ضرورت شفاف‌سازی وضعیت بازداشت‌شدگان

ازسوی دیگر علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه روز گذشته هیات‌رئیسه مجلس برای بررسی ناآرامی‌های اخیر گفت: تعدادی از نمایندگان درخواست بازدید هیاتی از مجلس از بازداشتگاه‌ها را داشته‌اند اما تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بستگی به‌نظر هیات‌رئیسه دارد. او در گفت‌وگو با «ایلنا» همچنین گفت: به ما گفتند یک نفر در تهران و دو نفر در شهرستان‌ها خودکشی کردند و قرار شد درخصوص علت خودکشی‌ها گزارشی به مجلس ارائه شود که هنوز گزارشی به ما نرسیده است.

نایب‌رئیس‌ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان به‌ویژه دانشجویان دانشگاه تهران آزاد شده‌اند، ادامه داد: باید در مورد وضعیت بازداشتی‌ها و خودکشی‌ها شفاف‌سازی شود. قوه‌قضائیه باید این مسائل را توضیح دهد؛ چراکه اطلاع‌رسانی در این خصوص ضعیف است، نمایندگان مجلس به مقامات مسوول در وزارت دادگستری و وزیر به‌صورت فردی پیغام داده‌اند. وی درخصوص اینکه آیا از حوادث اخیر مانند سال ۸۸ گزارشی تهیه و در صحن علنی قرائت خواهد کرد یا خیر، گفت: حوادث اخیر با سال ۸۸ متفاوت است، اما باید نخست هیات بررسی در مجلس تشکیل شود، رفتار پلیس و نیروهای انتظامی به‌دلیل تجربه بهتر از سال ۸۸ بود. در همین راستا، محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز روز گذشته از درخواست این کمیسیون برای بازدید از وضعیت بازداشت‌شدگان در حوادث اخیر در زندان‌ها خبر داد.

از سوی دیگر حمیدرضا فولادگر، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در تشریح جزئیات جلسه روز گذشته این فراکسیون با وزیر اطلاعات گفت: هم‌اکنون هیچ دانش‌آموزی در بازداشت نبوده و تعداد دانشجویان بازداشتی نیز بسیار اندک است که به‌زودی آزاد خواهند شد. به گزارش «ایلنا» فولادگر در پایان درباره تعداد کشته‌شدگان در درگیری قهدریجان گفت: بنابر اطلاعات واصله شش نفر در اثر درگیری در قهدریجان کشته‌ شده‌اند، سه نفر در یک شب متوالی در شاهین‌شهر کشته شده‌اند و سه نفر نیز در حاشیه خمینی شهر و یک نفر نیز در کهریزسنگ نجف‌آباد کشته شد که فرد کشته شده در کهریزسنگ هنگام دفاع از پادگان این شهر به ضرب گلوله اسلحه شکاری کشته شد.

فقط ۶ دانشجو آزاد نشده‌اند

همزمان روزگذشته معاون فرهنگی دانشگاه تهران از آزادی ۳۶ نفر از دانشجویان بازداشتی این دانشگاه خبر داد و گفت: به‌طور جدی پیگیر وضعیت ۶ دانشجوی باقی مانده در بازداشت هستیم، امیدواریم این دانشجویان نیز به‌زودی آزاد شوند. به گزارش «ایسنا» مجید سرسنگی با بیان اینکه برای ۲ نفر از این دانشجویان هنوز پرونده تشکیل نشده و قاضی باید ابتدا پرونده تشکیل دهد و بعد قرار صادر کند، گفت: درخصوص ۴ نفر دیگر نیز تقریبا وضعیت مشخص شده و منتظر هستیم که خانواده‌های آنها برای گذاشتن وثیقه و ضمانت مراجعه کنند. در خبری دیگر به گزارش اعتمادآنلاین، فریده اولادقباد، نماینده تهران در مجلس اظهار کرد: طبق آنچه مسوولان سازمان اطلاعات استان تهران گفتند ۲ دانش‌آموز در میان بازداشتی‌ها حضور داشتند و اعلام کردند که کار آنها را پیگیری می‌کنند و به‌نظر می‌رسد آنها مشکل خاصی ندارند. در همین حال به گزارش «ایسنا» عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز روز گذشته با اعلام اینکه تا کنون ۴۴۰ نفر از دستگیرشدگان آشوب‌ها در تهران آزاد شده‌اند، افزود: این اقدام بزرگی است که توسط قضات دادسرا انجام شده است و اینکه عده‌ای فقط هشدار دهند، تاثیر سوء بر روحیه خدمتی قضات و ضابطان خواهد گذاشت. بنابراین ما نیز به برخی مسوولان هشدار می‌دهیم به انجام وظایف خود بپردازند تا به علت مسامحه در انجام تکالیف قانونی، تحت تعقیب قرار نگیرند.