اعتراضات، تلگرام و بودجه از نگاه روحانی عکس: ایرنا

رئیس‌جمهوری در بخش فضای مجازی با بیان اینکه افتخار دولت یازدهم و دوازدهم گردش آزاد اطلاعات است، اما عده‌ای از فضای مجازی خوششان نمی‌آید، گفت: یک عده می‌گویند مردم فقط باید به صدا‌و‌سیما نگاه کنند البته معتقدیم صدا‌و‌سیما باید صدای ملت را منعکس کند نه صدای جناح خاصی را. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور گفت: مردم از صدا‌و‌سیما هم استفاده می‌کنند، اما نباید عده‌ای بخواهند که شبکه‌های مجازی که به خاطر شرایط خاص چند روزی مسدود شده برای همیشه مسدود باشد. با این کار بیش از صد هزار نفر شغل خود را در یک هفته اخیر از دست داده‌اند و ما باید به فکر زندگی و راحتی مردم باشیم.

او با بیان اینکه با استفاده از فضای مجازی امور زندگی مردم تسهیل شده است، تاکید کرد: البته هر چیز خوبی در کنار خود بدی‌هایی هم دارد، اما نمی‌شود گفت که به‌طور مثال به‌خاطر خطراتی که اتومبیل و موتورسیکلت دارد کارخانه تولید این محصولات به‌طور کامل تعطیل شود یا نمی‌شود گفت که اگر در کتابی یک خط علیه من نوشته‌اند به‌طور کل چاپ کتاب در کشور ممنوع شود. رئیس‌جمهور افزود: فضای مجازی همانند فضای حقیقی است و باید در کنار آن در زمینه فرهنگ‌سازی و استحکام خانواده اندیشه کرد و نمی‌گوییم دولت مسوولیتی در این زمینه ندارد اما پذیرفتنی هم نیست که به‌خاطر یک خطا کل یک مجموعه را به تعطیلی کشاند و ما باید به فکر منافع، زندگی و آینده مردم باشیم. رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه حوادث چند روز گذشته تجربه‌ای برای مردم و نسل جوان و کسانی بود که زندگی بهتر می‌خواهند، اظهار کرد: بعضی‌ها تصور می‌کنند که مردم فقط پول و اقتصاد می‌خواهند، اما آیا کسی حاضر است ماهانه پول قابل‌توجهی دریافت کند، اما به‌طور مثال شبکه مجازی کاملا مسدود باشد یا در تردد با خودرو و رفت و آمد به بیرون از خانه با محدودیتی مواجه بوده و حتی حق حرف زدن نداشته باشد. مگر می‌شود آزادی و زندگی مردم را با پول خریداری کرد، چرا عده‌ای آدرس غلط می‌دهند و این توهین به مردم است.

همه مسوولان قابل‌نقد هستند

روحانی در بخش مربوط به ریشه‌یابی حوادث اخیر در کشور، وظیفه همه مسوولان را خدمت به دین، انقلاب، کشور و مردم دانست و با بیان اینکه اگر با جان بپذیریم مردم همه‌کاره کشورند، مسائل حل می‌شود، تاکید کرد: ما ملت بزرگی داریم؛ معصوم نداریم و همه مسوولان قابل‌نقد هستند و اگر نقد با امید، اراده و راه‌حل درست همراه باشد، بسیار مفید است. او با تاکید بر اینکه دولت از انتقاد استقبال می‌کند و معتقد است که همه باید نقد بشوند، گفت: هیچ استثنایی در کشور برای انتقاد کردن وجود ندارد و در کشور ما معصوم نداریم، ضمن اینکه پیامبر اسلام (ص)هم به مردم اجازه انتقاد می‌دادند و بالاتر از مقام پیامبر در تاریخ وجود ندارد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر نقد توام با امید، اراده و راه‌حل درست باشد، بسیار مفید و سازنده است. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مردم باید بتوانند از تمام مسوولان کشور انتقاد کنند، گفت: انتقاد حق مردم است؛ چراکه صاحب کشور هستند و تمام افتخار ما مسوولان این است که نماینده مردم و امانتدار امور کشور از سوی مردم هستیم، بنابراین مردم حق دارند در کارهای ما نظارت کرده و انتقاد کنند. روحانی نقد را بسیار مفید و سازنده و نفی را بسیار بد و مخرب توصیف کرد و گفت: نباید کسی را نفی کرد و باید توجه داشت نفی وضع موجود خطرناک اما نقد وضع موجود سازنده است.

