علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در بیستمین جلسه کمیته عمومی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، با انتقاد از اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به برخی کشورها گفت: این سخنان نه‌تنها به دوستی و پایداری همکاری‌های کشورها کمک نمی‌کند بلکه شکاف‌ها و دشمنی‌ها را افزایش می‌دهد. بر اساس آنچه «ایرنا» گزارش داده است، لاریجانی با تاسف بار خواندن اظهارات اخیر ترامپ، تصریح کرد: این صحبت‌ها بسیار تحقیرآمیز و توهین آمیز بود، در این دوره ما را به سمت   یک توحش مدرن هل می‌دهد که ادبیات سیاسی هم از حالت عادی خارج شده است و به‌جای اینکه به ملت‌ها احترام بگذارند با ادبیات زننده و تحقیرآمیز صحبت می‌کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همه اینها نشان از کم‌بینشی دارد، ادامه داد: این حرف‌ها تحریک‌آمیز است و ملت‌ها را عصبانی می‌کند. لاریجانی تاکید کرد: ما کشورهای اسلامی باید این رفتارها را تقبیح کنیم و نباید هیچ رئیس‌جمهوری، هیچ ملتی را تحقیر کند، حال می‌خواهد آفریقایی یا غیر‌آفریقایی باشد.

تاکتیک ترساندن جامعه بین‌الملل تکراری است

علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز دیروز در دیدار «حموده‌یوسف‌صباغ» رئیس مجلس سوریه و هیات همراه با او، اظهارات ترامپ در مورد پایان برجام و یا ایجاد تغییر در مفاد آن را صرفا یک فضاسازی تبلیغاتی بدون پشتوانه در چارچوب راهبرد ایران‌هراسی و محروم‌سازی ایران از منافع اقتصادی برجام دانست و گفت: تاکتیک ترساندن جامعه بین‌المللی از تصمیمات یک دیوانه، تکراری و فاقد اثر بوده و هیات حاکمه آمریکا به واسطه تصمیمات نابخردانه و اشتباهات مکرر در شرایط انزوای جهانی قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری میزان، علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تاکید کرد: قدرت، ابتکارعمل و تدبیر هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران در به شکست کشاندن راهبرد غربی-عبری- عربی برای بی‌ثبات‌سازی منطقه، موجب انفعال طرف مقابل و توسل به اقدامات غیرعقلایی وهیجانی علیه ایران شده است. شمخانی همچنین در این دیدار با اشاره به دستاورد‌های گسترده و پیروزی‌های میدانی سوریه که حاصل همراهی دولت و ملت این کشور در ایستادگی در برابر تروریست‌ها و حامیان آنهاست، اظهار کرد: اراده محکم ملت سوریه آینده این کشور را که پیروزی در همه عرصه‌ها و بازگشت به روز‌های پرشکوه است، تعیین خواهد کرد.

ایران ساکت نخواهد ماند

از سوی دیگر آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه نیز روز گذشته در جلسه مسوولان عالی قضایی با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ و اعمال تحریم علیه برخی افراد و دستگاه‌ها، این اقدامات و تداوم بدعهدی‌ها و خصومت علیه جمهوری اسلامی را ماجرایی تکراری دانست و تصریح کرد: دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی بیش از ۴۰ سال است که وجود دارد. آن زمانی هم که به ظاهر با ایران دوست بودند از پشت خنجر می‌زدند که نمونه بارز آن کودتا علیه دولت مصدق است. گرچه در سال‌های اخیر به‌خاطر رشد جمهوری اسلامی و نقش‌آفرینی در منطقه، حجم تهدیدها و فشارهای خصمانه بیشتر شده و بر همین اساس جمهوری اسلامی و مسوولان باید قاطعانه‌تر عمل کنند. آملی‌لاریجانی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تغییر برجام، تأکید کرد: جمهوری اسلامی بارها گفته است که برجام قابل تغییر نیست و هیچ کشوری نمی‌تواند برجام را به مسائل دیگر از جمله موضوعات دفاعی ایران گره بزند. برجام هرچه که هست به همین شکل فعلی اجرا خواهد شد و کشورهای طرف این قرارداد نیز باید به آن پایبند باشند.

رئیس قوه‌قضائیه گسترش دایره تحریم‌ها به بهانه‌های گوناگون را از جمله اقدامات موذیانه آمریکا دانست و با اشاره به انتشار فهرست جدید تحریم‌های اشخاص و سازمان‌ها از جمله شخص رئیس دستگاه قضایی، برخی نهادهای مرتبط با سپاه و همچنین شورای‌عالی فضای مجازی اظهار کرد: تحریم رئیس قوه یک کشور، عبور از همه خطوط قرمز بین‌المللی است و آمریکا باید بداند که جمهوری اسلامی در برابر چنین اقدامی ساکت نخواهد نشست. البته نه به لحاظ شخصی بلکه از نظر ملی باید مسوولان، عکس‌العمل مناسبی نشان دهند که بیانیه وزارت امورخارجه در این زمینه قابل قدردانی است اما آمریکا باید بداند که هر رفتار خصومت‌آمیزی واکنش متناسب خود را از سوی ایران در پی خواهد داشت.

آملی‌لاریجانی تاکید کرد: دولت آمریکا و خصوصا شخص ترامپ، شأنی ندارند که تحریم‌هایشان برای امثال ما به لحاظ شخصی اهمیتی داشته باشد. اقدامات هیات حاکمه‌ای که ترامپ به‌عنوان رئیس آن به انواع رفتارهای نژادپرستانه، نامتعادل و جنون‌آمیز شهرت دارد و همواره مورد هجو و تمسخر است، هیچ شأن و جایگاهی ندارد. رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به تحریم خود از سوی آمریکا تأکید کرد: از نظر شخصی این امر را افتخاری برای خود می‌دانم و معتقدم این اقدام دلیل بر صحت مسیر و راهی است که در پیش گرفته‌ایم بنابر این از این جهت اقدام آمریکا هیچ اهمیتی ندارد. مهم این است که جمهوری اسلامی به‌عنوان یک نظام مقتدر در مسیر استقلال خود گام برمی‌دارد و مسوولان نظام نیز با پشتوانه مردمی که همواره در صحنه هستند، هیچ خوفی به خود راه نمی‌دهند.