آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی گفت: دلسوزان نظام به خوبی می‌دانند که دشمن می‌تواند از طریق فضای مجازی تاثیرگذار باشد. در همین حوادث اخیر، همه دستگاه‌های امنیتی اذعان داشتند که از مسیر یک پیام‌رسان، افراد تحریک به آشوب می‌شدند و در همین فضا ساخت بمب آموزش داده می‌شد. واقعا کدام پدر و مادری می‌پذیرد که فرزندش از این طریق تحریک شود و پرچم کشور یا ساختمانی را آتش بزند؟ براین اساس ما معتقدیم نباید راه را برای دشمن باز کنیم. آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها تصریح کرد: چه کسی گفته که مسیر امن در فضای مجازی فیلتر شود؟ متاسفانه برخی تحلیل‌هایشان در این زمینه کاملا خطاست. اینکه گاه گفته می‌شود فیلتر فایده‌ای ندارد و ما باید با اعتماد به مردم به آنها حق انتخاب دهیم، اتفاقا حرف خود ماست. ما می‌گوییم برخی دستگاه‌های عریض و طویل متولی در این زمینه که با مالیات مردم و از محل بیت‌المال اداره می‌شوند موظف بوده‌اند راه‌های امن متعددی در فضای مجازی ایجاد کنند تا مردم حق انتخاب داشته باشند و مجبور نباشند از فضایی استفاده کنند که در اختیار دشمن است. آیا ما انتخابی برای مردم جز راه اداره شده ازسوی دشمن باقی گذاشته‌ایم؟

رئیس قوه‌قضائیه ادامه داد: استدلال برخی مانند این است که پلیس به جای انجام وظیفه انتظام‌بخشی خود بگوید من همه چیز را آزاد می‌گذارم تا مردم خودشان ترافیک را مدیریت کنند. این به هیچ عنوان عقلانی نیست. ما اجازه نداریم به سوءمدیریت و کم‌کاری خود لباس «انتخاب مردم» و «اعتماد به مردم» بپوشانیم. حرف ما این است که دشمن باید فیلتر شود، اما راه مردم در فضای مجازی باید متعدد، هموار و امن باشد. چه کسی در کشور می‌پذیرد دشمن شاهراهی را در اختیار داشته باشد که مردم بالاضطرار باید در آن رفت و آمد کنند؟

آیت‌الله آملی لاریجانی ایجاد فضای امن در محیط سایبری را در راستای احقاق حقوق عامه و حقوق شخصی شهروندان دانست و خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم به بهانه حق انتخاب مردم به سارق مسلح اجازه دهیم که با نقاب در خیابان‌ها حضور داشته باشد و به هر کسی که خواست حمله کند. در فضای مجازی نیز به همین شکل است. ما معتقدیم اگر دولت به معنای عام، راه‌های امن در فضای مجازی ایجاد کند بسیاری از امور اجرایی مردم نیز به راحتی در همین بستر قابل انجام است. فراتر از آن چیزی که امروز در جریان است.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در حال حاضر نهاد‌ها اجازه ندارند مکاتبات رسمی و داخلی خود را از طریق پیام‌رسانی مانند تلگرام انجام دهند. وقتی یک فضای امن ایجاد شود، خود دستگاه‌ها نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و انواع خدمات از این طریق قابل ارائه است. آیت‌الله آملی لاریجانی با طرح این پرسش که چرا باید ۴۰ درصد پهنای باند اینترنت کشور در اختیار تلگرام باشد و بعد یک مسوول جمهوری اسلامی بخواهد بابت بستن چند کانال تلگرامی با مدیر این پیام‌رسان وارد مذاکره شود، تصریح کرد: ما باید با همان اقتداری که در فضای حقیقی راه دشمنان را سد می‌کنیم و از مرز‌های خود حفاظت می‌کنیم، در فضای مجازی نیز راه دشمن را سد کنیم و از مرز‌های مجازی حفاظت کنیم. همه دستگاه‌ها با همدلی، فضایی را ایجاد کنند که مردم در آن احساس امنیت کنند و آن وقت است که به راحتی می‌توان دید مردم از راه امن و عقلانی فراهم آمده، اظهار رضایت خواهند کرد.