فاصله مسوولان با نسل جوان

او در ادامه سخنانش اظهار کرد: همه جای دنیا برخی از خواسته‌ها و تجمع مردم سوء‌استفاده می‌کنند، اما مردم به حق می‌گویند ما را ببینید، به حرفمان گوش کنید و به خواست ما عمل کنید. روحانی تصریح کرد: مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم، فاصله ما مسوولان با نسل جوان است. امروز آن طوری که ما فکر می‌کنیم، با آنچه جوانان فکر می‌کنند، متفاوت است. امروز نگاه جوانان به دنیا و زندگی با نگاه ما فرق می‌کند و این اشکال اساسی است که باید آن را حل و فصل کنیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه نمی‌توان سبک زندگی خود را به نسل‌های آینده تحمیل کرد، افزود: اشکال این است که ما می‌خواهیم دو نسل بعد از ما، آنطور که ما می‌پسندیم زندگی کنند؛ در‌حالی‌که نمی‌توان برای آنها تعیین تکلیف کرده و یک نوع سبک زندگی برایشان مشخص کرد و گفت که مسیر همین است که ما می‌گوییم.

روحانی گفت: نسل جوان ما یک حرف بیشتر ندارد و آنکه می‌گوید من هم می‌فهمم و حرف دارم و باید به حرف من گوش کنید. مردم هم صراحتا اعلام می‌کنند که حرف دارند و باید به حرف مردم گوش داده و بالاتر از آن به آن عمل کنیم و اگر اکثریت کشور با نسل جوان است به معنای آن است که باید به‌نظر اکثریت عمل کنیم. البته در اینکه در یک اجتماع و تظاهراتی عده‌ای سوء‌استفاده کنند یک موضوع طبیعی است و در همه جای دنیا وجود دارد که برخی از خواسته‌ها و تجمع مردم سوء‌استفاده‌ها می‌کنند. روحانی افزود: مردم مطالباتی دارند که بخشی از آن اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است و باید همه این مطالبات مورد توجه قرار بگیرد. رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: در حوادثی که پیش می‌آید باید ضرر و نفع آن محاسبه شود. اینکه حوادث اخیر از نظر اقتصادی، کسب و کار، سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور چه تاثیری داشته، باید مورد محاسبه قرار بگیرد و لازم است همه اینها به مردم توضیح داده شود.

لزوم شفافیت و نظارت مردم بر مسوولان

یکی دیگر از محورهایی که روحانی روز گذشته به آن پرداخت، لزوم شفافیت و نظارت مردم بر مسوولان بود. روحانی با تاکید بر اینکه مردم باید با شفافیت کامل در جریان امور قرار بگیرند، گفت: باید کارهایی که در طول دولت یازدهم تا امروز در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده و اینکه امروز کشورهای جهان به ایران اعتماد دارند، به مردم گفته شود. رئیس‌جمهور در ادامه لزوم شفافیت و نظارت مردم بر مسوولان را مورد تاکید قرار داد و گفت: همچنان که دولت باید در اتاق شیشه‌ای باشد مجلس شورای اسلامی و دیگران هم باید در اتاق شیشه‌ای قرار بگیرند و تصمیماتی که اتخاذ می‌شود باید به‌طور شفاف به مردم توضیح داده شود و مردم باید قضاوت کنند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: با شفافیت، فساد از بین می‌رود و رقابت سالم و امید به‌وجود می‌آید و بسیاری از نقدها و اعتراضات مردم از بین می‌رود؛ بنابراین باید دست به دست هم داده و متحدتر باشیم و در شرایط حساس کنونی منافع ملی را در نظر بگیریم. در این شرایط حساس حزب و جناح اولویت ندارد، بلکه ملت ایران، نظام، انقلاب، آرامش و امنیت اولویت اصلی است و امروز باید بیشتر از همیشه به فکر مردم باشیم. روحانی گفت: از خزانه کشور به هر دستگاهی که پولی داده می‌شود، باید روی سایت منتشر کند تا مردم نظارت کنند که آیا از آن پول در چه مسیری استفاده شده است.

