تحلیل جهانگیری از هدف پنهان ترامپ

به هر حال معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته در بیست و سومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که در تالار امام خمینی این دانشگاه برگزار شد ابتدا اهداف پنهان ترامپ در ایران را تشریح کرد. او با اشاره به سخنان اخیر ترامپ و اقدامات این کشور برای به هم زدن برجام گفت: آمریکا در برجام تلاش می‌کند فضای ایران را نااطمینان برای کار جلوه دهد. به گزارش «ایسنا» او افزود: آمریکا می‌داند مساله اصلی ما معیشت، درآمد و رفاه مردم است و می‌داند که راهکار مساله بیکاری، ایجاد آرامش، ثبات و امنیت در کشور است و اینکه سرمایه‌گذاری و تولید انجام شود. سرمایه‌گذار بیش از آنکه به مسائل مادی نیاز داشته باشد، به فضای آرام برای سرمایه‌گذاری نیاز دارد. جهانگیری ادامه داد: ما باید سالی ۶۵ میلیارد دلار منابع خارجی جذب کنیم و هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم اما رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد زهر خود را بریزد و بگوید این کشور برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست.

همچنین به گزارش «ایرنا» او افزود: آمریکا و خصوصا رئیس‌جمهوری فعلی آن که برخی آمریکاییان به‌دلیل عدم تعادل پیشنهاد کرده‌اند به مراکز درمانی مراجعه کند، در طول یک سال گذشته فشارهای متعددی را با هماهنگی صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عرب به ایران وارد می‌کند. او با بیان اینکه به فضل الهی تمام فشارها و برنامه‌های آنها با شکست روبه‌رو شده است، گفت: آخرین بار تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با موضوع برخی از نارضایتی‌ها در داخل کشور بود که تلاش کرد آن را به شورای امنیت ببرد. جهانگیری گفت: ۱۰ برابر این تظاهرات‌ها در آمریکا اتفاق می‌افتد که طبیعی است و یک مورد آن در سطح بین‌المللی مطرح نمی‌شود. آمریکا فکر می‌کرد با این اقدام به ایران فشار می‌آورد؛ ولی اعضای شورای امنیت سازمان ملل جلسه را به نشستی علیه آمریکا تبدیل کردند که چرا این کار را انجام می‌دهد.

مسائل و تنگناهای مختلف کشور

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: کشور با مسائل و تنگناهای مختلفی روبه‌رو است، ولی همه می‌دانیم که فرصت‌های بسیار خوبی هم در اختیار ما است که باید از آنها به خوبی استفاده کنیم به دلایلی که من نمی‌خواهم به آنها اشاره کنم آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور که در داخل آمریکا درباره او می‌گویند به‌خاطر عدم تعادل باید به مراکز درمانی مراجعه کند، سعی کرده است به ایران فشار وارد کند. به گزارش «ایسنا» جهانگیری افزود: آمریکا با همکاری برخی کشورهای عربی و صهیونیست‌ها تلاش می‌کند به ایران فشار وارد کند، اما تمام این فشارها و برنامه‌ها شکست خورده است. به‌طور مثال نارضایتی‌های داخل ایران را به شورای امنیت برد در حالی که سایر تجمعات که با جمعیت بیش از ۱۰ برابری نسبت به تجمعات ایران در سایر کشورها رخ می‌دهد در مجامع بین‌المللی مطرح نمی‌شود، اما آمریکا این اقدام را انجام داد و جلسه شورای امنیت به جلسه‌ای علیه این کشور تبدیل شد.

راه‌حل مقابله با اقدامات آمریکا

معاون اول رئیس‌جمهوری سپس به ارائه راهکارهای خود برای مقابله با اقدامات آمریکا پرداخت و گفت: در این شرایط عقل حکم می‌کند همه دست به دست هم دهیم و وحدت و انسجام بزرگی در کشور را به نمایش بگذاریم وقت برای پرداختن به مشکلات و نقد تند به یکدیگر وجود دارد. ایران با این همه فرصت‌های استثنایی از جمله نیروی انسانی خود می‌تواند مشکلات را حل کند. او همچنین گفت: به نظر من بهترین راه‌حل نشان دادن وحدت و انسجام و راه‌اندازی گفت‌وگوی ملی است و نشان دهیم هیچ کس قادر نیست جریان دیگر را حذف کند. فردی که حذف می‌شود، نفر دیگری از همان جریان جایش می‌آید.

