هیچ نامی برای معاونت اقتصادی قطعی نیست

به گزارش «ایسنا» او افزود: «قرار است تا پایان دی‌ماه کارهای مربوط به تغییرات در چارچوب وزارت‌خارجه با سرعت لازم انجام شود. البته ساختار مشخص شده است؛ بحث برخی جابه‌جایی ‌افراد را داریم. انتخاب برخی سفرای جدید به‌جای سفیرانی که ماموریتشان تمام شده و چیدمان و تغییرات در برخی ساختمان‌ها که با سرعت لازم این کارها درحال انجام است. امیدواریم با پایان دی‌ماه همه چیز شفاف اطلاع‌رسانی شود.» قاسمی همچنین درخصوص جلسه شورای امنیت درباره ایران و نتایج آن گفت: «اتفاقاتی که در سیاست خارجی آمریکا در یک سال اخیر به‌وقوع می‌پیوندد و آنچه در جلسه اخیر شورای امنیت اتفاق افتاد خود گویای شکست دیگری اضافه بر شکست‌های ترامپ است.»

محدودیت سرمایه‌گذاری چین در ایران

قاسمی در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود، درخصوص رابطه با چین و ابتکار چین برای احیای جاده ابریشم گفت: «چین یکی از شرکای مهم و خوب ما در حوزه اقتصادی است و همکاری‌های گسترده‌ای را طی سالیان گذشته و امروز با آنها داریم. البته این همکاری‌ها به معنی آن نیست که مشکلاتی در مقاطعی بین موسسات و شرکت‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط اتفاق نمی‌افتد.» سخنگوی وزارت خارجه درخصوص اخباری مبنی بر اینکه چین سرمایه‌گذاری در ایران را محدود کرده است، گفت: «من اطلاعی ندارم که دولت چین شرکت‌های چینی را در رابطه با ایران محدود کرده باشد و برای آنها منع و محدودیت و تهدیدی قائل شده باشد، بنابراین اگر مشکلاتی وجود دارد بر می‌گردد به تفاهماتی که بین شرکت‌ها است که احتمالا توافقی در بخش‌های مختلفی حاصل نشده است و آنها را نباید به همه روابط دو کشور تعمیم داد. »

۳۲ مفقودی در نفتکش ایرانی

در ادامه سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران درباره برخورد نفتکش ایرانی با یک کشتی باربری در آب‌های چین گفت: «این یک اتفاق ناگوار بود. یک کشتی که حامل ١٣٧ هزار تن نفت ایران برای کره‌جنوبی بود در آب‌های چین با یک کشتی باربری تصادف کرد.» او افزود: «در این زمینه دستورالعمل لازم به سفارت ایران در چین و کنسولگری ما در شانگهای داده شده است و آنان تماس‌های لازم را با مقامات چینی داشته‌اند.» سخنگوی وزارت‌خارجه افزود: «هنوز به‌صورت دقیق نمی‌توان اظهار نظری کرد، صحبت از ٣٢ مفقودی در این حادثه است که ۳۰ نفر ایرانی و ۲ نفر بنگلادشی هستند. چند دانشجوی دریانوردی در این کشتی حضور داشتند که دوره کارآموزی را سپری می‌کردند. همسر یکی از کارکنان این کشتی نیز در کشتی حضور داشت.» وی با اشاره به اینکه این کشتی در اجاره کره‌جنوبی بوده است، افزود: «ما منتظریم وضعیت روشن شود تا اطلاعات بیشتری به دست ما برسد، هنوز به‌صورت دقیق نمی‌توان اظهار نظر کرد. صحبت از مفقودی آنان است، ولی علائمی وجود دارد که نمی‌شود این موضوع را تمام شده تلقی کرد، امیدواریم هر چه سریع‌تر موضوع روشن شود.» همچنین سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات مجلس در عراق گفت: «ثبات، امنیت و دوستی بین همه قومیت‌ها و مذاهب در عراق برای ایران مهم است. آرزو داریم مردم این کشور بدون دخالت هر کشور دیگری سرنوشت خود را تعیین کنند. در آستانه هر انتخاباتی رقابت‌های انتخاباتی و سیاسی وجود دارد و نباید نگران اختلاف سلیقه‌ها بین گروه‌های عراقی بود. امیدواریم انتخابات خوبی در عراق برگزار شود و مطلوب مردم عراق قرار بگیرد.» از سوی دیگر سخنگوی وزارت‌خارجه درباره تبادل هیات‌های ایرانی و عربستانی گفت: «هنوز سفری انجام نشده است.»

سفر مکرون به تهران در دستورکار

قاسمی درباره سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به تهران نیز گفت: «روابط دو کشور در سطح بسیار عالی قرار دارد و در سطوح عالی تماس‌های تلفنی دو رئیس‌جمهوری، وزیران خارجه و دیگر مقامات وجود دارد. دو طرف مصمم هستند روابط را به پیش ببرند.» سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «سفرها در دستور کار قرار دارد ولی صرف انجام سفر برای ایران مطرح نیست و هر سفری نیاز به پیش نیازها و مقدمات خود دارد.» وی ادامه داد: «برای سفر مکرون و وزیر خارجه فرانسه درحال برنامه‌ریزی هستیم، این سفرها انجام خواهد شد و در دستور کار دو کشور است.» قاسمی درباره مواضع فرانسه در نشست اخیر شورای امنیت نیز گفت که مواضع این کشور منطقی بود و دولت فرانسه بر پایبندی خود نسبت به برجام تاکید داشت. او ادامه داد: «امیدواریم القائات و تلاش‌های عناصر مخرب نتواند موثر واقع شود و بتوانیم در یک جهت‌گیری دقیق در جهت استمرار روابط قدم برداریم.»

افزایش روابط با کانادا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اعزام هیات کارشناسی ایران به کانادا در راستای افزایش روابط گفت: «در این زمینه اطلاعی ندارم و فکر نمی‌کنم تاریخی برای انجام این سفر در آینده نزدیک تنظیم شده باشد، ولی تعاملات ما با کانادا ادامه دارد.»

سفر رئیس پارلمان اردن به تهران

قاسمی همچنین درباره سفر رئیس پارلمان اردن به ایران عنوان کرد: «قطعا از هرگونه گفت‌وگو و رفت‌وآمد در حوزه‌های مختلف سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی و فرهنگی با این کشورها در منطقه و سایر نقاط جهان استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم گفت‌وگو و تماس می‌تواند به همزیستی مسالمت‌آمیز و دوستی ملت‌ها کمک شایانی داشته باشد.»