لزوم تحول در نظام بیمه و مالیات

رئیس‌جمهوری ضرورت توجه به فرهنگ و فرهنگ‌سازی را در پیشبرد امور کشور حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: اگر به دنبال رفع مشکل بیمه، بانک‌ها، بازار سرمایه و مالیات هستید، ابتدا باید فرهنگ لازم در این زمینه شکل گیرد. اگر مردم متوجه باشند که مالیات جزو ضروریات زندگی است و با پرداخت آن مشکل جامعه و بخشی از مردم حل می‌شود، بدون تردید راحت‌تر مالیات می‌پردازند و در چنین جامعه‌ای شاهد امنیت، رفاه و آرامش بیشتری خواهیم بود. روحانی با بیان اینکه مهم‌ترین رکن اقتصاد بازتوزیع درست درآمدهایی مثل مالیات و زکات است، افزود: معتقدم بخشی از مالیات باید در بودجه باشد و بخشی از آن در همان جامعه بازتوزیع شود. رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه در حوزه بیمه و مالیات باید اقدامات بزرگی صورت گیرد، گفت: اولا اینکه همه باید مالیات بپردازند و هیچ استثنایی را نمی‌توان پذیرفت که چطور فلان آستان یا دستگاه مالیات نمی‌پردازد. همه باید مالیات بدهند، حتی آنهایی که طبق قانون برای چند سال از پرداخت مالیات معاف می‌شوند، ‌باید مالیات‌شان مشخص شود، اما دریافت نکنند ولی مهم است که میزان مالیات آنها محاسبه شود. مالیات باید فرهنگ عمومی شود، حتی اگر حداقلی باشد. روحانی افزود: مالیات باید گسترش یابد، اما باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فشاری هم به مالیات‌دهندگان وارد نشود ضمن اینکه باید از کسانی که با درآمد و ضرر ناگهانی مواجه می‌شوند، مالیات عادلانه‌ای گرفته شود؛ بنابراین سیستم مالیاتی کشور باید در هر شرایطی، شرایط آن زمان را در نظر بگیرد.

اشتغال و فقر با شعر و شعار حل نمی‌شود

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش به لایحه بودجه ۹۷ پرداخت و گفت: در این بودجه تبصره‌هایی پیش‌بینی کردیم که فقر مطلق را از بین ببریم و اگر نمایندگان مجلس نخواهند پای آن بایستند و دست دولت را ببندند، یا باید راه‌حل جایگزین بهتری ارائه دهند یا خودشان پاسخگوی مردم باشند. دولت صدها ساعت جلسه و کار کارشناسی انجام داده و تبصره‌هایی برای رفع مشکلات کشور تنظیم کرده است. روحانی تصریح کرد: دولت برای اشتغال جوانان و رفع بیکاری ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای ۵ سال پیش رو طراحی کرده است اما این تصمیم که حاصل کار کارشناسی است با یک رأی باید از بین برود؟

رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه ۲۰ ساله نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به امور نمایندگی مجلس اشراف کامل دارم و رشته تخصصی‌ام نیز حقوق و قانون اساسی است. طبق قانون اساسی مسوول مستقیم برنامه و بودجه در کشور شخص رئیس‌جمهور است. البته قبول داریم که مجلس هم باید در این حوزه نظراتی داشته باشد، اما نه اینکه اصل بودجه را زیر سوال ببرد. روحانی تصریح کرد: امروز برای آینده و رفع بیکاری و فقر و معضلات جامعه اهمیت دارد که به صحنه آمده و سخن بگوییم. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌گویند اصلاح قیمت‌ها را انجام ندهید و مبلغ مالیات هم افزایش نیابد و در مقابل خواهان افزایش حقوق و رسیدگی به فقرا هستند، اگر روی حرف اولشان تاکید دارند، پس بخش دوم ادعاها، شعار می‌شود. مشکلاتی مانند اشتغال و فقر با شعر و شعار حل نمی‌شود و ما خواهان راه‌حل هستیم.