هشدار به مدیران

جهانگیری ادامه داد: البته مدیران نیز باید باانگیزه باشند و جدا روی کار بیایند. آقای هاشمی وزیر بهداشت در دولت یازدهم با فعالیت‌های خود دیگران را به وجد می‌آورد. او باید به هاشمی دولت یازدهم بازگردد. مدیران سطح ملی باید فعالیت تمام وقت داشته باشند و پای کار بایستند. کسی هم که احساس می‌کند مدیر این شرایط نیست باید جای خود را به کسی واگذار کند که انگیزه و امید دارد. به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه برنامه‌های توسعه باید مبتنی‌بر تولید علم و فناوری باشد، گفت: اداره کشور با منابع طبیعی به آخر خط رسیده است. اداره کشور با فروش منابع طبیعی غیرواقعی، دشوار و در سال‌های آینده غیرممکن است ما باید به جای منابع طبیعی به مغز دانشمندان و نیروهای انسانی خود متکی باشیم.

توسعه شرکت‌های دانش بنیان

معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: توسعه شرکت‌های دانش بنیان جزو اولویت‌های دولت است. این شرکت‌ها باید مرکز ایجاد شغل برای جوانان باشند. البته زیرساخت اصلی این راهبرد، پژوهش است؛ بنابراین باید پژوهش را در کشور با رویکرد حل مسائل بومی نهادینه کنیم. البته پژوهش‌هایی که برای افزایش جایگاه علمی ایران در جهان انجام می‌شود هم باید انجام شود، ولی در پژوهش‌ها باید به حل مسائل بومی توجه جدی‌تری داشته باشیم.

ادامه طرح تحول سلامت

جهانگیری همچنین با بیان اینکه پزشکی ایران توانسته است به نقطه‌ای برسد که هر ایرانی به آن مباهات کند، تاکید کرد: زمانی در مجلس دغدغه ما ایجاد ردیف بودجه برای اعزام بیماران کلیوی به خارج از کشور بود، اما امروز توانمندی پزشکی ایران به نقطه‌ای رسیده است که بیماران کشورهای منطقه برای درمان به ایران می‌آیند. معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه اجرای طرح تحول سلامت کار بزرگی بود که به ریسک و شجاعت در تصمیم‌گیری نیاز داشت، افزود: این طرح در شرایطی ایجاد شد که کشور در تحریم بود و محدودیت منابع وجود داشت، ولی با اتکا به توانمندی‌ها و فرصت‌های کشور این طرح در دستور کار قرار گرفت و توفیقات بزرگی هم به دست آمد؛ از قبیل اینکه هزینه‌های مردم را کاهش داد، بیمارستان‌ها با متخصصان ۲۴ ساعته تجهیز شدند، بیش از ۲۰ هزار تخت بیمارستان افزایش یافت و رضایت مردم به دست آمد.

وی ادامه داد: البته ما مقداری با محدودیت منابع مواجه شدیم و برخی پرداختی‌ها به مراکز درمانی با تاخیر طولانی مواجه شده است اما من به ملت اطمینان می‌دهم طرح تحول سلامت به هیچ وجه از دستور کار دولت خارج نشده و همچنان چون این طرح در اولویت مردم است، در اولویت دولت هم می‌ماند اما باید راهکاری برای حل مشکلات این طرح تهیه کنیم. جهانگیری در ابتدای صحبت‌های خود با تسلیت به خانواده جانباختگان سانحه کشتی «سانچی» گفت: در اولین لحظاتی که خبر به من رسید به سفیرمان در چین اعلام کردم هر آنچه در توان جمهوری اسلامی ایران است به‌کار بگیرد و از امکانات چین و سایر کشورها استفاده شود. وزارت خارجه هم اعلام کرد که از همه کشورهایی که امکان کمک دارند، درخواست کمک کرده است. جهانگیری در پایان گفت: نظر کارشناسان این بود که با توجه به انفجار و گازهای سمی امکان زنده ماندن ملوانان نیست، ولی ما امیدمان را قطع نکردیم و به تلاش خود ادامه دادیم اما کشتی غرق شد و ما به پیکر آنها هم دسترسی پیدا نکردیم. این ملوانان جزو شهدای خدمت به ایران هستند و من این حادثه را به خانواده‌های آنها و ملت ایران تسلیت می‌گویم.

08-01