در همین راستا بهرام قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به تشریح ساختار جدید وزارت امور خارجه و شرح وظایف معاونت‌ها پرداخت و بیان کرد که وزارت خارجه یکشنبه اول بهمن ماه ۱۳۹۶ با ساختار جدید و احتمالا در برخی حوزه‌ها با نفرات جدید به کارش ادامه می‌دهد. قاسمی ساختار جدید در وزارت خارجه را موضوع جدیدی ندانست و با بیان اینکه از سه سال پیش این بحث مطرح بوده، آن را طرحی بومی و ایرانی خواند که از سوی ظریف وزیر خارجه مطرح و دنبال شده و هدف ساختار جدید را کارشناس‌محوری و کارشناس‌سالاری بیان کرد.او درباره هدف از این تغییر ساختار و اینکه در چه راستایی بوده و اینکه مگر ساختار قبل مشکل و ایرادی داشته و پاسخگوی نیازها نبوده که این تغییر ساختار ایجاد شد، بیان کرد: این تغییر ساختار در نوع خودش برای اولین بار بعد از انقلاب به این شکل و به‌صورت پکیج کامل اجرا می‌شود.

این دیپلمات عالیرتبه یادآور شد: با توجه به شرایط جدید کشور بعد از دوران تحریم‌ها و بحث برجام، اقتصاد مقاومتی و معیشتی و تحولات وسیع جهانی و بین‌المللی و تغییرات سریع جهان در دوران گذار و همچنین تحولات بیشمار در حوزه غرب آسیا، خاورمیانه و کشورهای پیرامونی ایران طی سال‌های گذشته، ضرورت حرکت به سمت داشتن یک دستگاه دیپلماسی چابک و چابک‌تر از گذشته را نمایان می‌کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی از این گفت‌وگو عنوان کرد که فعلا هشت اداره کل دوجانبه خواهیم داشت و این ادارات به‌صورت انحصاری در اختیار معاونت سیاسی نخواهند بود و علاوه بر آن میزهای قبلی به ادارات و به‌صورت تخصصی‌تر براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی تقسیم شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه این هشت اداره کل را شامل اداره کل خلیج‌فارس، اداره کل خاورمیانه عربی و شمال آفریقا، اداره کل غرب آسیا، اداره کل اوراسیا، اداره کل آفریقا، اداره کل آسیا و اقیانوسیه، اداره کل اروپا و اداره کل آمریکا برشمرد. سخنگوی وزارت خارجه درباره حذف معاونت‌های منطقه‌ای و تجمیع آنها در معاونت سیاسی و همچنین تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی و اینکه تکلیف بحث‌های منطقه‌ای چه خواهد شد نیز بیان کرد: شاید در مرحله نخست شرح این ماجرا و این وضعیت جدید یک مقدار با ابهام همراه باشد و پیچیده به‌نظر بیاید، ولی وزارت امور خارجه در گذشته در مقاطعی دارای معاونت اقتصادی بود، ولی به نظر می‌رسید در همان مقاطع تداخلی که بین معاونت سیاسی و معاونت اقتصادی وجود داشت، یعنی بخش‌های دوجانبه و معاونت اقتصادی نهایتا دشواری‌هایی را در یک کار همگون و هماهنگ به‌وجود می‌آورد و موجب نارضایتی بود. این دیپلمات ارشد با اشاره به تغییر نام معاونت کنسولی و مجلس به معاونت ایرانیان و امور مجلس تاکید کرد که مسائل کنسولی در این حوزه قرار می‌گیرد و حذف نشده است، اما در این نامگذاری جدید خواستند به نوعی بحث ایرانیان و موضوع ایرانیان را به‌صورت برجسته‌تری مطرح کرده و به آن اهمیت ویژه‌تری بدهند.  قاسمی در بخش دیگر سخنانش ضمن تشریح فعالیت‌های دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی عنوان کرد که حسین جابری‌انصاری عالی‌ترین مذاکره‌کننده ما در آستانه باقی خواهد ماند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین خبر داد که قرار است در چارت جدید بانوان نقش عمده‌ و اساسی‌تری داشته باشند.