روحانی با اشاره به اهمیت تبصره‌های ۱۴، ۱۸ و ۱۹ به‌عنوان تبصره‌های اصلی بودجه سال آتی، گفت: اگر این تبصره‌ها مورد توجه قرار نگیرد، اهداف دولت اجرایی نخواهد شد و در واقع دیگر لایحه بودجه دولت نیست.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بودجه ۹۷ که بودجه شفاف‌تری از سایر بودجه‌های کشور است، کاملا مشخص کردیم که اگر قرار است اصلاح قیمتی داشته باشیم، صرفا برای اشتغال هزینه خواهد شد و آن را در سایت گذاشته و به مردم گزارش خواهیم داد. اگر مجلس همکاری و همراهی لازم را در این زمینه داشته باشد، باید تصمیماتی که گرفته شده را ادامه دهیم و معتقدم در سال ۹۷ با بودجه‌ای که تقدیم مجلس شده اقدامات خوبی را در مسیر بهتر شدن زندگی مردم، شاهد خواهیم بود. روحانی خطاب به مردم گفت: مردم بدانند برای اینکه زندگی بهتر داشته باشیم باید فضای کشور آرام باشد و ناآرامی این فضا را به‌هم می‌زند. در آرامش و امنیت است که مردم و سرمایه‌گذاران می‌توانند سود قابل‌قبولی از سرمایه‌گذاری را برای خود محاسبه کنند و در این مسیر لازم است سرمایه‌گذاری تسهیل و راه‌های ارائه مجوز سرمایه‌گذاری کوتاه‌تر شود.

فراز و نشیب‌های اقتصادی

او در ادامه سخنانش به فراز و نشیب‌های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به فراز و نشیب‌های موجود در حوزه اقتصاد، مردم باید به خوبی بدانند که کشور در چه شرایطی بوده و از چه وضعیتی در حال عبور است و اوضاع منطقه و بازار جهانی چگونه است. ضمن اینکه در نوسانات اقتصادی بسیار مهم است که چه تصمیماتی اتخاذ می‌شود. روحانی افزود: بانک‌ها نقش اساسی در رشد اقتصادی ایفا می‌کنند، اما با برخی اقدامات خود را گرفتار و بدهکار بانک مرکزی کرده‌اند و بعضا سرمایه‌های خود را به اموال غیرمولد، تبدیل می‌کنند که با این کار در حقیقت سرمایه‌های خود را منجمد کردند و با چنین اقداماتی مشخص است که نمی‌دانند که چگونه از پول و سرمایه‌ای که در اختیارشان است استفاده کنند. بانک‌ها سرمایه‌ها را برای کمک به اقتصاد آزاد کنند.

اشتباهات دولت جدید آمریکا

روحانی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اشتباهات دولت جدید آمریکا در مواجهه با ملت ایران اظهار کرد: دولت جدید آمریکا در راه‌های اشتباهی که برای مقابله با ملت ایران انتخاب کرده مدام سرش به سنگ می‌خورد و در روزهای اخیر حیثیت سیاسی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل از بین رفت. این کشور از عضویت دائم خود در شورای امنیت سوء‌استفاده کرده و تقاضای تشکیل جلسه می‌دهد و در آن کشورهای جهان به آمریکا تودهنی زدند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: ملت فهیم ایران با هوشیاری از مسیری که بعضی‌ها می‌خواستند برای کشور پیش بیاورند، عبور کردند. رئیس‌جمهور در این دیدار با بیان اینکه مدیران وزارت اقتصاد سختکوش و در مسیر درست حرکت می‌کنند، از زحمات وزیر سابق دکتر طیب‌نیا و همکاران ایشان تشکر کرد و گفت: دکتر کرباسیان دانش و تجربه را توام با هم دارد.

 

08-01