادی دانش‌آموزان بازداشتی

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش نیز درخصوص بروز مشکلاتی برای برخی دانش‌آموزان در ناآرامی‌های اخیر گفت: رایزنی‌های این وزارتخانه با دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت اطلاعات و قوه‌قضائیه برای حل مشکل این دانش‌آموزان ادامه دارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بطحایی در تشریح علل مشکلات پیش‌آمده برای دانش‌آموزان بیان کرد: متاسفانه زمانی که اعتراضات، سیر طبیعی خود را از دست داده و به اغتشاش تبدیل شد، معدودی از این دانش‌آموزان نیز گرفتار این مشکل شدند، با این همه تلاش ما بر این است که هرچه سریع‌تر مشکل این گروه از دانش‌آموزان را حل کنیم.

فوت جوان۲۲ ساله در اوین

از سوی دیگر روز گذشته دو نماینده مجلس فوت جوانی ۲۲ ساله در اوین را تایید کردند؛ خبری که شامگاه یکشنبه در فضای مجازی دست‌به‌دست شد. براساس گزارش «ایلنا» طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران گفت: این موضوع را از وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی پیگیری کردم که اعلام شد این فرد جوان ۲۲ ساله دیپلمه‌ای بود که توسط نیروی انتظامی بازداشت و تحویل دستگاه قضایی شده‌ است. طبق اطلاعی که به من داده شده، این فرد در زندان خودکشی کرده است. همچنین محمود صادقی، نماینده تهران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با تایید فوت جوان ۲۲ ساله، گفت: خبر فوت سینا قنبری صحت دارد و طبق اطلاعی که از یکی از مراجع اطلاعاتی گرفتم این فرد توسط نیروی انتظامی بازداشت شده و آنطور که گفتند در زندان اوین خودکشی کرده است. صادقی با تاکید بر اینکه اطلاعی ندارم که در تجمعات حضور داشته یا خیر، یادآوری کرد: او دانشجو نبود و دیپلم داشت. مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران نیز در مورد خودکشی یکی از متهمان به نام «سینا قنبری» در زندان اوین  در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت:‌ در بامداد روز شنبه مورخ ۱۶ دی‌ماه سال‌جاری یکی از زندانیان زندان اوین به نام سینا قنبری، فرزند علی‌اکبر با مراجعه به دستشویی قرنطینه زندان اقدام به خودکشی از طریق حلق‌آویز کردن خود کرده است.

۴ کشته در خمینی‌شهر

خبر دیگر از ناآرامی‌های اخیر کشور آنکه محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس‌شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایلنا» کشته شدن ۴ نفر در ناآرامی‌های این شهر را تایید کرد و درباره هویت این افراد گفت: کشته‌شدگان از نیروهای مردمی بودند. در واقع تعدادی از مردم معترض و بی‌گناه در جریان این اعتراض‌ها کشته شدند. او همچنین گفت که یک نفر نیز در شاهین‌شهر کشته شد.به گفته ابطحی در میان بازداشت‌شدگان تعدادی از اتباع افغانستان حضور دارند. همچنین برخی معترضان ازجمله افراد و شهروندانی بودند که به لحاظ اقتصادی و معیشتی در تنگنا قرار داشتند و تعدادی از بازداشت‌شدگان نیز ازجمله اراذل و اوباش بودند. از سوی دیگر دیروز حجت‌الاسلام صادقی‌نیارکی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین با اشاره به اینکه دستگیرشدگان در این استان ۲۰ تا ۳۰ سال سن دارند و در این میان و از این تعداد هیچ‌کدام مشکل معیشتی نداشتند، به خبرگزاری میزان گفت: به‌دنبال دستگیری ۵۰ آشوبگر دیگر هستیم. همچنین یدالله موحد، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان به «ایرنا» خبر داد که با هوشیاری دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی عوامل اصلی ناآرامی‌های اخیر در استان که در شبکه‌های مجازی نیز فعال بودند، شناسایی و دستگیر شدند.